selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 11, 2008 23:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
En ny högtalare är på provspelning hemma hos mig.. :)


Attachments:
20080411-_DSC0010.jpg
20080411-_DSC0010.jpg [ 144.33 KiB | Viewed 1599 times ]
Top
   
 Post subject: Namnbyte
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 10:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue May 17, 2005 21:47
Posts: 87
Location: Luleå
linnist wrote:
Om jag i framtiden går på Akurate 212 så kan ju ett 4200 vara en bra start då jag kan komplettera med en ytterligare och aktivera! 8)
(Är det någon skillnad på "gamla" Chakra 4200 och "nya" Akurate 4200 än annat än texten på chassit?)

Vad tror ni?

Från Chakra x100 till Majik x100 och Chakra x200 till Akurate x200 så är det bara ett namnbyte som skiljer har jag fått veta.

/Johan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
100-wattarna går sedan namnbytet inte att få med balanserade ingångar.

De balanserade stegen går att använda obalanserade också. Fördelen
med de balanserade är att det går att intern-bygla mellan a l l a kanaler
vid aktiv drift.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Det finns nu beg Klimax Kontrol och Klimax Twin till försäljning bland
till-salu-annonserna här på selleri...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 14:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
uppgraderingsformel-1 :D. tycker det är kanon det du gör. hänger dig åt det du gillar, och backar inte för att kvalitet kostar. kallas livskvalitet som jag ser det.

/kristoffer

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Magnus wrote:
Fördelen med de balanserade är att det går att intern-bygla mellan a l l a kanaler vid aktiv drift.
Detta går fint med en del av de obalanserade också. Dock måste man ordna en längre internkabel än den Linn skickar med, för att nå mellan kanalerna på varje sida om nätdelen.

Det struliga är att de obalanserade Chakrastegens spec har ändrats ett antal gånger på denna punkt:

* De tidiga Chakraförstärkarna, som kallades C2100-6100 resp C2200-4200, saknade interna kopplingar mellan kanalerna. Det går egentligen att koppla även dessa internt, men inte utan att löda på kretskorten.

* Senare modeller av ovanstående fick de interna kontakterna monterade - på ALLA kanaler. Dock skickade Linn inte med någon längre kabel som når över nätdelen, då de misstänkte att nätdelen skulle kunna störa. Jag har aldrig noterat några problem med detta.

* Ännu senare modeller, numera kallade Majik 2100-6100 resp Akurate 2200-4200, fick kontakterna på var sida om nätdelen borttagna. Alltså kan man inte längre koppla mellan dessa kanaler - om man inte vill löda...

Vad jag vet så hade alla balanserade Chakrasteg interna kopplingsmöjligheter från första början. Vet du om det stämmer, Magnus?

Notera att det inte går att fråga Linn om sådana här detaljer, de har ingen som helst koll på när kontakterna började eller slutade monteras. Man måste öppna och titta efter själv.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 17:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hoppla! Det var inte länge Majik 140 fick stå kvar - om du nu klarar av att lämna tillbaka de här nya vilket jag betvivlar :wink: Lyssningsintryck önskas !

Lejonklou wrote:
Notera att det inte går att fråga Linn om sådana här detaljer, de har ingen som helst koll på när kontakterna började eller slutade monteras. Man måste öppna och titta efter själv.
Låter ju helt otroligt - vilket företag har inte bra dokumentation på produktionsändringar i sina produkter som man säljer till kund? Måste väl vara ganska grundläggande för service och supportåtaganden kan man tycka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Lejonklou wrote:
Magnus wrote:
Fördelen med de balanserade är att det går att intern-bygla mellan a l l a kanaler vid aktiv drift.
Detta går fint med en del av de obalanserade också. Dock måste man ordna en längre internkabel än den Linn skickar med, för att nå mellan kanalerna på varje sida om nätdelen.

Vad jag vet så hade alla balanserade Chakrasteg interna kopplingsmöjligheter från första början. Vet du om det stämmer, Magnus?
Nu börjar det bli så länge sedan jag pysslade med detta, men minnes-
bilden säger mig att de balanserade stegen hade den möjligheten från
första början (eller gällde det bara 200-wattarna???).

Finns/fanns det verkligen kontakter på kretskorten mellan de "mittersta"
kanalerna på de sena 100-wattarna? Hade för mig att de saknades... men
som du säger, med en längre kabel går det att i så fall dra den över nät-
delen i mitten.

/M

PS: Till er övriga kan nämnas att anledningen till att de balanserade stegen
går att bygla över nätdelen är att de balanserade signalerna är mindre
känsliga för störningar. DS.

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Lejonklou wrote:
Notera att det inte går att fråga Linn om sådana här detaljer, de har ingen som helst koll på när kontakterna började eller slutade monteras. Man måste öppna och titta efter själv.
...det är därför det är bättre att ställa frågan här än till Linns Helpdesk :wink:

Vi kanske skulle ta betalt av Linn för all support som lämnas här? Betalningen
delas sedan ut broderligt till forum-medlemmarna i form av hårdvara!

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
:lol: :lol: :lol:
Quote:
Finns/fanns det verkligen kontakter på kretskorten mellan de "mittersta" kanalerna på de sena 100-wattarna?
Hålen för kontakterna har alltid suttit där på kretskorten, men full bestyckning av hankontakter fanns bara ett tag. En tid efter att de infört kontakterna så plockade de bort de där "mittersta", som det ändå inte följde med någon passande kabel till.

Allvarligt talat så är inte information Linns starka sida...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 23:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
linnist wrote:
En ny högtalare är på provspelning hemma hos mig.. :)
Ja då var det dags för lyssningsintrycken! Och jag tänkte jag skulle ge mig in på att försöka beskriva för er hur jag(och mina vänner) upplevde det.

Det första som slog mig var hur mycket roligare och enklare det blev att ta till sig musiken med 212:orna.
Visserligen kände jag att de inte spelade lika "fylligt" som Majik 140 men det är ju inte heller en fullregisterhögtalare i den bemärkelsen.

Men 3K-Arrayen gör GRYMT mycket, diskanten och mellanregistret återges på ett sätt jag tidigare inte upplevt! Otroligt djup i klangen och väldigt tydliga. Som att melodin i varje låt lite får ett eget liv i 212:orna.
Summering: Det svänger! :D

När jag bytte tillbaka till Majik 140 och spelade samma låtar som innan så blev skillnaden ännu mer uppenbar.

Först blev jag positivt överraskad att de faktiskt hängde med så bra och det fylligare ljudet gav det extra trycket som jag ibland saknade med 212.
Men i diskanten och mellanregistret så har de inte en chans, tyvärr. :cry:
Inte heller i tajtheten/snabbheten.
Bara att lyfta på hatten och buga för 3K-Arrayen återigen som jag misstänker har en stor del i Akurate 212 fantastiska återgivning och "släpp".

Det enda som jag saknar är fylligheten/trycket som en fullregisterhögtalare kan åstadkomma.
Är Akurate 242 drömmen måntro?
Eller Akurate 212 med Akurate-subben?
Det skulle iallafall vara en rolig jämförelse att göra!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 11, 2008 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Tack för en trevlig lyssningskväll. Kul att höra en topp LP12 hemma hos någon. Man blir helt klart avundsjuk. Anders (Andkan) är riktigt duktig på att justera in prylarna så att anläggningen blir perfekt fler borde ta hjälp av Anders. Blir kul att se lite nya bilder.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 11, 2008 23:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Det har hänt "lite" på uppgraderingsfronten.
Bestämde mig för att topprusta 12:an och gå på MC.
Fick tag på en beg Akiva i gott skick och en beg Linto.

Majik-I fick lämna plats för en beg Exotik och ett beg C4200.
Bra begagnatpriser gjorde båda dessa uppgraderingar möjliga! :)

Efter hemlånet av 212 tidigare så gick de aldrig riktigt att glömma hur bra det lät så Majik 140 fick flytta till ny ägare i Arvidsjaur och Akurate 212 flytta in.

Lyssningsintrycken då?

Ja redan första uppgraderingen Akiva+Linto och Exotik+4200 gjorde extremt mycket. En HELT annan "nivå" på anläggningen är väl bästa sättet att beskriva det på. :D

Akurate 212 gjorde sedan det helt komplett. Nu kunde jag verkligen dra nytta av alla de tidigare förbättringarna tidigare i kedjan. Jag gillar verkligen dessa högtalare, mer nyanserat och tajt ljud får man leta efter!
Bastrycket är också förvånansvärt bra för så små högtalare!

Anders Kantola var på besök i Onsdag och justerade in min Quadraspire, LP12 och 212 och skillnaden efter hans besök är enorm! :shock:
(För ett par veckor sedan har han även monterat Akiva och lött om mina K400)
Kan verkligen rekommendera ett besök av denna väldigt noggranna, kunniga och trevliga människa!

Fredrik (Diver) kom på besök med lite vinyl och jag, Anders och Fredrik hade en mycket trevlig lyssningskväll. Roligt att upptäcka ny musik med andra likasinnade musikentusiaster!

Sammanfattningsvis så är det enormt bra nu och vilken än skiva jag lägger på numera så blir jag bara sittandes. Svårt att sluta spela.


Klicka för att förstora bilderna


Attachments:
File comment: Översikt på racket och lite vinyl
LINN-5.jpg
LINN-5.jpg [ 309.03 KiB | Viewed 1553 times ]
File comment: Linto
LINN-1.jpg
LINN-1.jpg [ 362.75 KiB | Viewed 1541 times ]
File comment: Akiva
LINN-3.jpg
LINN-3.jpg [ 352.1 KiB | Viewed 1538 times ]
File comment: Exotik och C4200
LINN-2.jpg
LINN-2.jpg [ 245.38 KiB | Viewed 1536 times ]
File comment: Akurate 212
LINN-4.jpg
LINN-4.jpg [ 359.52 KiB | Viewed 1556 times ]
File comment: Anders Kantola justerar 212.
LINN-1-2.jpg
LINN-1-2.jpg [ 449.63 KiB | Viewed 1587 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 11, 2008 23:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Diver wrote:
Tack för en trevlig lyssningskväll. Kul att höra en topp LP12 hemma hos någon. Man blir helt klart avundsjuk. Anders (Andkan) är riktigt duktig på att justera in prylarna så att anläggningen blir perfekt fler borde ta hjälp av Anders. Blir kul att se lite nya bilder.
Tack själv! Nästa gång får det bli någon god single malt Whiskey till musiken. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 12, 2008 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Svarta 212 m. svarta stativ är också riktig snyggt! Snyggt också att dra kablarna i stativen, men det blr trångt om man vill köra aktivt. Appropå 212 och basåtergivning; Har du hört 212 aktivt?

Ingen liten uppgradring förresten. Topp-12:a är helt enkelt ur-bra. :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited