Roland wrote:
...
Signalen överförs väl helt digitalt och utan checksumma. Betyder det att signalen kan förändras på vägen fram till tv/projektor?
...
Läser man svaren på en sådan fråga på minhembio.com så är svaren att är det digitalt så är det antingen av eller på dvs fungerar det utan problem/störningar så är dyrare kabel helt bortkastade pengar. Men dom säger ju samma sak om digital coax för SPDIF och där har jag inga större problem att höra skillnader mellan olika sådana kopplat till min egen Unidisk SC. Inbillar mig att skillnaderna här beror på jitter. Vet inte om man kan jämföra HDMI med SPDIF men jitter finns ju i alla digitala överföringar (t ex telefonsamtal). Nu har jag inte själv jämfört några HDMI-kablar utan köpte rakt av en relativt billig som rent allmänt anses bra och prisvärd (Supra). Har väl tänkt försöka låna hem något dyrare som t ex Chord eller Audioquest men det har inte blivit av. Nu har jag ingen aning om hur ökat jitter yttrar sig i bildsammanhang, ökat brus i bilden kanske ? Mindre "tryck" i färgerna ?
Rent allmänt så kan man säga att HDMI är en kontaktmässigt rätt kass standard och man måste nog ha en tillräckligt god kvalitet på själva kontakterna vilket ger att dom inte kan vara hur billiga som helst. Längden har betydelse sägs det om man kommer upp i fem meter, då ställs det högre krav på själva kabeln. Bitraten ökar med upplösningen och är ju avsevärt högre med 1080P än vanlig SD. Skickar man ljud också så blir det ju mer data. Men i mitt fall med 576P, två meter kabel och HDMI-ljud avstängt så blir det ju lägsta möjliga krav.
För att göra svaret kort: Du får prova helt enkelt, med den utrustning och i den längd du avser använda. Du bör också vara medveten om att beroende på dessa saker så kan kanske analog komponent ge bättre bild.