selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 20, 2004 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
Borde kanske ha http://www.silicon.nu/linn/ som sticky någonstans....ofta förfrågat och väldigt användbar!
jo det tycker jag verkligen ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 20, 2004 20:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
På G....förhandlingar med upphovsrättsinnehavaren pågår :wink:
Haakan wrote:
Sony wrote:
Borde kanske ha http://www.silicon.nu/linn/ som sticky någonstans....ofta förfrågat och väldigt användbar!
jo det tycker jag verkligen ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 21, 2004 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Haakan frågade
Quote:
hur bra spelar dom där jämfört med linnarna du har (har du några? å isf vilka)
Resultatet blev faktiskt över förväntan med tanke på budgetten ca 3500:-
De klarar inte att spela lika tajt och snabb bas som mina Ninka.
Men röster, gitarr och piano mfl instrument låter väldigt naturliga och med en närvaro som jag inte upplever i mina Linn Ninka högtalare.
All musik fungerar bra och de låter väldigt öppet men ändå väldigt behagligt. Kanske lite åt det Italiensk inspirerade hållet typ Sonus Faber..
Nä nu börjar det låta som skryt.. :oops:
Det återstår dock lite justering och intrimning med mer dämpning och att spela in elementen ordentligt.

Jag alternerar mellan dessa två högtalar uppsättningar och kommer förmodligen att ge mig på att bygga något ännu mer sofistikerat i framtiden då det här med DIY är fantastiskt kul!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 21, 2004 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sondek wrote:
Haakan frågade
Quote:
hur bra spelar dom där jämfört med linnarna du har (har du några? å isf vilka)
Resultatet blev faktiskt över förväntan med tanke på budgetten ca 3500:-
De klarar inte att spela lika tajt och snabb bas som mina Ninka.
Men röster, gitarr och piano mfl instrument låter väldigt naturliga och med en närvaro som jag inte upplever i mina Linn Ninka högtalare.
All musik fungerar bra och de låter väldigt öppet men ändå väldigt behagligt. Kanske lite åt det Italiensk inspirerade hållet typ Sonus Faber..
Nä nu börjar det låta som skryt.. :oops:
Det återstår dock lite justering och intrimning med mer dämpning och att spela in elementen ordentligt.

Jag alternerar mellan dessa två högtalar uppsättningar och kommer förmodligen att ge mig på att bygga något ännu mer sofistikerat i framtiden då det här med DIY är fantastiskt kul!

fan va kul å höra :) lite svårt å veta när dom på hififorum säger att det låter "svinsjysst" eftersom man inte har en aning om vad dom brukar lyssna på i vanliga fall. man kanske skulle ge sig på att bygga ett par för å prova först, har snackat med engelholm audio om att bygga ett par stativare med t&p c23 och c92 element...så bäst man provar med nånting billigare först ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 21, 2004 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
lite svårt å veta när dom på hififorum säger att det låter "svinsjysst" eftersom man inte har en aning om vad dom brukar lyssna på i vanliga fall.
Jo jag förstår precis vad du menar. Man har ingen aning vad dom har för referens och ofta sitter det rätt så enkel/billig elektronik framför högtalarna och då är det inte mycket man kan gå på.

Proac 2.5 har man ju klonat med gott resultat och de bygger man väl för runt 7-8000 kr. Komersiellt pris är väl runt 35 000 kr :shock:

HFLS-1 som du kanske känner till från Hififorum bygger på i princip samma element som den jag byggt. Det sitter 6 tummare i HFLS-1 och 5 tummare i mina. Filtrena skiljer sig nog en del men jag gissar att karaktären är liknande. Så HFLS-1 skulle jag rekomendera! Tror att engelholm audio säljer något kit med element och filter för rätt så rimligt pris! Den här Vifa diskanten som sitter i dessa högtalare är mycket bra och då kostar den inte mer än 395 kr. Förmodligen bättre än Scan Speak för tusenlappen.
Kan ju nämna att en del som jämfört HFLS-1 med Proac 2.5 klonen tycker att HFLS-1 spelar klart bättre! Alltså bättre än en högtalare som kostar 35 000 kr i butik om man så vill :?

Nä nu skall jag inte fylla den här tråden med mer DIY snack då jag vet att det är tämligen ointressant för flertalet här på forumet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 21, 2004 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Sant att det kommer lite bort från ämnet med DIY, men jag har länge gått och funderat på att prova något sånt själv. HFLS-1 tycks vara intressant och ligga i rätt prisklass.

Snickra är jag väl ingen mästare på, med kopplingschema på filtret så borde det gå att ordna. Det enda som återstår är väl att bestämma sig att göra det eller inte.

Priset och resultatet kan man väl förvänta sig blir detsamma om jag köper ett par eller bygger ett par själv. Så utifrån dom förutsättningarna försöker jag hitta ett par beggade högtalare, så slipper jag jobbet. Skulle dock vara kul att prova.

Hittade inget "Kit" på Engelholm Audio för dom högtalarna iaf :( Hade varit kul att få priset för alla komponenterna, utan att behöva beställa från en massa utsprida butiker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 21, 2004 20:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Eftersom tråden i sin helhet är rätt så mycket DIY till sin karaktär, så flyttar jag den till Teknik. Så slipper ni känna dåligt samvete för att ni pratar DIY, det är inget som helst fel med det! 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 21, 2004 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
equi2 wrote:
Sant att det kommer lite bort från ämnet med DIY, men jag har länge gått och funderat på att prova något sånt själv. HFLS-1 tycks vara intressant och ligga i rätt prisklass.

Snickra är jag väl ingen mästare på, med kopplingschema på filtret så borde det gå att ordna. Det enda som återstår är väl att bestämma sig att göra det eller inte.

Priset och resultatet kan man väl förvänta sig blir detsamma om jag köper ett par eller bygger ett par själv. Så utifrån dom förutsättningarna försöker jag hitta ett par beggade högtalare, så slipper jag jobbet. Skulle dock vara kul att prova.

Hittade inget "Kit" på Engelholm Audio för dom högtalarna iaf :( Hade varit kul att få priset för alla komponenterna, utan att behöva beställa från en massa utsprida butiker.
equi du kan beställa alla grejorna från hifikit.se så du behöver inte leta på olika ställen :) plus att e hfls-1 lika bra som alla säger så får du bara skräp iförhållande till om du bygger, iaf om du köper nytt beggat ligger dock rätt bra i kurs ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 22, 2004 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Haakan wrote:
equi du kan beställa alla grejorna från hifikit.se så du behöver inte leta på olika ställen :) plus att e hfls-1 lika bra som alla säger så får du bara skräp iförhållande till om du bygger, iaf om du köper nytt beggat ligger dock rätt bra i kurs ;)
Ja okay.. allt kanske finns på Hifikit, sen förstod jag inte riktigt resten av det du skrev. Att HFLS-1 är bra och att jag inte ens ska försöka mig på att bygga något själv (egen konstruktion alltså)? eller?

Sen ligger så klart begagnade högtalare rätt bra i kurs. Har väntat på rätta tillfället nu ett tag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 22, 2004 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
equi2 wrote:
Haakan wrote:
equi du kan beställa alla grejorna från hifikit.se så du behöver inte leta på olika ställen :) plus att e hfls-1 lika bra som alla säger så får du bara skräp iförhållande till om du bygger, iaf om du köper nytt beggat ligger dock rätt bra i kurs ;)
Ja okay.. allt kanske finns på Hifikit, sen förstod jag inte riktigt resten av det du skrev. Att HFLS-1 är bra och att jag inte ens ska försöka mig på att bygga något själv (egen konstruktion alltså)? eller?

Sen ligger så klart begagnade högtalare rätt bra i kurs. Har väntat på rätta tillfället nu ett tag.

hehe läste det själv nu å det var lite oklart det jag skrev...menade att hfls spelar så pass bra för dom pengarna att du inte får nånting i jämförelse om du köper nytt :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 14, 2004 16:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
i princip alla linns element tillverkas troligtvis av vifa/peerless. förr var tonegen involverad också och tillverkade diskanterna. basarna till keltik och isobarik är ju från KEF.
Men idag så är nog allt tillverkat hos vifa och peerless. Diskanterna kan möjligtvis vara tillverkade av Hiquphon.

edit: men självklart är det inga stndardelement så du hittar dom inte hos HifiKit. Basen i Tukan tex är en Vifa p13-WH-00-08 med större magnet (och förmodligen andra modifikationer) inget man kan köpa alltså.
Det man kan göra är att köpa begagnade element av en Linnhandlare. Jag har tex ett par diskanter och ett par Kaber basar liggandes som jag köpt. De basarna är förövrigt baserad på nån vifamodell också..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 15, 2004 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
du kan inte ta några kort å lägga upp på kaber-prylarna så kan man kanske spåna vidare på detta :)

måste säga att hfls-1orna med pl18w08-09 element spelar otroligt harmoniskt, lite trögdrivna bara...jag förstår inte varför linn inte höjer känsligheten på sina prylar eftersom dom flesta förstärkare dom har inte har jättemycket effekt

sen går det ju faktiskt att specialbeställa direkt från fabrik, lite dyrare men :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited