selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 04, 2007 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Det verkar som om hälften av forumets medlemmar börjat sin bana hos Takt & Ton i Luleå, och så har även jag. Medan jag fortfarande bodde hemma så köpe farsan en Linnrigg bestående av LP12, Mimik, Majik, LK100 och aktiva Keilidh, som verkligen spelade bättre än något annat jag hade hört och som i mina öron fortfarande låter riktigt bra. På den tiden hade jag inte de ekonomiska resurserna att köpa motsvarande anläggning så jag började med en TEAC cd-spelare, rotel förstärkare och ett par Nexus högtalare.

Antingen sliter jag onormalt hårt på mina cd-spelare, eller också har jag haft otur för under de närmaste åren byttes cd-spelaren med ca 1-2 års mellanrum då de av olika anledningar slutade fungera. Arcam och Primare tillhörde de märken som passerade, med varierande resultat. Jag bytte även ut förstärkeriet mot en för- och slutstegskombo från NAD och högtalarna till ett par Canton RCL, då jag tyckte (och fortfarande tycker) att Keilidh spelar lite mycket "efter golvet" och inte förmår att leverera det tryck jag vill ha. Drömmen var då ett par AV5140, men då jag fortfarande pluggade hade jag inte råd med dem.

En av de stora fördelarna med att studietiden tog slut var att man hade möjlighet att köpa mer än nudlar... En av de absolut första inköpen jag gjorde var en Classik Movie Di som verkligen gav anläggningen ett rejält lyft. Jag var på många sätt nöjd med Canton-högtalarna (även om jag gissar att de inte gillas av Linn-puritanerna), då de adderar en hel del fysiskt tryck i musiken samtidigt som de inte gör bort sig även på lugnare musik. Men de har inte vidare hög WAF så när jag lämnade ungkarlslivet och, äntligen, flyttade ihop med min flickvän så fick högtalarna inte följa med flyttlasset.

Min tanke var att ersätta dem med ett par Espek som jag gillar mycket bättre än Ninka. Detta var dock i samband med att Espek skulle gå ur produktion så jag var tvungen att ta ett snabbt beslut så jag slank in på T&T när jag var i Luleå. Detta visade sig var ett dyrt besök, för i rummet brevid hade de ett par Akurate 242 som trots sämre signal (aktiva med 5125or och en Unidisk SC jämfört med Espek som drevs av Unidisk 1.1+Kisto+Chakra 4200) levererade en känsla som Espek inte förmådde. Jag skulle beskriva det som att de lät mycket mindre som just högtalare. Efter det besöket kunde jag inte tänka mig något sämre.

Sagt och gjort, när det dök upp ett par begagnade i lönn till rätt pris slog jag genast till. Ett par 5125or med jämnhöga serienummer inhandlades till de aktiva korten som jag fick med högtalarna. Aktiva Akurate 242 och en CMDi måste tillhöra forumets mest source last-prioriterade system. Och jag får ärligt säga att jag var lite besviken över uppgraderingen till aktivt, men man får väl vad man förtjänar, dvs vad man matar slutstegen med.

Så jag var ju tvungen att fortsätta uppgraderingen och förra veckan dök senaste inköpet upp, en Unidisk 1.1 (begagnad iofs). Och nu blev det mycket roligare att lyssna på musik, Surprise! Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men den överträffade alla förväntningar. En av de saker jag inte hade förväntat mig var att det verkligen känns som att det finns en oktav till nedåt och att man får känslan av det kopplats in en subba. Naturligtvis har jag läst det här tidigare, men alltid trott att det varit lite överdrivet, men kan nu intyga att det är helt sant!

Det man kan säga är att uppgraderingskarusellen gått lite fort då såväl högtalare, slutsteg och källa inhandlats i år så jag har inte direkt maximerat upplevelsen vid varje uppgradering. Förutom ovanstående har jag dessutom bytt ut den gamla tjock-tvn mot en plasma från Pioneer. Detta var ett lyft nästan i klass med CMDi till 1.1, men betydligt billigare... 8)

Därefter var naturligtvis tanken att uppgradera försteget. Detta visade sig dock lättare sagt än gjort. Efter att ha varit i kontakt med ett antal säljare och någonstans på vägen fått kalla fötter så dök det upp ett annat erbjudande som jag hoppade på. Ett par demo C5100 med aktiva kort och 5 års förlängd garanti till rätt kurs hittade därefter vägen till min anläggning.

Som det ser ut idag så består anläggningen av följande

Unidisk 1.1
Classik Movie Di som försteg, radio
2st C5100 med aktiva kort
Akurate 242

Pioneer PDP-4280XD (Plasma TV)

Nästa uppgradering kan inte vara svår att gissa. Naturligtvis är det försteget som ska bytas. Tankarna går mot "nya" Exotik/Akurate Kontrol/Kinos, men även Klimax Kontrol finns med i tankarna. Vilken det blir beror lite på vad som dyker upp och till vilket pris.


Attachments:
File comment: Utsikten från lyssningsposition en vacker junikväll
Liten utsikt.jpg
Liten utsikt.jpg [ 100.74 KiB | Viewed 5197 times ]
File comment: Bild på den viktigaste komponenenten, och då menar jag inte högtalaren...
liten höger högtalare.jpg
liten höger högtalare.jpg [ 109.07 KiB | Viewed 5255 times ]


Last edited by Traktorpojken on Thu Apr 10, 2008 21:16, edited 1 time in total.
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Vaknade i morse av ett pling på dörren och utanför stod TNT med ett, eller snarare, två paket...


Attachments:
File comment: Paketen...
Bild2.jpg
Bild2.jpg [ 145.28 KiB | Viewed 5179 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 11:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Spännande!!!

:D

Nu får du gå och öppna paketen... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Nu har det gått nästan en timme, var är nästa bild? ;)

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Ibland blir det inte som man tänkt sig, satt och packade upp paketen och så ringer papsen och undrar om jag glömt bort att vi skulle äta lunch tillsammans... Så det var bara att packa sig iväg vilket fördröjt uppackningen och inkopplingen, men nu står de iaf på sin plats.


Attachments:
File comment: Eller egentligen så var det två sådana, med aktiva kort

Avvaktar med översiktsbilder då det är lite för ostädat för att skylta med på internet. :roll:

Bild3s.jpg
Bild3s.jpg [ 129.05 KiB | Viewed 5225 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Och hur låter det då?

Jodå, det gör det. Och riktigt bra dessutom. Mera kraft, mer finess och bättre tune. Skillnaden är faktist större än vad jag trodde.

Tyvärr gör väl denna uppgradering att midjan i anläggningen i form av försteget nu börjar likna en strypsnara... Men begagnade försteg i högsta klassen växer inte direkt på träd. Så man får väl ta det som bjuds.

Det var också därför jag slog till när det dök upp ett par C5100 med aktiva kort till rätt kurs så slog jag till. Får tacka Björn på PremierSound för smidig affär.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Heja! Gratulerar! Aktiva 242:or rockar! :D

Och någon sorts pris borde du ha för mest udda val av försteg i sammanhanget.. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 21:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Feb 09, 2004 19:42
Posts: 47
Lite offtopic men din lyssningsposition verkar vara typ 50m från min. :lol:


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2008 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Traktorpojken wrote:
Nästa uppgradering kan inte vara svår att gissa. Naturligtvis är det försteget som ska bytas. Tankarna går mot "nya" Exotik/Akurate Kontrol/Kinos, men även Klimax Kontrol finns med i tankarna. Vilken det blir beror lite på vad som dyker upp och till vilket pris.
Då var försteget uppgraderat och det blev varken eller...

Efter att ha varit på jakt efter en Klimax Kontrol så började jag fundera på om det verkligen var det jag ville ha. Förutom att vara det kanske bästa försteg som finns är den snygg som 17. Men, endast tre linjeingångar och inget hörlursuttag uppfyller inte riktigt mina önskemål.

Som tur är finns det ett alternativ som är nästan lika bra som Klimax Kontrol men som har betydligt fler ingångar och hörlursuttag. Så lösningen för min del blev en Kisto! Då fick jag dessutom tillgång till en grym D/A till digital- och klämboxen.

Då kan jag nog leva med att den inte är lika snygg. Dessutom är det lite ballt att försteget är den överlägset största lådan...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 12, 2008 13:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Härligt att se :D

Happy listening

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 12, 2008 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
PerK wrote:
Härligt att se :D

Happy listening

/Per
Tackar! Du borde ju veta bättre än de flesta hur dessa komponenter beter sig tillsammans. Våra system liknar varandra ganska mycket, bara slutstegen som skiljer sig i stereo, tom färgerna på komponenterna är samma. :)

Så här efter ett knappt dygn kan jag bara konstatera att strypsnaran på systemet nu är borta! Bättre dynamik, lättare att följa melodin och allmänt roligare att lyssna. Eller, för att använda en klyscha; det var som ett drapperi försvann mellan mig som lyssnare och musiken.

Har dock kommit på en nackdel med Kiston, den har så otroligt många ingångar och inställningsmöjligheter att det är i stort sett omöjligt att inte gå vilse innan man vant sig och ställt in det som man vill ha det... 8)


Top
   
PostPosted: Sat Mar 07, 2009 21:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 12:48
Posts: 15
Varför kan man inte se bilderna :(

/M


Top
   
PostPosted: Thu Aug 20, 2009 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Så var dags för en liten uppdatering...

En 17 kg tung, i det närmaste kubisk låda i lönn har letat sig över från UK. En 221a i rätt träslag och nästan nyskick fyndade jag på eBay.

Måste hålla med dem (hardcore, Lejonklou mlf?) som försvarat denna lilla tingest. Utan mer precis injustering så tillförde den det tryck och byxfladder jag saknat med mina 242or. Jag är dock helt säker på att den kommer att prestera bättre med bättre injustering. Tyvärr är min DS nere då jag fortfarande inte fått igång min NAS.

Just nu har jag den inkopplad på "sub 1 out" på min Kisto och har den iställd i "stereo sub"-läget, men det finns många andra alternativ att koppla in den. Någon som har erfarenheter av inkopplingar av sub till en Kisto?


Last edited by Traktorpojken on Fri Dec 25, 2009 00:49, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Aug 20, 2009 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Du kan även koppla R+L från Kisto till 221. Testa vilket du tycker blir bäst.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Aug 20, 2009 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Magnus wrote:
Du kan även koppla R+L från Kisto till 221. Testa vilket du tycker blir bäst.

/M
Tyvärr kan jag inte testa det nu då jag inte har två så långa (och lika långa) kablar. Brukar annars inte rekommendationen här på Selleri vara att inte dra två kablar till subben då man då får en jordloop?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited