Jovisst är det masterrullen som gäller, om den nu är bra...vi klagar ju på annat håll om loudnessracet.
Om inte skivbolagen skärper sig (vilket jag inte tror att dom gör) får vi sitta snällt med händerna vid sidan och hoppas på att det finns en och annan artist som bryr sig, eller så får de som vill köpa trista audiofil-utgåvor direkt från hifi-tillverkarna...
Ett annat alternativ (för analoga mastrar) är att få mastern direkt som tvåkanalsband till rullbandare. Låter det bättre än en Klimax DS? Eller låter Sonys SACD slagskepp bättre än en CD12 eller Klimax DS?
Själv har jag börjat köpa sjutumssinglar igen, efter ca 25 år som snurrar så fint på min herkulesladdade tolva... Låter det bra, bättre, bäst? Skit samma, kul musik ges ut om man ids leta...
Oj, glömde säga att jag har hört 320 kbps, FLAC, CD, 24-bitars master på en Klimax DS som satt i en mycket bra Linn-anläggning.
Det lät bra, jäkligt bra oavsett vad man skickade in i den. Vi körde en nästan toppad tolva också, som också den lät myclet bra. Alltihopa lät redan så fantastiskt att källan i sig blev skitsamma för mig...
Förmodligen är jag döv, men att byta från ett par Tannoyer till ett par ESL-63 var en klart starkare musikalisk och känslomässig upplevelse.