selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 13:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jun 16, 2006 12:55
Posts: 45
Location: Borås
Så skriver i alla fall Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/art/53190

_________________
I'm not worthless. I can be used as a bad example.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Fast det är nog lite hype, undrar hur länge det håller i sig? Men faktum är att min flickväns systerson (20 år gammal) som just flyttat till egen lägenhet, raskt investerade i en billig vinylspelare och köper alla sina skivor som LP. Förutom dom han laddar hem till iPod´en förstås...

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Det är möjligt att det är en hype men jag tror samtidigt att det är gamla murvlar som jag själv som vaknar upp och inser att det låter bättre och som trott att det inte funnits att få tag på vinyl som också börjar köpa mera ny vinyl

Det finns ju en viss okunskap också en del blir väldigt förvånade när man säger att det finns ny vinyl att köpa och en del tycker att det är för dyrt med nya vinyler så det är ju det klassiska hönan & ägget

På Musica i Luleå (som säljer begagnade vinyler) så har Christer sagt vid ett flertal tillfällen att det varit in tonåriga tjejer/killar och köpt vinyler en tjej köpte för ett par tusen och såg ut att gå i gymnasiet så han funderade hur hon hade råd? :lol:

Och beggangnat marknaden är ju ett stort mörker tal det syns ju inte i statistiken för sålda skivor

Därimot tror jag ändå att det kommer att nå en peak och mer en så blir det inte

Lite intressant läsning Digitalt distribuerad musik har sålt för nästan 34 miljoner första halvåret 2007 medans album sålt för nästan 300 miljoner

http://www.ifpi.se/statistics.aspx

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jag tycker man har sett sådana här artiklar i flera år. Det är ju svårt att hitta statistik, men jag hade fått uppfattningen att vinylen hade ökat i försäljning sedan typ år 2000.

Det är helt säkert små volymer dock.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Det här borde ju skivindustrin haka på, om de vill ha en garanterat kopieringsskyddad produkt :wink:

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Stephan wrote:
Det här borde ju skivindustrin haka på, om de vill ha en garanterat kopieringsskyddad produkt :wink:
Det är väl inga problem att kopiera en vinyl? Lite jobbigare bara...

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ja man kan kopiera en tavla oxå. Men det krävs lite mer för att rippa en vinyl. Tror tyvärr att tillverkningskostnaderna och fraktkostnaderna är för höga för att skivbranschen ska haka på det på bred front.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Det är väl inga problem att kopiera en vinyl? Lite jobbigare bara...
Ja det är ju helt riktigt. Har man inga eller måttliga krav på prestanda så går det ju utmärkt att kopiera även vinyl. Det är ju inte någon direkt nyhet även om det är som du säger; att det är lite krångligare nu för tiden än förr när det fanns t.ex. kassettspelare. Antagligen (ogrundad gissning) så blir dessutom kopiorna som görs idag sämre än de blev förr (givet likvärdiga vinylspelare).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Det är väl inga problem att kopiera en vinyl? Lite jobbigare bara...
Ja det är ju helt riktigt. Har man inga eller måttliga krav på prestanda så går det ju utmärkt att kopiera även vinyl. Det är ju inte någon direkt nyhet även om det är som du säger; att det är lite krångligare nu för tiden än förr när det fanns t.ex. kassettspelare. Antagligen (ogrundad gissning) så blir dessutom kopiorna som görs idag sämre än de blev förr (givet likvärdiga vinylspelare).
Jag är inte så säker på det. Jag har rippat en del vinyl till dator och sedan brännt till CD. Det kan ju hända att jag inte har några eller bara måttliga krav men jag tycker nog att mycket av det som är bra med mina vinyler kommer igenom ganska bra. Dessa hembrännda CD´s låter i alla fall bättre än remastrade köpe-cd av samma inspelning. Egentligen säger detta bara hur mycket sämre remasters är :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 08:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Jag är inte så säker på det. Jag har rippat en del vinyl till dator och sedan brännt till CD. Det kan ju hända att jag inte har några eller bara måttliga krav men jag tycker nog att mycket av det som är bra med mina vinyler kommer igenom ganska bra.
Jag håller så smått på att överföra vinyl till hårddisk (via en Edirol R1 digital inspelningsdosa). Jag sticker ut hakan och påstår att det t.o.m. blir lite bättre på höga volymer därför att man slipper återkoppling i skivspelaren! Det blir på något sätt det bästa från båda världarna.

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Hur skulle det kunna bli bättre???? Till vilket format överför du till?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
Hur skulle det kunna bli bättre????
Precis det som Johan spekulerade i, nämligen frånvaron av återkoppling i skivspelaren. Jag har själv provat att rippa vinyler till hårddisk UTAN att högtalarna har varit igång och definitivt fått olika resultat beroende på spelarens underlag. Med högtalarna har jag förstärkt dessa skillnader i vissa fall men inte i andra.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
För att förtydliga det hela. Den digitala tekniken verkar idag nått en mognad som gör den bättre totalt sett än den analoga. Dvs om man beaktar hela kedjan från mik/instrument till ut från cd-spelaren. Digitala förstärkare verkar ha en bra bit kvar att vandra...

Det som ligger den analoga signalen i fatet är försämringen vid överföringen. Varje kopia inebär en försämring och tappad kvalitet. Den är i vissa fall minimal och i andra fall större.

Digitaliseringen skulle nog jag ändå vilja kalla en ekonomisk utveckling. Det är mycket billigare att transportera en digital signal än motsvarande analoga.Och så länge man rör sig i den digitala domänen klarar även billig utrustning av att kopiera och lagra data med god kvalitet. Det räcker med en dator för ett par tusenlappar för att göra bitexakta kopior. Detta därför att det bara handlar om en dataström som inte har någon koppling till tid utan kopiering sker tills checksummor och annat är OK. "Problemet" kommer sedan när musiken ska spelas upp. Bränner man en CD i sin dator spelar man den lämpligast i sin CD/DVD-spelare. Men nu blir plötsligt tidsaspekten viktig aftersom en spelare bara till viss grad kan korrigera eventuella felaktigheter. Skivan snurrar ju bara i 1:1-hastighet. Sedan kommer ju förstås den vanliga problematiken in hur bra D/A-omvandligen är å så...

Om man spelar direkt från sin dator (tex via USB-kabel till ett externt ljudkort som är placerat vid datorn) så kan man ju mata en separat D/A-omvandlare med utsignalen från ljudkortet. Och det kan låta mycket bra! En sorts snik-version av DS :-)

Men här brister mina kunskaper, jag är inte alls kunnig i vad som kan hända med digitala signaler i tex ett ljudkort. Det borde rimligen kunna hända samma saker som i en dedikerad transport, men det är ju bara vad jag gissar.

Men så länge så hålller vinylen ställningarna bra och det beror på:

1) Det finns massor med bra och billiga vinyler begagnat och låter oftast bättre än motsvarande nyutsläpp på CD
2) Fortfarande så är i alla fall modern nyutgiven musik (ofta) bättre mixad på vinyl
3) Det är mycket trevligare att bländra bland LP-fodral och fördjupa sig i texten än att bläddra bland oändliga låtlistor på en skärm...

Dom som gillar vinyl ska vara glada att det digitala formatet utnyttjas så dåligt annars skulle bara punkt 3 gälla :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Bill50x wrote:
För att förtydliga det hela. Den digitala tekniken verkar idag nått en mognad som gör den bättre totalt sett än den analoga. Dvs om man beaktar hela kedjan från mik/instrument till ut från cd-spelaren. Digitala förstärkare verkar ha en bra bit kvar att vandra...

/ B
Fast mickar är analoga så egentligen är alla inspelningar analoga om man ska vara petig :wink:

Det görs en A/D omvandling av signalen i ljudkortet

Gitarrförtärkare så gäller rör har ännu inte hört en transistorförstärkare
eller modelleringsförstärkare/mjukvaruförstärkare som överträffat en äkta rörhäck :)

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Mindrunner wrote:
Fast mickar är analoga så egentligen är alla inspelningar analoga om man ska vara petig :wink:

Det görs en A/D omvandling av signalen i ljudkortet

Gitarrförtärkare så gäller rör har ännu inte hört en transistorförstärkare
eller modelleringsförstärkare/mjukvaruförstärkare som överträffat en äkta rörhäck :)
Jaja :-)

Det beror ju förstås lite på vad det är för ljud man spelar in om man ska vara petigare. Det som kommer ut från (en) midi är väl digitalt? Mycken musik görs ju direkt i datorn idag.

Rörförstärkningen till en elgitarr (inkl effektboxar etc) anser jag tillhöra instrumentet. Jag är inte så hemma på modern studioteknik men är det inte så att man ofta digitaliserar så fort det går så att man sedan kan göra vidarebearbetningar i den digitala domänen? Kanske då med undantag för de effekter som fortfarande låter bättre analogt, vad nu det skulle kunna vara vara.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited