selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En liten presentation då jag är ny här

Hittade hit igår o haft LINN sedan studentåren då jag av misstag? lyssnade på en LP12 hos LINN grabbarna i Uppsala (Tack Christer!)

Köpte min LP12'a -83 o har sedan dess uppgraderat konstant. Gått via LP12/NAIT/KAN (vilka minnen) till LK1/LK2... LK280... ISOBARIK... KAIRN... KLOUT/KELTIK.
Har testat NAIMs topgrejjer med :)
Ett antal KAN o SARA har passerat mina väggar.
Hoppar över en hel del...

LP12'an är nu såld (barn)
Har dock fortfarande kvar KLOUT/KELTIK, som är en SUPER kombination. Har haft dem i 10 år typ, o det krävs KLIMAX o någon av de nyare aktiva burkarna att slå den kombinationen.
2250 har inte röjjet som en KLOUT... (2250 är inte bättre på allt vilket var en besvikelse)

O inte kan man byta bort ett par KELTIK o köra passivt inte!!! Även om de nyare LINN burkarna SKA vara bättre saknas trycket...
KELTIK är LIVE... KONSERT... TRYCK... ÖS... = upplevelse!

+ att KLOUT/KELTIK nu är fruktansvärt prisvärda just nu.

Har dock inte hört aktiva AKURATE ännu men tror att de kan vara kul. Dock för mycket pengar...

EXOTIKen ersatte BONNEC som i sin tur ersatte KAIRN för många år sedan (är först på senare tid som LINN förstärkarna har blivit lika överlägsna konkurenterna som LP12/CD12 har varit)

Ett bra lyft från BONNEC (som är något sämre än en 5103).
Hör röster mycket tydligare o det svänger mer = bättre på allt!

Helt klart är att KLOUT/KELTIK har mycket kvar att ge med BRA signal!!!
Nästa steg är väl att byta ut min IKEMI, men det kan dröja - fick X*100 nya CD skivor (verkar det som) när EXOTIK kopplades in :D

Någon som vet när 2250 o 5125 kommer med chakra??
Det är väl först då som KLOUTarna får sin överman...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Quote:
EXOTIKen ersatte BONNEC som i sin tur ersatte KAIRN för många år sedan (är först på senare tid som LINN förstärkarna har blivit lika överlägsna konkurenterna som LP12/CD12 har varit)
Vilken modell hade du på Kairn, inte slimline brilliant hoppas jag??

Välkommen till forumet, förresten.
Quote:
Har dock fortfarande kvar KLOUT/KELTIK, som är en SUPER kombination. Har haft dem i 10 år typ, o det krävs KLIMAX o någon av de nyare aktiva burkarna att slå den kombinationen.
2250 har inte röjjet som en KLOUT... (2250 är inte bättre på allt vilket var en besvikelse)
Mycket intressant att du inte har fallit för 2250, utveckla gärna dina synpunkter på klout vs 2250.
Sedan är jag tveksam till att de nya burkarna som Akurate och Komri har samma karaktär som Keltik. Det blir nog ett helt annat ljud helt enkelt, då kallas det nog inte att uppgradera utan ett stil-/karaktärbyte istället


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Måste få fråga. Vad är BONNEC? Nån Linn pryl som helt har gått mig förbi?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
Vilken modell hade du på Kairn, inte slimline brilliant hoppas jag??

Välkommen till forumet, förresten.
Quote:
Mycket intressant att du inte har fallit för 2250, utveckla gärna dina synpunkter på klout vs 2250.
Sedan är jag tveksam till att de nya burkarna som Akurate och Komri har samma karaktär som Keltik. Det blir nog ett helt annat ljud helt enkelt, då kallas det nog inte att uppgradera utan ett stil-/karaktärbyte istället
Jag hade brilliant i min KAIRN (uppgraderad) men BONNEC var klart bättre. En nyare KAIRN/5103 är nog bättre men inte SÅÅÅ mycket bättre som EXOTIK.
När jag byter, så väntar jag ofta till jag kan få ett reält lyft.
KAIRN --> BONNEC --> EXOTIK har gett mig stora lyft.

Det är därför jag behållt mina KLOUT.
2250 är inte ÖVERLÄGSNA, :( (vilket man kunde hoppats på)
KLOUT har öset, 2250 har finessen o svänget men som sagt, allt är inte bättre på 2250.
O då är inte merpriset försvarsbart enligt mig. KLART bätttre lyft att istället byta ut försteget :D

Så innan någon överlägsen slutsteg/högtalarkombination kommer, behåller jag KLOUT/KELTIK. (nu så kostar det multum o hur mycket bättre blir det???)

CD'n kan ju bytas o få ett större lyft, men det verkar hända mycket på den fronten just nu så jag kanske väntar lite.
Låter ju inte kattskit hemma om man säger så.

Innan jag fick mina KLOUT/KELTIK så kände jag alltid att något saknades. Tro mig, under 10 år med dessa har jag aldrig känt att jag MÅSTE förbättra ljudet. SÅ bra är det.
O så bra var det med KAIRN....
Bättre blev det med BONNEC...
Samt alla andra förbättringar under årens lopp på CD, kabel (silver) stativ, nya diskanter/mellan register i KELTIK...

Så jag har ingen panik att byta.
Herregud så bra KELTIK är med kraftfulla stärkare. :mrgreen:
Har haft en hel del musiker o musikproducenter/studiotekniker hemma o de brukar vara förstummade :shock:

Typ att "va! det låter ju så LIVE! ... ett PA system med HIFI egenskaper..."
sedan kommer det klasiska "BRA skiva/låt det där, det måste varit länge sedan jag lyssnade på den"... Då svarar jag stillsamt "gör du det" :lol:

En av få högtalare som låter bra på låg volym samt där det går att höja o höja o tills den där dunka i magen på konsert känslan infinner sig.
Hatten av för LINN!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 11:19 
sportbilsentusiasten wrote:
2250 är inte ÖVERLÄGSNA, :( (vilket man kunde hoppats på)
KLOUT har öset, 2250 har finessen o svänget men som sagt, allt är inte bättre på 2250.
O då är inte merpriset försvarsbart enligt mig. KLART bätttre lyft att istället byta ut försteget :D
Kul inställning - jag tycker precis tvärt om :)

Blir lite nyfiken hur du har demat 2250 mot klout. Var det i ditt Keltik-system,
dvs testade du med lika många 2250 som du nu har Kloutar?

När jag testade var det en 2250 mot en klout på Ninka, i hemmiljö. Jag har
också testat Katan aktivt med 2st 2250 mot 2st klout. Utgången har alltid
varit lika.

Kul att du gillar din Exotik - jag håller med om att den gav ett mycket
stort lyft.

Annars måste jag säga att du har ett grymt fint system, gratulerar! Vilken
musik lyssnar du helst på?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 11:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Tjagge wrote:
Måste få fråga. Vad är BONNEC? Nån Linn pryl som helt har gått mig förbi?
Bonnec är ett (tyskt tror jag) hififabrikat som tillverkar förstärkare. Bl.a. ett försteg (Bonnec Timpano) som är populärt även bland linnister.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
vad ligger keltikarna i beg-pris nuförtiden?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Klanters wrote:
Tjagge wrote:
Måste få fråga. Vad är BONNEC? Nån Linn pryl som helt har gått mig förbi?
Bonnec är ett (tyskt tror jag) hififabrikat som tillverkar förstärkare. Bl.a. ett försteg (Bonnec Timpano) som är populärt även bland linnister.
Yepp, den hade jag. Trevligt försteg! Linn fjärr funkade med...
har för mig att konstruktören har (hade) nära linn kontakter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
2250 är inte ÖVERLÄGSNA, :( (vilket man kunde hoppats på)
KLOUT har öset, 2250 har finessen o svänget men som sagt, allt är inte bättre på 2250.
O då är inte merpriset försvarsbart enligt mig. KLART bätttre lyft att istället byta ut försteget :D
Kul inställning - jag tycker precis tvärt om :)

Blir lite nyfiken hur du har demat 2250 mot klout. Var det i ditt Keltik-system,
dvs testade du med lika många 2250 som du nu har Kloutar?

När jag testade var det en 2250 mot en klout på Ninka, i hemmiljö. Jag har
också testat Katan aktivt med 2st 2250 mot 2st klout. Utgången har alltid
varit lika.

Kul att du gillar din Exotik - jag håller med om att den gav ett mycket
stort lyft.

Annars måste jag säga att du har ett grymt fint system, gratulerar! Vilken
musik lyssnar du helst på?
Tackar - Har du också EXOTIK? vad spelar du på för övrigt?

Anders/Tonläget (mycket bra kille btw) demade KLOUT/2250/5125 med CD12 o med NINKA tor jag det var..

Vill ha ett jätte lyft om jag ska bry mig om att byta stärkarna.
Om man kollar runt är det flera som tycker KLOUT står sig bra fortfarande - o det är ju en indikation på att 2250 inte är ett super lyft... :?

Jag skulle kunna tänka mig 2*5125 + KELTIK, men då får de stoppa in chakra o lite andra KLIMAX kvaliteter så de blir mycket bättre än min KLOUTar.
Då kan jag sedan ha kvar 2*5125 när man skaffar sig ett par ARURATE.
De behöver ju 10 kanaler för att drivas!

Har lekt med tanken på 1*KLIMAX twin chakra/Espek men då kommer man antagligen att sakna trycket i KLETIK för mycket. Tror inte att aktiva ESPEK har det heller...
Det där "fysiska" men samtidigt avslappnade ljudet i KELTIK är vanebildande.
En gång aktivt - alltid aktivt!
Någon som jämfört ESPEK, KELTIK o AKURATE?



Jag spelar all musik; från Metallica (kul på KELTIK med höööög volym :lol: ) till klasiskt - o allt däremellan.
Ska man välja några som snurrar mest blir det nog...Dylan/Springsteen/Sting/VanMorison/Lundell/Mozart/Deep Purple/Phil Collinge/Cornelies Wreswik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 13:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Jag har jämfört Espek aktiv drift med en 5125 och en Lk140 mot Akurate med Klimax mono.

Med jazz, klassik och blues låter Akurate outstanding, hur bra som helst. Kör man rock, hårdrock osv. sviker Akurate. Tyvärr :(

Espek är däremot en allround hgt i mitt tycke, spelar allt! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ogcnisse wrote:
Jag har jämfört Espek aktiv drift med en 5125 och en Lk140 mot Akurate med Klimax mono.

Med jazz, klassik och blues låter Akurate outstanding, hur bra som helst. Kör man rock, hårdrock osv. sviker Akurate. Tyvärr :(

Espek är däremot en allround hgt i mitt tycke, spelar allt! :D
Sviker på vilket sätt?
Är inte det bara för du körde dem passivt?
Det brukar vara DRAGET (främst i basen) som kommer med aktiv drift...

Eller var det något annat du tänkte på som du inte gillade med Akurate?
Slutligen - var de SÅÅÅ dåliga på ROCK?? mao vilken uppsättning skulle du vilja ha?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 14:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Sviker på vilket sätt?
Är inte det bara för du körde dem passivt?
Det brukar vara DRAGET (främst i basen) som kommer med aktiv drift...

Eller var det något annat du tänkte på som du inte gillade med Akurate?
Slutligen - var de SÅÅÅ dåliga på ROCK?? mao vilken uppsättning skulle du vilja ha?[/quote]

Rock osv: Akurate spelar musiken korrekt, visst. Men vad händer med basen och draget? Det är helt enkelt inte kul att spela rock med dem, lite bas och diskanten är övertydlig som gör att mellanregistret försvinner. Det blir jobbigt för öronen. Jag menar - "rock ska man känna i bröstet när man spisar" Hur finspelar man ROCK?

Detta kan kanske förbättras om man går aktivt, men det vet jag inget om.

Testa!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ogcnisse wrote:
Rock osv: Akurate spelar musiken korrekt, visst. Men vad händer med basen och draget? Det är helt enkelt inte kul att spela rock med dem, lite bas och diskanten är övertydlig som gör att mellanregistret försvinner. Det blir jobbigt för öronen. Jag menar - "rock ska man känna i bröstet när man spisar" Hur finspelar man ROCK?

Detta kan kanske förbättras om man går aktivt, men det vet jag inget om.

Testa!
Hmm...
Vad spelade ni på för övrigt; CD12/5103 eller?

Var det DRAG o TRYCK med ESPEK då?
Antar att AKURATE skulle må bra av (som alla) att gå aktivt.

btw, var det de golvstående AKURATE du lyssnade på? inte de små...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 15:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Jag testade med Ikemi CD-spelare och försteg Wakonda och Kolektor. Akurate hgt var golvare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 18:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Välkommen till forumet!

Har hört Exotik en snabbis, men systemet i övrigt var så annorlunda mot mitt eget så det var svårt att få någon uppfattning om hur just Exotik stod sig. Bra lät det iaf, och bara utseendet på Exotik skriker ju 'köp mig!!' :)

Något jag verkligen skulle vilja höra vid det här laget är Keltik/Klout-kombon. Du är ju inte den enda som lyft den till skyarna, så man blir ju nyfiken :)

Akurate kan jag bara hålla med ogcnisse om, de spelar bra och korrekt, och man sitter där och konstaterar lugnt och sakligt att ljudbilden är korrekt och exakt, men det där fånleendet som man (jag) får när något låter sådär extra bra har aldrig infunnit sig med Akurate för min del. Varken med stativarna eller golvarna. Där känns både Ninka (!) och Espek roligare. (Jag tycker att Ninka är en sjukt bra högtalare - har hört mycket annat både före och efter jag köpte mitt par, men har hittills inte hört något som fått mig på någon tanke överhuvudtaget att byta till någon annan högtalare.)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited