selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: DS funderingar
PostPosted: Wed Jan 02, 2008 04:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har funderat lite på att hoppa på DS-tåget, men har några funderingar.

1) Vad jag har förstått så kan Akurate DS spela upp wav, flac och mp3? Kan framtida mjukvaruuppgraderingar göra denna lista längre, eller är all avkodning permanent knuten till hårdvaran? I dagsläget är det förstås inget problem, då alla tre formaten är etablerade, men ponera att det om två år kommer ett lossless format som blir vanligare än flac? Det vore lite dumt om man då måste hålla på och konvertera filer eller fippla med transcoding i mediaservern för att spela upp den musik man nyss laddat hem.

2) Den här frågan baseras helt på okunskap, men om jag vill rippa en SACD eller DVD-audio och vill få med all information i en wav- eller flac-fil, låter sig detta göras med tillgänglig fri programvara och överkomlig hårdvara?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 02, 2008 06:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1) Ja, vad jag har förstått så borde nya decoders kunna läggas till i en befintlig DS programvara. Inte för att det nödvändigtvis behövs. En ganska vanlig feature hos mediaservers är transcoding - servern översätter runtime från ett format till ett annat. På detta sätt kan man förresten sannolikt enkelt få en Klimax DS att spela mp3, vorbis, wmv, whatever - om man bara vill. :)

2) Nej, vad jag har förstått går det inte att rippa SACD alls, och DVD-audio är så krångligt att man inte orkar, även om någon tydligen fann ett sätt (man rippar, dekrypterar, bränner en ny okrypterad DVD-audio, spelar upp den med en mjukvaru-dvd-spelare och kopierar samtidigt datat till WAV.) För SACD krävs hårdvara.

Båda formaten är nog att betrakta som döda i vilket fall. Synd för den som sitter med några skivor..

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 07:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tackar.

Med tanke på punkt två, en intressant jämförelse som någon med den möjligheten gärna får göra, vore att jämföra hur det högupplösta spåret från en SACD, uppspelad med Unidisk/Akurate CD, låter i jämförelse med redbook-spåret från samma skiva, rippat och uppspelat med DS-maskinerna.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 10:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Högupplöst? Hmm...trodde Linnfrälsta bara sysslade med Pace, Rythm and Timing...ett paradigmskifte på väg kanske?

Post subject: DS och avkodning
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 14:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

1) hänger inte kvalitén på att den läsare som ska läsa in skivorna verkligen fungerar felfritt? det kanske inte är ngt vanligt problem men jag har svårt att läsa in skivor till i-tunes i min bärbara, det blir som små avbrott/hack (använder det för at ha musik i telefonen)
2) om man inte kan avkoda och läsa in en SACD, betyder det även att man inte kan läsa in flerkanals-spår?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
Högupplöst? Hmm...trodde Linnfrälsta bara sysslade med Pace, Rythm and Timing...ett paradigmskifte på väg kanske?
Det ena utesluter inte det andra... Dessutom tror jag att han skrev så
för att slippa skriva en massa förkortningar... :wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
Ingen fara. "Upplösning" är ett vedertaget begrepp inom digital audio och video och handlar bara om med vilken noggrannhet man samplat en analog signal. Jämför med upplösning på en datorskärm. Det är, i mitt tycke, ett ganska värdeneutralt uttryck. Det är ett faktum att SACD är mer "högupplöst" än CD, men det följer inte automatiskt därav att SACD återger musik bättre. Fullt så enkelt är inte världen beskaffad.. ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 16:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jämrans, här gäller det att passa sig :)

Jag menade upplösning i den mening som teatime beskriver.

Ett försök till förtydling för den som vill missförstå :) Eftersom Linn hållit på en hel del med SACD så gissar jag att formatet har potential att förmedla musik bättre än CD och det vore alltså av intresse att kunna rippa SACD för uppspelning i en DS-maskin. Om nu detta inte går så vore det intressant att veta i vilken grad fördelarna med DS-tekniken uppväger denna förlust, för den som exempelvis sitter med en Unidisk, en trave SACD och som funderar på att byta till en DS-apparat istället.

Inte för att det är en stor grej, då de flesta av oss ändå har långt fler CD än SACD, men här på forumet brukar vi väl försöka reda ut det mesta.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PRaT är ett begrepp som används flitigt i Naimkretsar, men inte alls lika ofta i Linnkretsar.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 17:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

teatime wrote:
Zombie wrote:
Ingen fara. "Upplösning" är ett vedertaget begrepp inom digital audio och video och handlar bara om med vilken noggrannhet man samplat en analog signal. Jämför med upplösning på en datorskärm. Det är, i mitt tycke, ett ganska värdeneutralt uttryck. Det är ett faktum att SACD är mer "högupplöst" än CD, men det följer inte automatiskt därav att SACD återger musik bättre. Fullt så enkelt är inte världen beskaffad.. ;)
En hybrid SACD som har 2 lager, CD och SACD.
SACD borde låta bättre i en Uni 1.1 än flacat CD till hårddisk till Klimax DS. (men jag tror inte det...)
Är det någon som testat än?

Men en StudioMaster (24bit) lät i allafall klart bättre än en CD (16bit) på Klimax DS.

För i framtiden är det väl 24bit till en DS som är förstahandsvalet digitalt.

/Teuvo

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 19:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jovisst är det masterrullen som gäller, om den nu är bra...vi klagar ju på annat håll om loudnessracet.
Om inte skivbolagen skärper sig (vilket jag inte tror att dom gör) får vi sitta snällt med händerna vid sidan och hoppas på att det finns en och annan artist som bryr sig, eller så får de som vill köpa trista audiofil-utgåvor direkt från hifi-tillverkarna...
Ett annat alternativ (för analoga mastrar) är att få mastern direkt som tvåkanalsband till rullbandare. Låter det bättre än en Klimax DS? Eller låter Sonys SACD slagskepp bättre än en CD12 eller Klimax DS?
Själv har jag börjat köpa sjutumssinglar igen, efter ca 25 år som snurrar så fint på min herkulesladdade tolva... Låter det bra, bättre, bäst? Skit samma, kul musik ges ut om man ids leta...

Oj, glömde säga att jag har hört 320 kbps, FLAC, CD, 24-bitars master på en Klimax DS som satt i en mycket bra Linn-anläggning.
Det lät bra, jäkligt bra oavsett vad man skickade in i den. Vi körde en nästan toppad tolva också, som också den lät myclet bra. Alltihopa lät redan så fantastiskt att källan i sig blev skitsamma för mig... :oops:
Förmodligen är jag döv, men att byta från ett par Tannoyer till ett par ESL-63 var en klart starkare musikalisk och känslomässig upplevelse.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00