selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 07:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 17, 2004 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
ulfbnilsson wrote:
Jan,
Bara så att inte jag har missat något (har själv Karik Numerik). Du skrev:

"Där kan du även jämföra med andra så den låter OK...
Skulle säga att det är mer prisvärt med en sådan då den är rätt intrimmad. "

Jag har alltid haft för mig att antingen funkar cd spelaren och låter då som den ska, annars funkar den inte och låter inte alls. Ja sedan kan de ju låta olika bra beroende på ålder men det kan man väl avgöra med serienumret.

Finns det något behov av att "trimma in" en cd spelare?

Tacksam för tips.

Jag kommer själv att behålla min cd spelare tills motorn går sönder och då tror jag en Ikemi eller kanske tom dess efterföljare kommer att vara billig.
Jodå CD spelare behöver vara rätt intrimmade fel intrimmad laser gör blandannat att det kan missas information så att spelaren använder sina olika tekniker för fel orrektion och i värsta fall får interpolera (gissa). kommer inte ihåg exakt hur det hela fungerar det var ett tag sedan man höll på med digital signabehandling och CD spelare men behovet av justering finns.
kan ta min technics som ett exempel den har blivit servad på Siora av en mycket duktig kille där och låter inte som en technics brukar göra utan mycket bättre om än inte bra.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 17, 2004 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Ops en nyhet för mig. Hur ofta måste man göra detta och klarar en vanlig Linn handlare av det, eller måste det skickas till Skottland?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 17, 2004 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
ulfbnilsson wrote:
Ops en nyhet för mig. Hur ofta måste man göra detta och klarar en vanlig Linn handlare av det, eller måste det skickas till Skottland?
Det brukar klara sig bra på egen hand det är mest om det hänt något en smäll eller något eller vid laser/motorbyte det är aktuellt.i viss mån ändrar sig det under livslängden laserns effektivitet ändras lite men det är oftast så lite att det inte har någon större betydelse.
Om handlarna klarar det vet jag inte tror nog en del har utrustning för det en del inte. Men en koll hos handlare var tredje år eller något kankse kan vara aktuell vet ej hur det är med den biten. Det som justeras är om jag minns rätt lasern avstånd och vinkel så att första ordningens reflektion kommer så rakt på mottagaren det går.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited