Ojoj, nånting är pågång på High Fidelity!
Inte mindre än en demo av ett gäng högintressanta Linn-produkter:
- Aktiva Komri, drivna av Klimax Solo och Klimax-filter
- Linns nya subchassi till LP12, Keel
- Ersättaren till Ekos, Ekos SE
- Ersättaren till Trampolin (har dock samma namn)
Det var med stor förväntan jag klev in i lyssningsrummet som var totalt
överfullt med folk. Mycket populär demo! Några bilder från rummet:
Det är första gången jag hör aktiva Komri. De drevs med 8st Klimax Solo
och två Klimax monofilter. Försteg var Klimax Kontrol. Alla kablar var
silver. LP12-orna strömförsörjdes med Linn Lingo (senaste version) och
som RIAA användes Linto. Tolvorna skilde sig åt på följande punkter: 1)
Bottenplatta. Ny trampolin mot gammal. 2) Subchassi. Keel mot Cirkus. 3)
Tonarm. Ekos II mot Ekos SE. Som pickup användes Akiva.
Alan Williams från Linn berättar att skillnaden mellan Ekos och Ekos SE
ligger i materialet. SE är gjord av titan och har färre rörliga delar som kan
påverka ljudkvaliteten. Ren ingenjörskonst som han själv uttrycker det.
Keel skiljer sig på många sätt, men det främsta är även här materialet.
Topptolva med Keel, Ekos SE, nya Trampolin, Akiva
F.d. topptolva med Cirkus, Ekos, Trampolin, Akiva
Hur lät det då? Till en början var det lite av en besvikelse. Jag tyckte inte
skillnaden motsvarade mina förväntningar. Keel-tolvan var tightare och
hade korrektare återgivning av bas. Allt bidrog till att det var tydligare och
lättare att lyssna på men spontant har jag hört mindre uppgraderingar
som gjort större skillnad. Blev mycket förvånad. I takt med att kvällen
förflöt blev det dock riktigt bra! På slutet var jag helt frälst i Keel-tolvans
sound (fråga mig inte vad som ändrades - det svängde mer efter ett tag
helt enkelt - obs att jag var nykter!)
Kalle skiftar skivor
Kalle slet hårt med att lägga på skivor på spelaren. Mycket bra musik
spelades. Ibland även en CD på Unidisk 1.1 men det var ingen höjdare i
jämförelse med Keel-tolvan. Visst lät det bra även med CD, men det blev
lite hissmusik-varning medans Keel levererade live-ös. Inget snack om att
vinylen är roligast att lyssna på.
Linn Komri, vilken bjässe!
Aktiva Komri då? Jorå, fysiskt är ordet. Oansträngt, mäktigt, tight, ljuvlig
bas. Men samtidigt kändes det inte som att systemet var 100% optimerat,
vilket jag förstår fullt. Det är svårt att på kort tid justera aktiva Komri i
något som verkade vara ett ganska besvärligt rum. Det lät mycket bra
men jag tror att man hörde cirka hälften av systemets kapacitet, det blev
lite monitorsound av det hela och det var inte alltid man helt förfördes av
musiken. Men som sagt, jag tycker mig veta hur ett icke-optimalt uppställt
system kan låta och det var definitivt här flaskhalsen var, inte i grejerna.
Hade Kalle fått haft grejerna lite längre hade musiken säkert släppt bättre.
Men jösses vilken musikalisk djupbas och vilket live-ös!! Värre än Keltik
ALLA gånger.
Alan Williams från Linn
Tack till Kalle och hans kollegor på High Fidelity och grabbarna från Linn!
Kul kväll!
(Kvällen avslutades för övrigt hemma hos undertecknad med lite skivor, men det är en annan historia)
/ jajo