selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 23:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
090821 **Nedan anläggning ej aktuell, kolla på sidan 7 för senaste uppdatering**

Hej alla!

Här kommer lite bilder på mitt LINN-system, men först lite kort bakgrund!

Är en 29 årig musikälskare från Luleå som just nu använder en stor del av min lediga tid att snurra vinyl..

Började med LINN 1999, då med en Classik Music och Tukan. Vilket lyft jämfört med alla annat som jag haft tidigare. Nu blev det riktigt kul att lyssna på musik.:)
Bytte till en Classik Movie Di 2002 (tror jag) för att sedan sälja allt 2005 till förmån för en Gibson akustisk gitarr och en långresa.

(2005-2007 hade jag en Denon S-301 som spelar både musik och film för att ha någonting att lyssna på men det svängde aldrig tyvärr)

I September i år 2007 insåg jag att jag "måste" ha ett LINN system igen och la ut en tråd http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3727 här på forumet för att få råd och förslag.
Anders och Peter på Takt o Ton här i Luleå hjälpte mig också med råd och förslag. Anders har även hjälpt mig med installation och intuning hemma hos mig, tack för all hjälp! :D

Det slutade med följande:

LP12, Keel, Trampolin, Lingo 2, Aktio2B, Adikt
Majik I
Majik 140

Är väldigt nöjd med ljudet som det är nu, det svänger verkligen! 8)

Men visst sneglar man redan nu på framtida uppgraderingar..

Här kommer bilderna, klicka för att förstora.


Attachments:
File comment: Lingo
_DSC0078.jpg
_DSC0078.jpg [ 191.09 KiB | Viewed 4455 times ]
File comment: Majik I, gillar att man själv kan döpa namnet på sourcen.
_DSC0077.jpg
_DSC0077.jpg [ 113.33 KiB | Viewed 4461 times ]
File comment: Majik 140, står egentligen närmare väggen än vad som står i instruktionsboken men inställda enligt Tune Dem av Anders på Takt o Ton och jag klagar inte!
_DSC0071.jpg
_DSC0071.jpg [ 161.78 KiB | Viewed 4485 times ]
File comment: 12:an, Jonny Cash American IV snurrar..
_DSC0080.jpg
_DSC0080.jpg [ 204.38 KiB | Viewed 4464 times ]
File comment: LP 12 med Keel på akrylhylla
_DSC0072.jpg
_DSC0072.jpg [ 242.65 KiB | Viewed 4490 times ]
File comment: Bokhylla mot bakväggen för dämpning av ljudet. (ja jag vet, ska fylla på med mer böcker) ;=) Piano och gitarr när man känner för att spela själv!
_DSC0070.jpg
_DSC0070.jpg [ 374.01 KiB | Viewed 4473 times ]
File comment: Från lyssningsposition, typ. Vet att fönster inte är ultimat bakom högtalare men man vill ha utsikten över Luleå också!
_DSC0069.jpg
_DSC0069.jpg [ 325.23 KiB | Viewed 4577 times ]
File comment: LP12 på Quadraspire akrylhylla och Majik I och Lingo på en Quadraspire Q4.
_DSC0066.jpg
_DSC0066.jpg [ 215.82 KiB | Viewed 4669 times ]


Last edited by linnist on Fri Aug 21, 2009 13:30, edited 9 times in total.
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 00:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Men du, vad snyggt! :shock:

Blir gravt imponerad! Både systemet och dess omgivningar ser topp-harmoniska ut, och jag vet att med det systemet låter det sannerligen lika bra som det ser ut. Kul att det blev så bra!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Härligt system. Anders berättade att någon varit in och köpt en Keel i julklapp det var alltså du? Hur upplever du Keel hemma? Är det större skillnad än hos T&T när det var demo? (Jag är killen som hade med Rage against machine plattan) Har du kört med akrylhyllan hela tiden? För mig så blev det ett stort lyft med akrylhyllan. Gissar att det blir många besök hos Musica i vinter!

/Fredrik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 00:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Diver wrote:
Härligt system. Anders berättade att någon varit in och köpt en Keel i julklapp det var alltså du? Hur upplever du Keel hemma? Är det större skillnad än hos T&T när det var demo? (Jag är killen som hade med Rage against machine plattan) Har du kört med akrylhyllan hela tiden? För mig så blev det ett stort lyft med akrylhyllan. Gissar att det blir många besök hos Musica i vinter!

/Fredrik.
Tack för kommentarerna både Ayn och Fredrik! :)

Jo det var jag som var in dagen före julafton och fick Keel monterat. Upplever en stor skillnad hemma eftersom jag kan jämföra direkt mot min 12:a utan Keel. (Den som demades emot på T&T hade Ekos2-arm och Akiva och jag inte minns fel.) Känns tajtare och mer ordning och reda i musiken. Vissa låter tycker jag mig höra nya instrument komma fram! När man spelar en "stökig" låt så märker man att Keel styr upp så att man lättare kan följa varje instrumnet. Akrylhyllan har varit med sedan starten.

Då var det dig som jag pratade med på Musica för några veckor sedan, jo nog lär det bli fler besök där. Brukar vara där på lördagarna och ta en macka och bläddra i backarna. 8)


Last edited by linnist on Mon Dec 31, 2007 01:23, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Andlöst.

Jag gillade verkligen riggen + allt annat på bilderna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 05:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 30, 2007 23:14
Posts: 165
Location: Luleå
Smet in å provlyssnade din LP 12.a i söndags.
DEN SPELAR GRYMT BRA.

Snygg och stilren setup hemma, lurar själv på att väggmontera min 12:a.

Fundera inte på uppdateringar hela tiden, stanna till å lyssna på MUSIKEN.
För som du har det måste det svänga nanting j---lskt hemma hos ditt?

/Teuvo


Last edited by Teuvo on Tue Jan 01, 2008 06:54, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Riktigt snyggt!

Reagerar dock på att 12an ser ut att sitta högt upp på väggen - finns det småbarn i hemmet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
riktigt fina bilder. Har själv funderat just på att uppgradera min vägghylla med ett sådant akrylplan som du har köpt. Bilder gör att man får en känsla av ditt vardagsrum, det låter säkert bra trots dina fönster. Man kan inte få allt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 11:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Traktorpojken wrote:
Riktigt snyggt!

Reagerar dock på att 12an ser ut att sitta högt upp på väggen - finns det småbarn i hemmet?
Nej inga småbarn. Är dock 189cm så jag vill ha en bra arbetshöjd framför 12:an, för mig är det perfekt när jag lägger på nålen! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Riktigt snyggt! Asläcker bild med tolvan på akrylhyllan.. blir inte så lite sugen på en igen. :) Någon som minns vad den kostar?
Diver wrote:
För mig så blev det ett stort lyft med akrylhyllan.
Lyft från.. trähyllan? Eller något helt annat? Har själv Quadraspires vägghylla med trähyllplanet, och det är bättre än allt annat jag testat, men de som hört akrylhyllplanet tycks mena att det är bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
teatime wrote:
Riktigt snyggt! Asläcker bild med tolvan på akrylhyllan.. blir inte så lite sugen på en igen. :) Någon som minns vad den kostar?
Diver wrote:
För mig så blev det ett stort lyft med akrylhyllan.
Lyft från.. trähyllan? Eller något helt annat? Har själv Quadraspires vägghylla med trähyllplanet, och det är bättre än allt annat jag testat, men de som hört akrylhyllplanet tycks mena att det är bättre.
Jag har fått en känsla av att Anders på tonläget kommer att komma med en vägghylla o då kommer den säkert vara bättre än quadraspire. tror att den kostar typ 2000. försökte googla fram priset utan framgång.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Vilken grej att gå från Denon till detta! :shock: Måste vara ett otroligt häftigt lyft. Väldigt snyggt med ett så minimalistiskt system. Påminner om gamla -80 tals system. Nästan synd att ha en Lingo med där... Med Lingon dold och Majik-I på egen vägghylla, under eller brevid 12:an skulle det bli ännu mer minimalistiskt!

En sak jag omedelbart noterar är att både vägghyllan och racket är som svarta hål i bilden. Har du funderat på att lacka hyllan i vitt? (Se mina bilder: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=1859 ) Med akrylhyllplanet och din vita vägg så skulle LP12:an "sväva" på väggen, jag tror det skulle kunna bli snyggt. Man alla har inte samma smak förstås. Jag funderar själv på ett akrylhyllplan.

Väldigt roligt att du hittat tillbaka till Linn! Du har satsat på helt rätt grejer. Välkommen till verkligheten, den musikaliska verkligheten! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 15:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Linnofil wrote:
Vilken grej att gå från Denon till detta! :shock: Måste vara ett otroligt häftigt lyft. Väldigt snyggt med ett så minimalistiskt system. Påminner om gamla -80 tals system. Nästan synd att ha en Lingo med där... Med Lingon dold och Majik-I på egen vägghylla, under eller brevid 12:an skulle det bli ännu mer minimalistiskt!

En sak jag omedelbart noterar är att både vägghyllan och racket är som svarta hål i bilden. Har du funderat på att lacka hyllan i vitt? (Se mina bilder: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=1859 ) Med akrylhyllplanet och din vita vägg så skulle LP12:an "sväva" på väggen, jag tror det skulle kunna bli snyggt. Man alla har inte samma smak förstås. Jag funderar själv på ett akrylhyllplan.

Väldigt roligt att du hittat tillbaka till Linn! Du har satsat på helt rätt grejer. Välkommen till verkligheten, den musikaliska verkligheten! :D
Anledningen till racket och inte bara en väghylla för Majik I är att jag i framtiden ska kunna göra systemet aktivt och då behöver jag plats för slutsteg. Ang. att lacka hyllan i vitt så tycker jag att hela systemet smälter in bättre med svart rack eftersom både LP 12, Lingo, Majik I och kolummnerna på racket är svarta. Men som sagt smaken är olika.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 16:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Jan 23, 2007 16:11
Posts: 94
Location: Piteå
[quote="linnist"] Anders har även hjälpt mig med installation och intuning hemma hos mig, tack för all hjälp! :D

Om du har haft besök av Anders Kantola förstår jag att du är nöjd. En super noggrann entusiast med mycket bra öron. Dessutom en härlig arbetskamrat på den tiden det begav sig...

_________________
Peace, Love and Music!
David

http://www.davidmorin.se
Livemusik, föreläsningar och gitarrteknik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 01, 2008 13:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
otroligt sjysst system! när en vän frågade mig häromdagen efter det i mitt tycke det ideala systemet så drog jag till med exakt det du har nu. snyggt uppställt, och resten av rummet är ju riktigt snyggt det med. gillar även att du inte ens verkar ha nån cd :D

/kristoffer

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited