selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 11:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 20, 2008 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
överaskande slutsatser måste jag säga. Nu har jag inte hört Slipsik själv men de flesta verkar ju vara överens att Slipsik 3.0 var bättre än mm-steget på Akurate Kontrol.

Hursomhelst så tar jag det inte som ett sågande av Slispik 3.0 utan att MM-steget i Majik är grymt bra..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 23, 2008 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Jag såg att du fått din Ekos SE är du nöjd? Skulle vara kul med lite intryck men du kanske inte hunnit lyssna så mycket ännu. Ligger själv lite lågt med Keel ännu.

/Fredrik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 00:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Diver wrote:
Jag såg att du fått din Ekos SE är du nöjd? Skulle vara kul med lite intryck men du kanske inte hunnit lyssna så mycket ännu. Ligger själv lite lågt med Keel ännu.

/Fredrik.
Ar mycket nojd!! Ska lagga in bilder och skriva mer nar jag kommer hem fran min semester.

Ar pa en atoll i Belize just nu och dyker och slappar i hangmattan i min beachbungalow! 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 28, 2008 00:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Senaste uppgraderingen blev alltså en EKOS SE tonarm.
Är otroligt nöjd! :D

Varje ton är renare, varje instrument får mer "plats" i ljudbilden, gräver djupare i basen, mer energi, mer fysiskt..

Helt klart ett rejält lyft, allt sitter liksom bara så rätt. "Klimax DS-lik" återgivning (ni vet hur jag menar) fast med vinylens fördelar såklart. Hehe

På nåt sätt känns det också som att KEEL kom mer till sin rätt eller är det kanske EKOS SE som kom till sin rätt på KEEL.. :lol:

Och, JA jag sneglar redan mot nästa uppgradering för kan det tom bli bättre än detta så är det värt det! Men 12:an känns ju ganska maxad förutom Akiva, men jag vet inte om jag vågar in mig på MC..

Alternativen jag funderat lite på är:

* C6100 + aktiva kort om sommarkampanjen kommer! 8)

* Nytt försteg och separat steg. (byta in Majik-I)

* Akurate 212 med stativ (byta in Majik 140)


Attachments:
File comment: EKOS SE, Precision Engineering
20080327-_DSC0001.jpg
20080327-_DSC0001.jpg [ 180.53 KiB | Viewed 2317 times ]
File comment: Nya armen EKOS SE med Adikt och KEEL
20080327-_DSC0004.jpg
20080327-_DSC0004.jpg [ 198.83 KiB | Viewed 2318 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Här går det undan i uppgraderingskarusellen :)

Med så där bra prylar skulle nog jag fokusera på musiklyssnandet i första hand :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sondek wrote:
Med så där bra prylar skulle nog jag fokusera på musiklyssnandet i första hand :?
1/ Det ena utesluter inte det andra.
2/ Allt kan bli bättre. Om man kan/vill uppgradera, varför inte?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 20:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
sportbilsentusiasten wrote:
1/ Det ena utesluter inte det andra.
2/ Allt kan bli bättre. Om man kan/vill uppgradera, varför inte?
Skulle inte kunna sagt det bättre själv! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 09:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Är ju en ruggigt bra spelare du sitter med, är klart nyfiken att höra uppställningen nu jämfört från när jag var och tunade in allt. Vart ju bra redan då men det har ju hänt en del...
;)

Och att uppgradera, tja...musikens inverkan på oss människor är inte att förakta, ju bättre desto mer ger det och desto mer nyttjas prylarna. Vore intressant att rent generellt kika på relationen mellan mängden pengar och användartid för de investeringar vi gör. Jag kan ju bara föreställa mig att dina prylar nyttjas rätt ofta...dvs mycke tid per krona...

Ytterligheten åt andra hållet borde väl blir ngn som köper en musikdödande anläggning som får en att spela mindre och mindre, sett ur ett nyttjandeindex blir det rätt dyrt oavsett hur billigt det var!

Hur som helst...du borde få höra hur olika försteg påverkar "liret" innan du gör ngt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
linnist wrote:
Och, JA jag sneglar redan mot nästa uppgradering för kan det tom bli bättre än detta så är det värt det! Men 12:an känns ju ganska maxad förutom Akiva, men jag vet inte om jag vågar in mig på MC..

Alternativen jag funderat lite på är:

* C6100 + aktiva kort om sommarkampanjen kommer! 8)

* Nytt försteg och separat steg. (byta in Majik-I)

* Akurate 212 med stativ (byta in Majik 140)
Gäller att tänka långsiktigt här! Vad är slutmålet? MM eller MC? Aktiva högtalare antar jag men vilka? Sedan ska du ha ett bättre försteg men hur bra?

Att köpa C6100 känns bara fel just nu, visst du får aktiva högtalare. Men verkar som det blir fel högtalare aktiva(då du verkar var sugen på andra redan nu) och blir det dyrare att byta ut försteget då du tappar två slutstegs kanaler.

Att byta till Akurate 212 är absolut ett alternativ men tycker väl att du borde uppgradera tidigare först.

Nä det enda rätt är att byta ut Majik I först om det inte är så att målet är MC med Linto. Då är det lika att börja med de, föratt sedan inte vara beroende av att behöva riasteg i försteget. Problemt med att byta Majik I är att det är 3 i 1. Frågan är ju då hur bra försteg du vill ha i slutändan? Det verkar som att du uppgraderar hårt då kanske det lika bra att gå på Klimax Kontroll direkt! :twisted: Kan du inte tänka dig köpa beg så tycker jag inte det finns speciellt bra försteg att köpa just nu för dig förutom Klimax Kontroll. Kinos är påväg att bli uppgraderade och sedan behöver du inget mer de erbjuder inte för det priset iaf. Samma problem med Akurate kontroll kostar för mycke jämfört vad du behöver från den, dessutom kanske det är för lite uppgradering. Majik kontroll känns som klart för liten uppgradering. Föratt summera förstegen lite, ny Klimax kontroll eller beg vad som helst beroende på priset. Om du inte kan välja om du vill ha MM eller MC nu så finns det bara ett försteg vilket är beg Exotic med riia. Är MM slutmålet kanske du borde testa Slipsik 3 engång till då det var något problem med den du lånade hem tidigare, då får du bättre riiasteg och kan välja vilket försteg du vill.

Slutsteg beror på vilken högtalare du satsar på i det långa loppet. Tycker inte du ska aktivera innan du har den högtalaren du ska leva med eller det kommer sommarkampanj. Finns så många alternativ beroende på ditt på mål. Spontant låter 2250 som en bra alternativ för dig kostar inte så mycke så du kan använda pengarna till försteget och eventuellt riia istället. Sedan kan du uppgradera playbacken senare.

Majik I->Slipsik 3/Linto, Klimax kontroll/beg Kinos, 2250. Om du vet om du vill köra MM eller MC.

Annars:
Majik I->Beg Exotic med riia/2250.

Tycker sammafattningsvis att det är dags att välja mellan MM och MC först. Gör uppgraderings vägen så mycke lättare.

Det blev enhel del tankar!

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Intressanta tankar där Clas, jag tycker nog att om vinyl är nummer 1 när det gäller din källa skulle jag gå på mc rakt av. Men annars är det kanske mm är en ok medelväg som gör att du får mer pengar till andra uppgraderingar eller musik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 20:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Tack för alla svar och credit till Clas för seriös analys av läget!

Hmm..ja vad ska jag säga? Fick en del saker att fundera över.

Först av allt, MM eller MC. Själv vet jag inte hur stor skillnaden är emellan Adikt och ex.vis Akiva som det skulle bli om jag går på MC. Här kan ni säkert hjälpa mig. :)

På ett sätt skulle det vara skönt att maxa (Akiva+Linto) 12:an eftersom vinyl är troligtvis den enda källa jag kommer ha.
Visserligen är jag nöjd med Adikt men har ju inte heller hört skillnaden..
Ngn som vet vad det kostar att "renovera" en Akiva när den är slut?

Ang. försteg så känner jag precis som Clas skriver att om jag går på Akurate Kontrol så får jag betala för sådant jag inte använder. Däremot så är ju steget till Klimax Kontrol "out of range" prismässigt. :?
Så just förstegsdelen känns klurig..
Men är medveten att källan håller på att köra ifrån Majik-I.

Vad gäller högtalare så håller jag även med om att aktivering ska ske med den högtalare man vill ha ett bra tag framöver. Ska låna hem Akurate 212 och det ska bli mycket spännande att höra skillnaden mot Majik 140.
Har ju alltid gillat ljudkaraktären på stativare..
Skulle ju helt klart vara en "rolig" uppgradering.

Kanske blir klokare efter den demon.

(Drömmen skulle väl vara Akiva+Linto, Klimax Kontrol, Artikulat 320A, synd att det bara är 300+tkr :oops: )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 20:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
andkan wrote:
Är ju en ruggigt bra spelare du sitter med, är klart nyfiken att höra uppställningen nu jämfört från när jag var och tunade in allt. Vart ju bra redan då men det har ju hänt en del...
;)
Som sagt, en lyssningskväll är på G snart. Du är välkommen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag borde kanske inte uttala mig i detta ämne, har dålig kunskap om uppgraderingsstrategier.

Men när det gäller MM vs MC så är min åsikt att MC är det enda rätta - om man spelar Linn vill säga. Den Akiva B jag äger är den första Linn-pickup överhuvudtaget som jag tycker är värd sitt pris. Trots sitt pris. Å andra sidan har jag inte hört/lyssnat på Linns senaste MM-pickuper.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Jag borde kanske inte uttala mig i detta ämne
Jo det tycker jag!
Du har helt rätt Bill, Linns MC puppor är fantastiska. Och det enda rätta...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
När LP12:an är maxad i övrigt, ja då är det ett brutalt kliv från Adikt till Akiva. Fullständigt omvälvande stor skillnad. Tyvärr är kostanden för att spela vidare på Akiva också kännbar... Det kostar 29000 kr första gången och 19200 kr vid renovering. Ställ en bössa bredvid LP12:an och lägg en tia varje gång du vänder sida. :wink:

Om LP12:an inte är maxad så ger andra uppgraderingar bättre valuta för pengarna, framför allt på sikt.

Oavsett MM eller MC så är en total och minutiös genomgång av LP12:an med momentnyckel något av det mest prisvärda man kan göra.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Sat Apr 05, 2008 12:53, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited