selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 01:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
linnist wrote:
Tror ni att Majik I + Slipsik 3 + 6100 är ett mer välljudande alternativ än Majik Kontrol + 2x 4100? :?
Ja, jag vill tro det baserat på erfarenheten av phonostegets betydelse. Har ännu inte hört Majik-I så jag vet inte hur den står sig mot Kontrol. Men jag har ägt Majik Kontrol, jag äger Slipsik sen version 1 och snart anländer den uppgraderad från 2 till 3. Det klart att det faktum att försteget har en helt egen nätdel och att fyra jämfört med sex slutsteg delar nätdel ger klara vinster men jag vill tro att source first vinner här. Du måste i alla fall testa Slipsik innan du bestämmer dig!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Funderade på att jag hört att det var problem med att Akito inte skulle passa på Keel, någon urgröpning som behövdes för lyften som Keel inte har. Men bevisligen har någon fått ihop din spelare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
stefan wrote:
Funderade på att jag hört att det var problem med att Akito inte skulle passa på Keel, någon urgröpning som behövdes för lyften som Keel inte har. Men bevisligen har någon fått ihop din spelare.
Det är nog Ittok du har hört något om då den har separat vilostöd för tonarmen.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 10, 2008 10:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
stefan wrote:
Funderade på att jag hört att det var problem med att Akito inte skulle passa på Keel, någon urgröpning som behövdes för lyften som Keel inte har. Men bevisligen har någon fått ihop din spelare.
Det stämmer att Akito egentligen inte passar på Keel. Anders på T&T har fått dit den ändå. Enligt han lutar armen något fram mot skivan men ska ej påverka ljudet. Går att göra en modifiering så att inte lyften tar i Keel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 10, 2008 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
...även OM det skulle påverka ljudet något så väljer jag nog hellre
lutande tonarm med Keel än horisontell tonarm utan Keel... :D

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 10, 2008 16:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Ska låna hem en Slipsik 3 under helgen, ska bli spännande och jämföra den mot MM-ingången på Majik-I. :)

Det ska ju tydligen komma ett uppgraderingskort till Majik-I liknande det som är i Majik Kontrol men det finns inget datum klart när det blir..
Fördelen med det är en låda mindre och inga signalkablar till Slipsik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 10, 2008 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
hepcat wrote:
stefan wrote:
Funderade på att jag hört att det var problem med att Akito inte skulle passa på Keel, någon urgröpning som behövdes för lyften som Keel inte har. Men bevisligen har någon fått ihop din spelare.
Det är nog Ittok du har hört något om då den har separat vilostöd för tonarmen.
Nej, Ittoks armstöd löser man ju lätt med en borrmaskin :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 10, 2008 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
stefan wrote:
hepcat wrote:
stefan wrote:
Funderade på att jag hört att det var problem med att Akito inte skulle passa på Keel, någon urgröpning som behövdes för lyften som Keel inte har. Men bevisligen har någon fått ihop din spelare.
Det är nog Ittok du har hört något om då den har separat vilostöd för tonarmen.
Nej, Ittoks armstöd löser man ju lätt med en borrmaskin :?
Sant men vill man borra i den.

då måste ju problemet vara själva lyften på akito som ser ut att sitta närmare tonarmsbasen men då är det ju bara att plocka bort den mekaniken.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 02:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
linnist wrote:
Ska låna hem en Slipsik 3 under helgen, ska bli spännande och jämföra den mot MM-ingången på Majik-I. :)
Awesome! :D

Tre små tips som du säkert får av butiken: Kolla att nätfasen är rätt (sitter den tillsammans med Linngrejorna i en dosa och det är Linns Tonguyan/Baohingkablar eller Power One så kommer alla nätkontakterna att sitta vända åt samma håll), placera stadigt och låt den stå på hela tiden.

Kortet till Majik-I misstänker jag främst är intressant för de som vill köra MC. Prestandan blir nog i vilket fall sämre än Majik Kontrol.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
linnist wrote:
Ska låna hem en Slipsik 3 under helgen, ska bli spännande och jämföra den mot MM-ingången på Majik-I. :)
Slipsik3 är bättre än MM ingången i Akurate, så direkt "spännande" blir det nog knappast ;) Men det blir nog en positiv upplevelse :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 21:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Då har jag jämfört Slipsik 3 mot MM-ingången på Majik-I.

Jag inleder med att erkänna att jag inte är någon "testexpert" utan jag och en vän lyssnade helt enkelt på vad som musikaliskt lät bäst i VÅRA öron.

Utrustning:

LP12 Keel, Lingo2, Trampolin, Akito2, Adikt
Majik-I
Majik 140
K400
Slipsik 3
Silverkablar (kopplades till Slipsik)


Vi började med att ha Slipsik inkopplad och spelade Personal Jesus med Johnny Cash från skivan American IV, The Man Comes Around.

Det första som slog mig var hur kraftfullt Johnnys röst och den akustiska gitarren lät. Kändes som att ljudbilden flyttades fram mot det jag mindes hur det lät med Majik-I. Mycket positivt första intryck!
Billy Prestons pianospel kom dock inte fram så mycket som jag hört det förut. Det var ibland svårt att följa melodin och kändes som att pianot fick "stå tillbaka" för att rösten och gitarren lät starkare.

Hörde om första 60sek 2ggr ytterligare på Personal Jesus med Slipsik innan vi bytte till att bara ha Majik-I inkopplad.

Vi(jag och en god vän) var båda eniga i våra analyser/lyssningsintryck.

Nu var det dags att byta till att bara ha Majik-I inkopplad.

Samma låt spelades och man hörde att rösten och gitarren inte lät lika "högt och kraftfullt" som med Slipsik men inte alls på något sätt dåligt eller sämre.
Återgivningen var väldigt engagerad och skillnaden kom när jag lyssnade på pianot. Nu kunde jag följa melodin som spelades och fick inte känslan som med Slipsik att den dominerande rösten och gitarren "överröstade" pianot. Nu lirade alla tillsammans och i mitt och min väns intryck mer musikaliskt och melodiöst.

Bytte tillbaka till Slipsik igen och det bekräftade våra tidigare lyssningsintryck igen.

Som jag upplever mitt system och mitt mål med den så kommer jag inte att addera en Slipsik 3. Inte för att den på något sätt är dålig men jag tycker inte att den ökade framtoningen på vissa instrument/röster ska vara på bekostnad på något/några andra mindre framträdande detaljer/instrument.

Vi testade ett par skivor till, bl a Coming In From The Cold med Bob Marley & The Wailers på skivan Uprising men våra tidigare intryck var även här som ovan beskrivit.

Tack till Takt & Ton för utlåningen av Slipsik 3 och Silverkablar. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ja, där ser man... :?

Jag glömde ett tips: Slipsik 3 spelar 1 dB högre än MM i Majik/Akurate och även Kinki. När du jämför bör du alltså minska volymen med ett helt steg (till exempel från 65 till 64) när du byter till Slipsik 3.

Volymskillnaden kan säkert ha bidragit till att vissa ljud/instrument upplevdes som starkare. 1 dB kan låta lite, men när man jämför A till B så blir det en tydlig skillnad i nivå. Givetvis behöver det inte påverka utfallet, men det gör jämförelsen lite svårare.

Ber om ursäkt att jag glömde nämna detta! (Men den kanske inte är återlämnad än...?)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 22:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Lejonklou wrote:
Ja, där ser man... :?

Jag glömde ett tips: Slipsik 3 spelar 1 dB högre än MM i Majik/Akurate och även Kinki. När du jämför bör du alltså minska volymen med ett helt steg (till exempel från 65 till 64) när du byter till Slipsik 3.

Volymskillnaden kan säkert ha bidragit till att vissa ljud/instrument upplevdes som starkare. 1 dB kan låta lite, men när man jämför A till B så blir det en tydlig skillnad i nivå. Givetvis behöver det inte påverka utfallet, men det gör jämförelsen lite svårare.

Ber om ursäkt att jag glömde nämna detta! (Men den kanske inte är återlämnad än...?)
Ang. volymskillnaden så märkte jag faktiskt att jag fick sänka volymen ett steg för att få det jag upplevde som likvärdig volym. Från 66 till 65 för och vara exakt :wink: Då var jag/vi ganska rätt ute med tanke på din förklaring av dB-skillnaden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Inte illa!

Då har jag inga fler tips och får finna mig i att känna mig som ett frågetecken... :)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 22:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Lejonklou wrote:
Inte illa!

Då har jag inga fler tips och får finna mig i att känna mig som ett frågetecken... :)
Min/våra upplevelser är ju såklart högst personliga och någon annan kanske skulle uppleva något helt annat. Vill bara förtydliga att jag inte "sågar" Slipsik 3.

//Eric :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited