selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kvalité på HDMI-kablar
PostPosted: Sun Oct 28, 2007 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir det bättre bild med dyrare HDMI-kablar och i så fall varför?

Signalen överförs väl helt digitalt och utan checksumma. Betyder det att signalen kan förändras på vägen fram till tv/projektor?

Guldplätterade kontakter, bra skärm, ledare av 99,9999% koppar. Vad tror ni är viktigt för en bra bildkabel?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 29, 2007 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
...
Signalen överförs väl helt digitalt och utan checksumma. Betyder det att signalen kan förändras på vägen fram till tv/projektor?
...
Läser man svaren på en sådan fråga på minhembio.com så är svaren att är det digitalt så är det antingen av eller på dvs fungerar det utan problem/störningar så är dyrare kabel helt bortkastade pengar. Men dom säger ju samma sak om digital coax för SPDIF och där har jag inga större problem att höra skillnader mellan olika sådana kopplat till min egen Unidisk SC. Inbillar mig att skillnaderna här beror på jitter. Vet inte om man kan jämföra HDMI med SPDIF men jitter finns ju i alla digitala överföringar (t ex telefonsamtal). Nu har jag inte själv jämfört några HDMI-kablar utan köpte rakt av en relativt billig som rent allmänt anses bra och prisvärd (Supra). Har väl tänkt försöka låna hem något dyrare som t ex Chord eller Audioquest men det har inte blivit av. Nu har jag ingen aning om hur ökat jitter yttrar sig i bildsammanhang, ökat brus i bilden kanske ? Mindre "tryck" i färgerna ?

Rent allmänt så kan man säga att HDMI är en kontaktmässigt rätt kass standard och man måste nog ha en tillräckligt god kvalitet på själva kontakterna vilket ger att dom inte kan vara hur billiga som helst. Längden har betydelse sägs det om man kommer upp i fem meter, då ställs det högre krav på själva kabeln. Bitraten ökar med upplösningen och är ju avsevärt högre med 1080P än vanlig SD. Skickar man ljud också så blir det ju mer data. Men i mitt fall med 576P, två meter kabel och HDMI-ljud avstängt så blir det ju lägsta möjliga krav.

För att göra svaret kort: Du får prova helt enkelt, med den utrustning och i den längd du avser använda. Du bör också vara medveten om att beroende på dessa saker så kan kanske analog komponent ge bättre bild.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv så använder jag också Supra och det är en 15 meters 3xBNC till 3xRCA eftersom att jag kör komponent. Efter några tester så märkte jag att komponent var behagligare än DVI till HDMI.

Min frågeställning är ur ett mer generellt perspektiv.
Det är några på jobbet som ska köpa platt-tv, PS3, receiver, DVD-spelare och sånt och då kom diskussionen beträffande kablar upp.

Jag rekommenderade att de skulle testa en 200-kronorskabel mot en 1000-kronorskabel för att själva avgöra om det är värt merkostnaden. Självklart fick jag då den befogade frågan varför bilden skulle kunna bli bättre med en dyrare kabel när signalen är digital. Tyvärr hade jag inget svar, jag kan inte svaret.

Min uppmaning om att de själva skulle testa var inte tillräckligt för att väcka ett intresse.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är skeptisk att det skulle vara någon som helst skillnad på korta kablar, nu har jag iofs en lite dyrare kabel (800kr). Ville hellre gynna HF än ClasO

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 24, 2007 02:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Köpte en dyr scart kabel på Takt & ton i Luleå för ca ett år sedan, tror den kostade 600kr. det var till en Marantz DV6600 och dom menade på att den skulle visa bättre bild än via HDMI, novis som jag var köpte jag den.
Efter några veckor såg jag att Teknikmagasinet sålde HDMI kabel för 149kr så jag köpte den bara för att testa, ca 2m lång och det blev helt sjukt mkt bättre bild med den än med scarten.
Vet inte om en dyrare HDMI hade visat bättre bild men helt klart var att bilden blev superb!

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 13, 2007 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag jämfört min egen 2m Supra (450:-) mot butikens 1,5m Chord (1350:-) från Unidisc SC till Northen Star 32" LCD. Jodå, man ser skillnad. Chord ger snyggare och stabilare bild med ökad djupkänsla, känns som mindre brus. Såg störst skillnad på animerat som Toy Story 2 där Chord var påtagligt snyggare i färger och färgövergångar. Skillnaden var i alla fall på nivån att jag känner att jag måste skaffa en bättre kabel. Jag har ingen vetenskaplig förklaring på detta men Chord kostar ju tre gånger så mycket så den gamla sanningen att man får vad man betalar för gäller även i digital bildöverföring. Men source first gäller nog även här, dvs en bra spelare är viktigare än kabeln.

Edit: Vi körde förstås vanlig PAL DVD dvs det som kallas 576p. HDMI-ljud ut var satt till OFF i SC'n. Det här är ju avsevärt lägre bitrate än vad som är möjligt över HDMI om man tar 1080p och okomprimerat ljud samtidigt. Kablarna är korta. Ändå ser man skillnad.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00