selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 03:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Fast en beggad Klimax Kontrol är kanske inte såå mycket dyrare
än en Akiva + Linto...

Sedan finns det ju faktiskt lite att välja mellan i segmentet mellan
Adikt och Akiva.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 03:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Lejonklou wrote:
Ställ en bössa bredvid LP12:an och lägg en tia varje gång du vänder sida.
Jag skulle vilja se en smiley där.. för en viss överdrift måste det väl sägas vara, även om principen stämmer.

Hur länge en MC "räcker" tycks vara rätt subjektivt och sannolikt beror en del på skicket på skivorna som spelas. Dessutom finns det väl ingen som orkar hålla reda på hur mycket skivspelaren går så några säkra siffror blir svåra att uppbringa. Oftast verkar man se uppskattningar mellan 1500 och 3000 timmar. Överslagsräknar man lite löst hamnar man på ca 3 kroner per skivsida. Förvisso inte heller att fnysa åt på sikt. :?

Jag har hunnit slita ut två Klyde, en Arkiv A och en Arkiv B (och är två år in på min första Akiva). För min del tycks en MC hålla storleksordningen 2-3 år. När det blir dags för mig att byta ut min Akiva kommer den sannolikt ha kostat mig ca 6000 kr/år.

Är det mycket pengar? Ja. I sammanhanget? Nej.

Nej, jag tycker inte det. Inte jämfört med priset på topptolvan (det är ju bara på den Akivan är motiverad) eller för den delen jämfört med skivsamlingen. Visst, det tar emot lite att lägga så mycket pengar på vad som på sätt och vis kan betraktas som en förbrukningsvara, men man köper ju en bra anläggning för att det är så jäkla kul med musik, inte för att placera sina pengar säkert (och det är för övrigt klart tveksamt om värdeutvecklingen på mina högtalare har varit bättre än Akivans...). Om man har LP12 som primär källa och en i övrigt kompetent anläggning så har jag personligen lite svårt att förstå prioriteringen om man kategoriskt väljer bort MC.

Sedan förstår jag inte riktigt varför Klyde nämns så sällan. Det är en klart kompetent pickup den också.. och den är billigare i drift. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 08:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bra skrivet Teatime.
MC är klart värt merkostnaden.
Dessutom kan man ju testa Expert Stylus (renoverar nålen).
Dock så kom jag bara upp i runt 1000-1500tim tror jag men det är svårt att uppskatta tiden iof.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag har hört den (topp-12:an) med både Adikt och Klyde vid olika tillfällen. Vet inte om man kan säga att Klyde kommer halvvägs till Akiva men skillnaden mot Adikt kändes i alla fall väldigt stor. Försök lyssna på Klyde/Linto i alla fall. Klart billigare än Akiva och det lät ju grymt bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
teatime wrote:
Jag skulle vilja se en smiley där.. för en viss överdrift måste det väl sägas vara
Du har rätt. Jag la just dit en.
Quote:
När det blir dags för mig att byta ut min Akiva kommer den sannolikt ha kostat mig ca 6000 kr/år.
I så fall håller din Akiva mer än 3 år. Inte illa om du spelar ofta.
Quote:
Inte jämfört med priset på topptolvan (det är ju bara på den Akivan är motiverad) eller för den delen jämfört med skivsamlingen.
Jag håller med. Med nuvarande kostnad för en maxad LP12 så framstår inte priset för att spela på Akiva som orimligt.
Quote:
Om man har LP12 som primär källa och en i övrigt kompetent anläggning så har jag personligen lite svårt att förstå prioriteringen om man kategoriskt väljer bort MC
Menar du att man bör gå över till MC innan man har maxat sin LP12 i övrigt? Jag kan tycka att en MC kan motiveras på en Ekos2, då det ekonomiska klivet till en Ekos SE är så pass stort. Men MC innan Keel? Innan Lingo2? Nej, dessa anser jag går före MC om man vill ha max musik för pengarna.

Sedan finns det en annan aspekt av MC som jag tycker bör nämnas: Det är väldigt vanligt att MC-ägare frågar om skicket på sin nål när de lämnar sin LP12 för service. De har en gnagande känsla av att den börjar bli sliten, men detta går ju inte att kontrollera på något enkelt sätt. De flesta spelar därför tills det låter riktigt illa, medan andra byter tidigt. Att på en minut byta nål på sin MM känns rätt skönt i jämförelse.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Lejonklou wrote:
teatime wrote:
När det blir dags för mig att byta ut min Akiva kommer den sannolikt ha kostat mig ca 6000 kr/år.
I så fall håller din Akiva mer än 3 år. Inte illa om du spelar ofta.
Det finns väl ett visst mått av optimism med i bilden ;) men den låter fortfarande kalas (ca två år gammal) och jag kan konstatera att DS:en fyller funktionen som "slölyssningskälla" på ett sätt som Ikemin aldrig mäktade med, så jag sliter förhoppningsvis lite mindre på den än tidigare. (Därmed inte sagt att det är det enda DS:en duger till, långt därifrån, men den är väldigt väl lämpad för uppgiften.)
Lejonklou wrote:
teatime wrote:
Om man har LP12 som primär källa och en i övrigt kompetent anläggning så har jag personligen lite svårt att förstå prioriteringen om man kategoriskt väljer bort MC
Menar du att man bör gå över till MC innan man har maxat sin LP12 i övrigt? Jag kan tycka att en MC kan motiveras på en Ekos2, då det ekonomiska klivet till en Ekos SE är så pass stort. Men MC innan Keel? Innan Lingo2? Nej, dessa anser jag går före MC om man vill ha max musik för pengarna.
Nej, nej.. jag håller helt med. Först Keel/Lingo2/Ekos2, sedan kanske Klyde. Skulle nog säga Ekos SE innan Akiva. Hierarkin som vanligt. Om något vill jag bara påpeka att pickupen faktiskt fortfarande ingår. ;) Det är klart kul att höra Adikt/Slipsik/Klimax Kontrol (Anders har det uppsatt på Tonläget), men det är rätt snedoptimerat.
Lejonklou wrote:
Sedan finns det en annan aspekt av MC som jag tycker bör nämnas: Det är väldigt vanligt att MC-ägare frågar om skicket på sin nål när de lämnar sin LP12 för service. De har en gnagande känsla av att den börjar bli sliten, men detta går ju inte att kontrollera på något enkelt sätt. De flesta spelar därför tills det låter riktigt illa, medan andra byter tidigt. Att på en minut byta nål på sin MM känns rätt skönt i jämförelse.
Sant. Att ha ett enkelt sätt att verifiera skicket hade onekligen varit bra. Försämringen sker ju gradvis och det är därför rätt svårt att märka. Nu hoppas jag dock att DS:en kan utgöra en referenspunkt. Den dag tolvan inte längre är uppenbart bättre är det dags att ringa Tonläget.. :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
teatime wrote:
... Först Keel/Lingo2/Ekos2, sedan kanske Klyde. Skulle nog säga Ekos SE innan Akiva. Hierarkin som vanligt. Om något vill jag bara påpeka att pickupen faktiskt fortfarande ingår. ;) Det är klart kul att höra Adikt/Slipsik/Klimax Kontrol (Anders har det uppsatt på Tonläget), men det är rätt snedoptimerat.
Jag har själv en pre-keel lp12:a med en mc-pickup i. Men inte tänker jag nedgradera pickupen till en mm bara för att jag inte har keel/ekos se :-) Min lp12a låter lika bra idag som när jag uppgraderade för 4 år sedan!

Varför snedoptimerat? Ett bra och kul ljud är väl just detta, oavsett vad man lyssnar på? Se det så här, Klimaxen ger utrymme för snabba och effektiva förbättringar tidigare i kedjan :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
teatime wrote:
... Först Keel/Lingo2/Ekos2, sedan kanske Klyde. Skulle nog säga Ekos SE innan Akiva. Hierarkin som vanligt. Om något vill jag bara påpeka att pickupen faktiskt fortfarande ingår. ;) Det är klart kul att höra Adikt/Slipsik/Klimax Kontrol (Anders har det uppsatt på Tonläget), men det är rätt snedoptimerat.
Jag har själv en pre-keel lp12:a med en mc-pickup i. Men inte tänker jag nedgradera pickupen till en mm bara för att jag inte har keel/ekos se :-) Min lp12a låter lika bra idag som när jag uppgraderade för 4 år sedan!
Självklart är det så Bill. Men idag har du fler alternativ än att uppgradera till MCen. Nya tider nya beslut!

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Bill50x wrote:
Jag har själv en pre-keel lp12:a med en mc-pickup i. Men inte tänker jag nedgradera pickupen till en mm bara för att jag inte har keel/ekos se :-) Min lp12a låter lika bra idag som när jag uppgraderade för 4 år sedan!
Clas wrote:
Självklart är det så Bill. Men idag har du fler alternativ än att uppgradera till MCen. Nya tider nya beslut!
Visst, du har rätt. Men jag tar varje tillfälle i akt att ifrågasätta en i mitt tycke alltför strikt hierki när det gäller source-first :D

Jag skulle inte tveka en sekund att byta från MM till MC istället för att uppgradera en Lingo 1 till 2:an....

/ B


Last edited by Bill50x on Sun Apr 06, 2008 12:35, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Hehe, jag vet att du gillar att ifrågesätta! ;)

Ps: Din qoute blev lite väl fel, kanske du kan ändra den...

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 12:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Magnus wrote:
Fast en beggad Klimax Kontrol är kanske inte såå mycket dyrare
än en Akiva + Linto...

Sedan finns det ju faktiskt lite att välja mellan i segmentet mellan
Adikt och Akiva.
/M
Visst en beggad Klimax Kontrol skulle kunna vara aktuell, om man hittar en sån. Vad kan en sån gå lös på? 60tkr?
Försteg är ngt som känns helt ok att köpa beggat.

Visst det finns andra alternativ mellan Adikt och Akiva men byter jag väl till MC så blir det Akiva så behöver jag inte fundera på ngn uppgradering på pickupen den närmsta tiden iallafall. :)
Lejonklou wrote:

Oavsett MM eller MC så är en total och minutiös genomgång av LP12:an med momentnyckel något av det mest prisvärda man kan göra.
När har du vägarna förbi Luleå? :wink:


Ja det verkar ju som att de flesta av er är överens att om man i övrigt har en maxad LP12 så är MC "det enda rätta".
Att MC sedan medför en högre driftskostnad får man väl ta om prestandan är så bra som alla tycker. Känns som att om jag inte uppgraderar till MC kommer jag alltid fundera: -Undrar hur mycket bättre det skulle låta med MC?
Som jag känner nu så lutar det åt MC, och isåfall Akiva. Om det är nästa uppgradering på tur låter jag vara osagt..

Demon till veckan på Akurate 212 känns riktigt kul! :D Ska bli intressant att se hur väl Majik-I orkar driva dem..

Ska också börja hålla utkik efter beg. försteg (Exotik, Klimax Kontrol)

Återigen tack för engagemanget! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
linnist wrote:

Lejonklou wrote:

Oavsett MM eller MC så är en total och minutiös genomgång av LP12:an med momentnyckel något av det mest prisvärda man kan göra.
När har du vägarna förbi Luleå? :wink:
...eller så kontaktar du Andkan, han kan nog hjälpa dig också, och han
bor lite närmare. ;)

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
linnist wrote:
Ska också börja hålla utkik efter beg. försteg (Exotik, Klimax Kontrol)
Nu skriver jag kanske en aning i egen sak, men saknar nog i varje fall Kinos i din lista. Den är mycket bättre än Exotic, även om man bara använder den för stereolyssning och klart billigare än KK.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 00:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
hardcorelinnie wrote:
linnist wrote:
Ska också börja hålla utkik efter beg. försteg (Exotik, Klimax Kontrol)
Nu skriver jag kanske en aning i egen sak, men saknar nog i varje fall Kinos i din lista. Den är mycket bättre än Exotic, även om man bara använder den för stereolyssning och klart billigare än KK.
Tillagt i listan! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 16:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Finns ju en beg. analog Exotik för 13.000kr och en beg. Chakra 4200 för 30.000kr här på forumet till salu.

Skulle det kunna vara ett bra alternativ om jag byter ut Majik-I?

Tills jag byter till MC kan jag köra med Hudik MM-kort som medföljer och när man har MC kan man ju uppgradera Exotik till MC eller gå på Linto.

Om jag i framtiden går på Akurate 212 så kan ju ett 4200 vara en bra start då jag kan komplettera med en ytterligare och aktivera! 8)
(Är det någon skillnad på "gamla" Chakra 4200 och "nya" Akurate 4200 än annat än texten på chassit?)

Vad tror ni?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited