pekka71 wrote:
Jag satt och funderade lite idag
Har läst sportis tråd om lyssningskvällen och det som slår mig lite hur vissa fix som t.e.x ett kvitto under en fot på en cd spelare ger otroliga skillander i upplevelse, medans större ingrep i t.e.x rummet akustik ofta föringas med att det räcker med vanlig möblering
Är det priset på fixet eller är det helt enkelt för krångligt att fixa t.e.x akustik som gör att detta känns som mindre viktigt i Linn kretsar?
Säger inte att ett kvitto kan göra stor skillnad, men att det skulle ha större påvärkan än t.e.x att komma till rätta med akustiken i ett rum har jag svårt att tro.
Eller är det helt enkelt för att Linn inte har lanserat några akustikprodukter än, som detta inte är intressant?
Med denna tråd vill jag inte på något sätt förringa eller peka ut personers åsikter utan är mera ute efter orsaken
Installation (rack, kvitto, ställa högtalarepårätt ställe) gör andra saker än akustikfix.
Båda är viktiga.
Linn säljer ju ingetdera så det har inte med Linn att göra direkt.
Tyvärr har Linn nedtonat vikten av att ställa upp grejjorna
rätt på senare år - synd!
Att det talas mindre om akustikfix på selleri beror antagligen på två saker;
- att justera systemet korrekt ger större skillnad på tune dem,medan akusteikfix gör mer skillnad på ljudet. O Linnister bryr sig mer om musikaliteten...
- akustikfix ser så fult ut, oftast. Kan vara nog så svårt att få in ett rack/2 högtalare i v-rummet o få sin partner att "köpa" placeringen utifrån tune dem (ja de hamnade där älskning - vi kan INTE flytta dom 3cm) Ska man sedan anpassa möblering mm med hänsyn till bäst akustik har man kanske passerat gränsen på sin partnetrs tålamod.
Personligen tycker jag ett v-rum ska se ut som ett v-rum o inte som en HIFIbutik med rack/kablar/högtalare som det dominerande.