selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Mindrunner wrote:
Fast mickar är analoga så egentligen är alla inspelningar analoga om man ska vara petig :wink:

Det görs en A/D omvandling av signalen i ljudkortet

Gitarrförtärkare så gäller rör har ännu inte hört en transistorförstärkare
eller modelleringsförstärkare/mjukvaruförstärkare som överträffat en äkta rörhäck :)
Jaja :-)

Det beror ju förstås lite på vad det är för ljud man spelar in om man ska vara petigare. Det som kommer ut från (en) midi är väl digitalt? Mycken musik görs ju direkt i datorn idag.


/ B
Midi är ett gränsnitt och ett "språk" som musik enheter kommunicerar med varandra det är inget ljud Musical Instruments Digital Interface om jag minns rätt

För att ta ett exempel en midi keyboard spelar inga ljud har inga inbyggda ljud men du använder den för att trigga ljud antingen en synth
eller en trummaskin eller en dator som har en virtuell synth piano etc etc

Men även triggade ljud behöver ju inte vara syntetiskt framtagna
exempelvis finns det trummpluggar som innehåller inspelade trummor
med mikrofon i proffsstudio

Jag har själv ett program som heter EZ Drummer och trummorna i det låter mycket bättre en det mesta just för att det är inspelat på riktigt dyra trummor med dom bästa mikrofoner och bra producenter och riktig trummis

Så man kan ju säga att det är en liten luddig värld mellan digitalt och analogt

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej

I min omnejd finns 4 butiker som säljer beg. Vinyl. Alla talar om en kraftig ökning av intresse och försäljning.

Var föresten och kikade hos en lokal Audio/Video butik (dvs en som säljer TV och mestadels hemmabio system). Fick syn på att han hade fyra olika skivspelare till salu. Jag trodde det var beg som han bytt in men det visade sig att det var nya. Dual och Technics bland annat.

Jag frågade lite kring detta och han sade att senaste året så har ökningen varit superstor. De fattade inte vad som hänt och för bara ett par år sedan hade de aldrig skivspelare hemma utan tog hem på beställning, något som hände typ en gång per år. Han berättade också att förut sålde han kanske ett par drivremmar per år och nu sålde han ca 20 per månad.

Jag vet inte om denna butik är unik men det verkar ju onekligen som att något håller på att hända.

/C


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Christian wrote:
Hej

I min omnejd finns 4 butiker som säljer beg. Vinyl. Alla talar om en kraftig ökning av intresse och försäljning.

Var föresten och kikade hos en lokal Audio/Video butik (dvs en som säljer TV och mestadels hemmabio system). Fick syn på att han hade fyra olika skivspelare till salu. Jag trodde det var beg som han bytt in men det visade sig att det var nya. Dual och Technics bland annat.

Jag frågade lite kring detta och han sade att senaste året så har ökningen varit superstor. De fattade inte vad som hänt och för bara ett par år sedan hade de aldrig skivspelare hemma utan tog hem på beställning, något som hände typ en gång per år. Han berättade också att förut sålde han kanske ett par drivremmar per år och nu sålde han ca 20 per månad.

Jag vet inte om denna butik är unik men det verkar ju onekligen som att något håller på att hända.

/C
Nästa gång du är inne där, fråga gärna vilka kunder det är som köper skivspelare mest, är det unga eller?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited