selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jun 13, 2004 19:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, förutom de som står på silicon då...hur skiljer sig en relativt tidig Klout (s/n <600) ljudmässigt mot en sen dito? Enligt Calle på HF har det aldrig gjorts några ändringar som medfört enorma skillnader i ljud direkt, även om det visserligen blivit lite bättre med några små modifieringar. Har någon lyssnat och kan berätta om skillnaderna?


Top
   
PostPosted: Sun Jun 13, 2004 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
[quote="Ayn"]Ja, förutom de som står på silicon då...hur skiljer sig en relativt tidig Klout (s/n <600) ljudmässigt mot en sen dito? quote]

Jag har tre KLOUT o hänger med skapligt i LINN snacket, men silicon???
Vad har jag missat? :oops:

Däremot vet jag att KLOUTar låter mycket bättre efter en service! (ta isär allt, massera alla interna kontakter o sätt ihop igen, o dra skuvarna hårt)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 13, 2004 21:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Tog ett tag innan poletten ramlade ner men Ayn menar http://www.silicon.nu/linn/ 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 13, 2004 21:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Heh ja, jo precis vad jag menar 8) Den har blivit ett begrepp för mig!

Att ta isär en Klout och sätta ihop den igen låter inte som något jag skulle vilja försöka mig på, trots att jag gått några kurser i elektronik ;)

Hur tidiga Klout har du Jan?
Jag har eventuellt möjlighet att köpa Klout med s/n strax över 600 alternativt Klout med serienummer ca 300. Väldigt tidiga alltså. Frågan är då om det är värt det eller om det spelar så pass stor roll att jag borde skippa det och leta vidare efter antingen nyare Klout eller något annat steg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 13, 2004 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Att ta isär en Klout och sätta ihop den igen låter inte som något jag skulle vilja försöka mig på, trots att jag gått några kurser i elektronik ;)
Hörru du där Ayn :D
Så här står det i din presentation:
"Pluggar Teknisk Fysik inriktning Systemteknik, nåt slags blandning av andra och tredje året, så examen lär bli 2006 eller 2007"

Du är härmed utnämnd till månadens superJante... :lol: :wink:
Med den utbildningen kan du INTE misslyckats med Klout service.

Det enda eventuella "risken" är väl en missad tenta då du sitter uppe o diggar dina "nya" plattor efter Klout servicen... (istället för att läsa)
Jag försummade en o annan tenta efter vissa upgrade - haha


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 10:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
Hörru du där Ayn :D
Så här står det i din presentation:
"Pluggar Teknisk Fysik inriktning Systemteknik, nåt slags blandning av andra och tredje året, så examen lär bli 2006 eller 2007"

Du är härmed utnämnd till månadens superJante... :lol: :wink:
Med den utbildningen kan du INTE misslyckats med Klout service.
Nu ska vi inte dra förhastade slutsatser här. Läser själv samma program och är om jag inte misstar mig 1-2 terminer före Ayn. Kan meddela att ju mer man läser ju bättre bli man på att lösa märkliga matematiska ekvationer men även sämre och sämre på att lösa 'verkliga' problem :wink: Varningsklockorna för att man kommer att bli riktigt insnöad ringer mest hela tiden. Eller har du en annan åsikt Ayn, ni kanske gör mer praktiska saker där nere :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Nu ska vi inte dra förhastade slutsatser här. Läser själv samma program och är om jag inte misstar mig 1-2 terminer före Ayn. Kan meddela att ju mer man läser ju bättre bli man på att lösa märkliga matematiska ekvationer men även sämre och sämre på att lösa 'verkliga' problem :wink: Varningsklockorna för att man kommer att bli riktigt insnöad ringer mest hela tiden. Eller har du en annan åsikt Ayn, ni kanske gör mer praktiska saker där nere :)
Haha, mina varningsklockor slutade ringa för länge sedan o det är nog många som skulle säga att jag är DUKTIGT insnöad :lol:
Nåja...Jag föreslår att ni öppnar en Klout o tittar.
Sedan - om ni vill så kan jag guida er via telefon, men säg till innan så jag kan sitta framför mina...
Lycka till!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 11:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Sony wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Hörru du där Ayn :D
Så här står det i din presentation:
"Pluggar Teknisk Fysik inriktning Systemteknik, nåt slags blandning av andra och tredje året, så examen lär bli 2006 eller 2007"

Du är härmed utnämnd till månadens superJante... :lol: :wink:
Med den utbildningen kan du INTE misslyckats med Klout service.
Nu ska vi inte dra förhastade slutsatser här. Läser själv samma program och är om jag inte misstar mig 1-2 terminer före Ayn. Kan meddela att ju mer man läser ju bättre bli man på att lösa märkliga matematiska ekvationer men även sämre och sämre på att lösa 'verkliga' problem :wink: Varningsklockorna för att man kommer att bli riktigt insnöad ringer mest hela tiden. Eller har du en annan åsikt Ayn, ni kanske gör mer praktiska saker där nere :)
Mja, det känns mycket väl igen det där :?
Jag har inte en enda gång använt en lödkolv sen jag började min utbildning. Labbarna som vi hade i elektronik utfördes på brädor som man inte behövde löda på. Lite trist egentligen - labbarna var kul, vi byggde egna förstärkare och hade oss, men ännu roligare hade det ju varit om vi fått göra det mer på "riktigt".
Så jo, det är mycket som Sony säger att det känns som det är en rejäl avsaknad av de 'verkliga' problemen, inte bara inom mer handgriplig elektronik, utan även när det kommer till programmering (som jag är intresserad av) då det inte ges en enda kurs i ANSI-C trots att det i mångt och mycket är det språket man kommer behöva använda sig av om man ska göra något vettigt när man kommer ut på jobbmarknaden.

Så mja, jag får väl stå ut med att bli utnämnd till superjante, men jag kan ärligt säga att jag inte haft chans att nånsin göra något liknande som att plocka isär en Klout. :? Jag skulle förstås kunna lämna in till Linn-handlaren här i stan, men dels har jag inte särskilt mycket till övers för dem (det är ömsesidigt), och dels är det ju lite taskigt att gå och köpa beggade slutsteg på annat håll och sen gå till handlare och be dem fräscha upp stegen lite.

Men tillbaka ämnet då - ponera att man skulle kunna fräscha upp stegen lite - hur skulle de stå sig mot ett par 'nya' Klout?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Sony wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Hörru du där Ayn :D
Så här står det i din presentation:
"Pluggar Teknisk Fysik inriktning Systemteknik, nåt slags blandning av andra och tredje året, så examen lär bli 2006 eller 2007"

Du är härmed utnämnd till månadens superJante... :lol: :wink:
Med den utbildningen kan du INTE misslyckats med Klout service.
Nu ska vi inte dra förhastade slutsatser här. Läser själv samma program och är om jag inte misstar mig 1-2 terminer före Ayn. Kan meddela att ju mer man läser ju bättre bli man på att lösa märkliga matematiska ekvationer men även sämre och sämre på att lösa 'verkliga' problem :wink: Varningsklockorna för att man kommer att bli riktigt insnöad ringer mest hela tiden. Eller har du en annan åsikt Ayn, ni kanske gör mer praktiska saker där nere :)
Mja, det känns mycket väl igen det där :?
Jag har inte en enda gång använt en lödkolv sen jag började min utbildning. Labbarna som vi hade i elektronik utfördes på brädor som man inte behövde löda på. Lite trist egentligen - labbarna var kul, vi byggde egna förstärkare och hade oss, men ännu roligare hade det ju varit om vi fått göra det mer på "riktigt".
Så jo, det är mycket som Sony säger att det känns som det är en rejäl avsaknad av de 'verkliga' problemen, inte bara inom mer handgriplig elektronik, utan även när det kommer till programmering (som jag är intresserad av) då det inte ges en enda kurs i ANSI-C trots att det i mångt och mycket är det språket man kommer behöva använda sig av om man ska göra något vettigt när man kommer ut på jobbmarknaden.

Så mja, jag får väl stå ut med att bli utnämnd till superjante, men jag kan ärligt säga att jag inte haft chans att nånsin göra något liknande som att plocka isär en Klout. :? Jag skulle förstås kunna lämna in till Linn-handlaren här i stan, men dels har jag inte särskilt mycket till övers för dem (det är ömsesidigt), och dels är det ju lite taskigt att gå och köpa beggade slutsteg på annat håll och sen gå till handlare och be dem fräscha upp stegen lite.

Men tillbaka ämnet då - ponera att man skulle kunna fräscha upp stegen lite - hur skulle de stå sig mot ett par 'nya' Klout?
Jag kanske inte var specifik tillräckligt, men det behövs ingen lödning.
Alla LINN affärer jag haft kontakt med har varit SUPER bra att ha o göra med o ställt upp i vått&torrt :D
Klart de servar din Klout oavsett var du köpt den! Mot en liten kostnad om man inte är stamkund iof...
Jag har ofta köpt beggade prylar som LINN handlare har monterat (tonarmar/pickupper etc)
Även uppgraderat prylar som är köpta någon annanstans.
De har full förståelse över att alla inte kan köpa nytt! :D

Ring High Fidellity o fråga Kalle om nya o gamla Klout. De har sålt flest så de vet vet nog bäst.
Men de jag har talat med säger att inga större skillnader finns. Om det hade funnits hade jag uppgraderat mina...

Jag skulle ha tittat mer på skicket/antal ägare än åldern.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 12:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Jag kanske inte var specifik tillräckligt, men det behövs ingen lödning.
Alla LINN affärer jag haft kontakt med har varit SUPER bra att ha o göra med o ställt upp i vått&torrt :D
Klart de servar din Klout oavsett var du köpt den! Mot en liten kostnad om man inte är stamkund iof...
Jag har ofta köpt beggade prylar som LINN handlare har monterat (tonarmar/pickupper etc)
Även uppgraderat prylar som är köpta någon annanstans.
De har full förståelse över att alla inte kan köpa nytt! :D

Ring High Fidellity o fråga Kalle om nya o gamla Klout. De har sålt flest så de vet vet nog bäst.
Men de jag har talat med säger att inga större skillnader finns. Om det hade funnits hade jag uppgraderat mina...

Jag skulle ha tittat mer på skicket/antal ägare än åldern.
Förstod att det inte skulle behövas någon lödning - att jag inte använt en lödpenna en enda gång var mer ett exempel på hur lite 'riktigt' elektronikbygge vi pysslat med.

Ska nog ringa HF och prata med Calle ja. De flesta Linn-handlare jag varit i kontakt med är också väldigt förstående på den här fronten, däremot får jag andra vibbar från de som finns här i stan. Deras inställning (som iofs är förståelig) är att det inte funkar om alla ska köpa beggat hela tiden, eftersom det inte skulle säljas något nytt...varpå jag förklarat att det är svårt som student att slanta upp de pengar det behövs för att köpa något nytt i uppgraderingsväg från Linn, speciellt med de nya produktlinjerna som de för. Deras inställning till det verkar vara att det är ju trist för mig, och att de hellre ser att jag går någon annanstans i så fall. Lite surt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Deras inställning (som iofs är förståelig) är att det inte funkar om alla ska köpa beggat hela tiden, eftersom det inte skulle säljas något nytt....
Hmm.. det var en konstig inställning :o
Logiskt händer detta...
Anta att en ny LINN produkt säljs, så kommer en beggad ut; antingen direkt om han byter in (eller säljer privat) eller senare då den nya produkte säljas.

O givetvis tvärt om... Att många vill köpa beggade LINN (=bra efterfrågan), gör att FLER köper nytt.

Om man INTE kunde köpa/sälja beggade LINN saker vore marknaden DÖD för nya!

Det fina med LINN är ju att man kan byta upp sig o VETA att de gamla prylarna blir sålda på nolltid!


Och tack vare de beggade prylarna får man in NYA kunder som SENARE i livet kan köpa nya.
Jag är ett exempel på detta!
Fattig student (inga pengar) --> examen&ungkarl (=passade på att köpa dyra prylar här Isobarik o Keltik) --> familj (svårare att få pengar över) --> ungarna flyger ut (pengar över igen)

Jag är på familje stadiet nu...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 13:40 
Jag har förståelse både för butiken och för kunden i frågan om begagnat.
Det är ju helt orealistiskt att en student utan stadigare inkomst ska kunna
handla nya Linn-produkter, iaf om vi talar om det högre segmentet. Visst
borde handlaren förstå att även om begagnat-kunden inte är lönsam i
dagsläget kommer situationen förändras och chansen att kunden kommer
tillbaka är större vid trevligt bemötande.

Å andra sidan verkar väldigt många personer göra misstaget att tro att en
Linn-handlare ÄR Linn. En enskild handlare tjänar ju inget på att en person
handlar begagnat, trots att det står Linn på apparaten. Däremot kan det ju
vara klokt att bygga upp ett kontaktnät med begagnatkunder så att de vet
var de ska höra av sig om något problem uppkommer t.ex. behov av
service, eller den dagen ett nyinköp kanske blir intressant.

Jag tror att det största problemet är handlare som ställer upp med dyrbar
tid för att demonstrera produkter, kanske i timtal, för att sen inte få sälja
något när kunden istället väljer att handla begagnat. Sånt beteende hotar
ju verkligen butikernas framtid, och jag antar att det är få härinne som
önskar att Linn-handlarna i Sverige ska bli färre. Det påminner mig lite om
folk som går till skivbutiken nere på stan för att provlyssna en cd-skiva
för att sedan gå hem och beställa den från CDon. Det är att våldta
butikerna, enligt mig.

Angående frågan om Klout kan jag med stor säkerhet säga att det finns
klara hörbara skillnader mellan en tidig version och en senare. Man kan
säga att de senare Kloutarna låter betydligt mer som 2250, och tidiga
Klout en drogpåverkad LK140. ;)

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 14:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag har förståelse både för butiken och för kunden i frågan om begagnat.
Det är ju helt orealistiskt att en student utan stadigare inkomst ska kunna
handla nya Linn-produkter, iaf om vi talar om det högre segmentet. Visst
borde handlaren förstå att även om begagnat-kunden inte är lönsam i
dagsläget kommer situationen förändras och chansen att kunden kommer
tillbaka är större vid trevligt bemötande.
Precis. Den handlare som bemöter mig vänligt och med respekt vinner ju självklart mitt förtroende, och det blir väldigt sannolikt att det är där jag kommer köpa mina prylar i framtiden då jag inte längre är (relativt) fattig student. Jag har gett High Fidelity en eloge för deras bemötande flera gånger och gör det gärna igen - sist jag var där hade jag egentligen bara tänkt lyssna lite snabbt på Karik/Numerik, men blev sittande i 2½ timme och lyssnade på all möjlig musik i alla möjliga apparatkombinationer - allt mest för att killen som demade för mig också tyckte det var skoj att lyssna och gagga lite!
Quote:
Å andra sidan verkar väldigt många personer göra misstaget att tro att en
Linn-handlare ÄR Linn. En enskild handlare tjänar ju inget på att en person
handlar begagnat, trots att det står Linn på apparaten. Däremot kan det ju
vara klokt att bygga upp ett kontaktnät med begagnatkunder så att de vet
var de ska höra av sig om något problem uppkommer t.ex. behov av
service, eller den dagen ett nyinköp kanske blir intressant.
Vet inte om det stämmer. Det är ju svårt att extrapolera sin egen inställning till folk i allmänhet, men rent instinktivt känns det osannolikt att folk sätter likamed-tecken mellan Linn-handlare och Linn. För egen del känns det som sagt inte riktigt sjysst att gå till handlare och lyssna på saker som jag sedan köper beggade på annat håll (det har blivit så av "misstag" en gång dock, jag gör det inte gärna igen), så jag löser det på annat sätt.
Just den saken kan ju vara grund till en ny diskussion, nämligen om det är ett problem att folk söker sig till alternativa sätt att evaluera och köpa apparater istället för att gå till Linn-handlare. Men det tar vi en annan gång ;)
Quote:
Jag tror att det största problemet är handlare som ställer upp med dyrbar
tid för att demonstrera produkter, kanske i timtal, för att sen inte få sälja
något när kunden istället väljer att handla begagnat. Sånt beteende hotar
ju verkligen butikernas framtid, och jag antar att det är få härinne som
önskar att Linn-handlarna i Sverige ska bli färre. Det påminner mig lite om
folk som går till skivbutiken nere på stan för att provlyssna en cd-skiva
för att sedan gå hem och beställa den från CDon. Det är att våldta
butikerna, enligt mig.
Jag håller med. Men som alltid när det här kommer upp får man också ta sig en funderare om handlarna har hittat rätt form om kunderna sviker. Jag har inget svar på frågan, och vet för den delen inte hur kundstatistiken hos Linn-handlarna i landet ser ut...
Quote:
Angående frågan om Klout kan jag med stor säkerhet säga att det finns
klara hörbara skillnader mellan en tidig version och en senare. Man kan
säga att de senare Kloutarna låter betydligt mer som 2250, och tidiga
Klout en drogpåverkad LK140. ;)

// MC
Ja, det är ju frågan om det stämmer. Calle på HF sa nån gång när jag frågade rent generellt om Klout att de skillnader mellan olika Klout som finns inte är några omvälvande sådana direkt. Tänkte passa på att glida in och fråga mer specifikt om just dessa gamla Klout i butiken under veckan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Klart butiken tjänar på att få in en kund som "bara" provlyssnar ett par timmar.
Det är ju så man bygger förtroende.
Senare kommer de kanske att köpa av butiken, om inte... kommer de att tala väl om den... "trevliga brabbar det där" typ...
Hur ska butiken "sålla ut" de som ska köpa av butiken från de som ska köpa begagnat?

Skillnaden mot CD skivor är att LINN är sanslöst dyyyra.
Man måste blir BRA "biten" för att spendera sina pengar på så dyra saker = att det är en lång process med funderingar mm.
--> många provlyssningar


Håller med dig annars om CD, köp orginalet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 14, 2004 14:17 
Ayn wrote:
Men som alltid när det här kommer upp får man också ta sig en funderare om handlarna har hittat rätt form om kunderna sviker.
Jag ser det så här:

1) Folk vill ha det bästa priset, och butikshandlare kan aldrig
konkurrera med det pris som nätbutiker och privatpersoner tar ut, eftersom
de slipper ha lokal och personal osv.

2) Folk vill ha service och provlyssna ordentligt innan köp.

Sen gäller det ju att ha tillräckligt med respekt att inte utnyttja handlarnas
goda vilja, utan inse att den slanten man får betala för att man handlar av
butik är just för att få den service som kostar.

Jag tycker att det är bra med butiker som säljer prisvärda
begagnade maskiner som är genomgångna av kunnig personal. Mer sånt,
tack! Begagnade Linn-apparater är ju populära för att de håller så bra,
men det finns alltid folk som uppgraderar till det nyaste.

Det är trist att det ska vara så svårt för såväl handlare som kunder att
komma bra överrens. Det tjafsas verkligen onödigt mycket - men alla vill
ju tjäna pengar.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited