selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 91 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Har nu länge gått och velat.. nya högtalare, eller inte? Vad ska jag ha?

Har provlyssnat lite smått, men eftersom det inte går att lyssna på så värst mycket här i Luleå så är det svårt. Jag har kommit så långt att jag bestämt mig att sikta på att lägga ut max 6500:-. Det mest prisvärda jag lyssnat på (som jag upplevt det) har varit ett par nya Kan IV, som jag tyckte spelade riktigt roligt.

Dock verkar ingen ha ett par att sälja till mig (då jag inte tänker köpa något för nypris). Sitter med en Classik och K400-kabeln... och skulle väl helst vilja vidga mina vyer mot annat än Linn (vars alternativ jag känner till).

Har läst mycket gott om Dynaudio A42, som jag också hittade på annons för 2500:- Kan det här vara något för mig? Ligger ju i samma prisklass som Kan IV (nypris). Jag har även fått erbjudande om ett par Sonus Faber Concertino och ett par Katan (som jag tycker blir lite för dyra) och som jag inte riktigt var nöjd med när jag provlyssnade dom med en Classik (behövs mycket mer).

Är det ingen som kan uttala sig om Dynaudio A42, och kanske har hört den med Linn-elektronik? Eller ingen som vet nån som säljer ett par Kan IV?

Anledningen till att jag vill byta högtalare är att jag tycker att dom (Infinity Ref 61) spelar för mycket bas, även om jag tycker dom presterar riktigt bra i röståtergivning. Upplever det mycket lättare att följa sången på dessa i jämförelse med annat jag provlyssnat. Alternativ att jag behåller dom... det enda jag är orolig för är att de ska prestera sämre då man flyttar dom till ett mindre rum.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Tukan. MYCKET bättre än Kan IV, jag har haft jämfört ordentligt och det var inget snack. Dom finns väl för 3500:- ibland? Andra märken vet jag absolut ingenting om.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag skulle vilja rekommendera ett par Tukan trots allt. Nu hade du koll på Linns utbud och så redan men för de pengarna är Tukan kanon i mina öron. Annledningen till min ståndpunkt är helt baserad på hur nöjd jag är med mina egna. Jag har inte hört så många olika märken eller jämfört en massa grejer så ta det för vad det är värt. Min helt egna subjektiva åsikt.

Katan tycker jag spelar jätte fint. Har hört andra säga att de kräver mycket ström för att prestera. Då detta enbart är något jag hört från andra så lämnar jag dock ämnet där, så kan någon som har förvärvat kunskapen själv fylla på.

Såg ett par svarta Kan IV för under 3000kr. De jag såg är kanske sålda det var några veckor sedan. Är själv inte så imponerad av Kan skulle mycket hellre lägga pengarna på just Tukan.

Jag har som sagt inte så mycket att komma med när det gäller andra märken. Har väll gått och blivit en Linnist!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja... Linn har jag ganska bra koll på, förutom Tukan :oops:

Jag har aldrig haft möjlighet att lyssna på dom och inte heller någon jag känner så då är det svårt att veta. Får väl hålla ögonen öppna, även om jag inte direkt gillar att köpa "grisen i säcken", fast det blir ju det jag gör om jag går på något annat märke. Borde ju vara större chans att matchingen blir bra mellan Linn & Linn.

Kan:arna var sålda, förövrigt samma kille som jag köpte min Classik av.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
equi2 wrote:
Ja... Linn har jag ganska bra koll på, förutom Tukan :oops:

Jag har aldrig haft möjlighet att lyssna på dom och inte heller någon jag känner så då är det svårt att veta. Får väl hålla ögonen öppna, även om jag inte direkt gillar att köpa "grisen i säcken", fast det blir ju det jag gör om jag går på något annat märke. Borde ju vara större chans att matchingen blir bra mellan Linn & Linn.

Kan:arna var sålda, förövrigt samma kille som jag köpte min Classik av.
Om du tycker att Kan IV är OK så kommer du att älska Tukan. Jag vågar fanimej lova det. När jag bytte upp mig från Nexus till Tukan så fick jag låna hem ett par Kan IV i nån dag, skillnaden när jag fick hem Tukan var jättestor. Dom var verkligen mycket bättre. Systemet i övrigt var LP12 och Karik/Numerik-Kolektor-LK100


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag var faktiskt inne på Tukan en längre tid. Fast det dök aldrig upp några och då jag inte hade möjlighet att lyssna på dom så var det svårt att skapa sig någon egen uppfattning.

Det enda jag hört (säljare) var att Tukan ju är en ganska "gammal" högtalare och inte alls presterar på det sättet dom gör idag. Nu är ju inte Tukan så gammal, men visst tar man åt sig av det andra säger i situationer som denna. Ändrade min annons, så vi får se vad som dyker upp.

Jag provlyssnade på Kan IV med en kompis i jämförelse mot Audiovector C1 (tror jag det var) (samma prisklass) och då audiovector spelade som mer som en stor golvare, så spelade Kan:arna mer avskalat, men utan någon direkt avsaknad. Lätt att följa med i musiken, utan att direkt sakna något.

Har även lyssnat på Kan I som var kalla och vassa som f-n.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Var hörde du det där? Katan är säkert mycket bättre men att påstå att Kan IV (som dessutom ska utgå) är en "nyare" konstruktion än Tukan är (såvitt jag begriper) rent struntprat.

Tukan är ganska ovanliga på begmarknaden, men å andra sidan så tror jag att det säger en del om deras kvalitet.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 12:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 15, 2004 17:25
Posts: 43
Location: Linköping
Quote:
Har även lyssnat på Kan I som var kalla och vassa som
Intressant iakttagelse, jag har länge varit intresserad av att köpa ett par såna.

Någon som kan göra en jämförelse mellan Kan I/II med Tukan?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Är inte ett par begagnade Keilidh ett alternativ? Går att få tag på för 6500. Bra högtalare för pengarna!

/Marcus


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 19:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Ett par Dynaudio 1.3 mkII borde du få för de pengarna du är beredd att ge.Jag har inte hört just den versionen men 1.3 SE är kanon-bra stativare!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 09, 2004 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Broccoli wrote:
Är inte ett par begagnade Keilidh ett alternativ? Går att få tag på för 6500. Bra högtalare för pengarna!

/Marcus
Jättefina högtalare, precis som du säger men kanske inte tillsammans med en classic. Jag skulle nog vilja ha lite kraftigare steg framför. Håller med om att Tukan tillsammans med en classic skulle passa alldeles utmärkt för ändamålet. Uppgraderingsmöjligheter finns innan högtalaren blir den svaga punkten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 10, 2004 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Blir nog en liten studentlägenhet nån gång här i framtiden och då är känns det farligt att prova sig på Keilidh. Nog tror jag att dom spelar tillfredställande med en Classik, men jag känner att jag vill ha stativare (speciellt om det blir att ha dom i ett mindre rum).

Jaja.. Kan, Tukan, Katan.. beroende på vad som dyker upp och priset. Sen syns det hela tiden spännande annonser av andra märken som lockar. Blir dock att köpa grisen i säcken. Än värre är att jag knappt är säker på att det är en gris i säcken :wink:

Blir väl att köra på Linn även på högtalarna i slutänden. Ni som rekommenderade Tukan, har ni provlyssnat på Kan IV med Classiken? Linn menar väl att den senaste modellen är framtagna speciellt för att matcha Classiken. Jag tyckte iaf dom lät riktigt roligt att lyssna på.

Katan jämfördes inte vid samma lyssningstillfälle, men när jag kom hem så tyckte jag det var roligare att lyssna på musiken hemma, än på Katan i lyssningsrum (med enbart Classiken).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 10, 2004 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Jag är osäker på om du kan hitta ett par Katan med stativ för 6500:-.
Katan är också riktigt roliga högtalare, låter kanske inte kanon med bara en classic till skillnad från Tukan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 10, 2004 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Kan II är någonting helt annat än Kan IV. I likhet med Kaber är dom IMO bäst på vinyl och kräver bra grejer. I rätt rum med rätt utrustning kan dom låta fantastiskt på ett sätt som jag inte tror Tukan kan matcha.
För Classik så är det nog inget bra alternativ dock, mera kraft krävs om inte annat.

Kan IV är väl ok men jag skulle absolut lägga till på Tukan som är något man kan växa med. Själv föredrar jag Tukan framför Keilidh men det får väl sägas vara en smaksak.

/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 10, 2004 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
OTTO wrote:
Jättefina högtalare, precis som du säger men kanske inte tillsammans med en classic.
Jag driver Keilidh med Classik, och det funkar utmärkt. Mina öron och mina grannar säger stopp innan Classiken gör det, om jag säger så. Majik och Keilidh är däremot något som jag inte skulle vilja spela hårdrock med.

Fast om equi2 vill ha stativare så spelar det ju mindre roll.

/Marcus


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 91 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited