För mig som användare innebar det bara att jag inte kunde logga in på min mail via internet utan via en klient som heter putty samt att websiten där jag har en hel del bilder här på forumet för mig och en del användare inte kunde visas. Och sedan berörde det inte hela uni utan det är mer så att det finns en mail som heter anvä
ndare@acc.umu.se som man kan få till billigt pris om man är student, och servern för det var angripen. Citerar från ett mail jag fick nyligen:
Quote:
För ungefär en vecka sedan blev ACC utsatt för datorintrång. Förövaren eller förövarna har tillskansat sig administratörsrättigheter bland annat på webservern (mao.acc.umu.se). SSH-klienten (som används för att logga in på unixsystem) på mao blev efter detta utbytt mot en som skickade ut lösenord. De som vi kunnat se har direkt eller förmodat drabbats av detta har fått sina konton låsta och lösenord bytta så att uppsnappade lösenord inte ska kunna brukas.
För övrigt har jag sommarlov så jag hade rullat tummarna i vilket fall.

Det där om att IT-chefen hade fått gå förstår jag vad du menar med, märkligt att det hänt eftersom det, som jag förstått det, en hel del datavetare som sköter om det dära.