selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 08:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 15:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Håller nog med dig ulf, om man ska handla nytt så tror jag det är få som köper en ikemi, prisskillnaden är inte så stor och tar man dessutom med förförstärkare i jämförelsen då blir det inte så lönsamt. Däremot är ju beg. Ikemi prisvärda ett bra tag till eftersom billigaste unidiscen knappast finns beg. i någon större utsträckning de närmsta året. 15-17kkr för en sådan beg. är minder än hälften av nypriset på unidisk. Jag tror faktiskt unidiscen kan hålla uppe beg.priset på ikemi ganska bra istället...men som vanligt så kan man ju inte mer än gissa...och resonemaget bygger ju en hel del på att folk är märkestrogna, kan ju dyka upp en bra konkurrent från något annat märke mellan beg. ikemi och unidiscen också för den delen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jo, håller med Ulf och Sony om Ikemi. I o m att den går att finna beggad så hade jag inte beställt en ny idag. Dock får man nog påminna om att Linns produkter förbättras kontinuerligt utan officiella revisioner så man bör nog kunna utgå från att en fabriksny Ikemi är bättre än en tre år gammal, frågan är bara hur mycket.

Ang rangordningen av försteg vill jag nog höra den först. Ålder spelar roll här, man kan inte på förhand säga att en 5103 från -97 är bättre än en Kairn från 2002.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
stefan wrote:
Ang rangordningen av försteg vill jag nog höra den först. Ålder spelar roll här, man kan inte på förhand säga att en 5103 från -97 är bättre än en Kairn från 2002.
Det var inte meningen att "rangordna" förstegen. Det var bara en uppställning av alternativ. Frågan är ju dock väldigt intressant för oss som går i uppgraderingstankar.

Jag vet inte om en gammal 5103 är bättre än en ny Kairn. Jag har bara hört från folk som köpt gamla 5103 väldigt billigt och tyckt att det varit en betydlig uppgradering av en Kairn (med slim-line), men det är ju möjligt att man kan nå samma effekt genom att köpa en nyare kairn.

Jag har haft möjlighet att jämföra Kairn med och utan slim line och där var det ju en ganska betydande skillnad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 18:00 
stefan wrote:
Ang rangordningen av försteg vill jag nog höra den först. Ålder spelar roll här, man kan inte på förhand säga att en 5103 från -97 är bättre än en Kairn från 2002.
Så sant... Det finns tyvärr nästan obegränsat antal kombinationer av
maskiner av olika ålder, så att sätta samman en rangordnande lista är nog
omöjligt. Tipset får som vanligt bli att försöka provspela kombatanterna
mot varandra - men det är ju heller inte alltid möjligt...

Just Kairn är en apparat som har förändrats mycket, så vad det gäller just
den är jag säker på att jämförelsen mot en 5103 kan bli komplicerad om
åldern skiljer mycket. Motsatsen är Majik t.ex. som bara förändrats
marginellt. Jag hade vissa problem att särskilja en tidig Majik (med de
gamla högtalaranslutningarna!) och en från 2002.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Ja, jag har ju just en Kairn från 2002 och en Ikemi från 2000. Tanken på att SC skulle kunna spela skiten ur detta kan ju vara lite störande när jag nu köpte denna Kairn rätt nyligen (årsskiftet). Får ju påminna mig om varför jag köpte den och det var ju pga hur bra phonosteget var. Nyare Kairnar är ju svåra att hitta och jag liksom kände på mig att kommande försteg skulle sakna phono. Jag hade rätt.

Nej, jag har inte jämfört min Kairn med äldre 5103. Men jämfört med min gamla Kairn (från -91 som Henrik nu har) så är skillnaden stor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 05, 2004 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
stefan wrote:
Ja, jag har ju just en Kairn från 2002 och en Ikemi från 2000. Tanken på att SC skulle kunna spela skiten ur detta kan ju vara lite störande när jag nu köpte denna Kairn rätt nyligen (årsskiftet). Får ju påminna mig om varför jag köpte den och det var ju pga hur bra phonosteget var. Nyare Kairnar är ju svåra att hitta och jag liksom kände på mig att kommande försteg skulle sakna phono. Jag hade rätt.

Nej, jag har inte jämfört min Kairn med äldre 5103. Men jämfört med min gamla Kairn (från -91 som Henrik nu har) så är skillnaden stor.
Utan att avslöja allt för mycket stefan, vad har dom riktigt nya Kairn för serienummer??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 05, 2004 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Quote:
Utan att avslöja allt för mycket stefan, vad har dom riktigt nya Kairn för serienummer??
Min har 660258, levererades ny runt Dec 2001.

Saken är den att på 2000-talet har det sålts få nya Kairn i Sverige.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 05, 2004 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Någon aning om när dom övergick till sexsiffriga serienummer??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 05, 2004 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Otto,
Jag formodar att du redan kanner till hemsidan som klippt ihop linn historik. Annars hittar du den pa:
http://home.coqui.net/vicdiaz/linnhist.htm#5103
Det konstiga ar att den inte namner nagot om 6-siffriga serienummer.

Jag ar lite forvanad att Linn inte har nagon phonoforstarkare till sin nya Exotik, eller i alla fall nagon billig modul. Jag skulle gissa att manga av dem som funderar pa att kopa ett linn forsteg i den prisklassen har en lp12. Nu far man ju kopa ett separat phono forsteg, vilket ju driver upp den totala kostnaden for forsteget betydligt. Sjalv kor jag bara cd sa det spelar mig ingen roll, men jag kan tanka mig att manga nuvarande kairn agare kan tycka att det blir lite val mycket pengar for bade exotik och linto.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 05, 2004 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
ulfbnilsson wrote:
men jag kan tanka mig att manga nuvarande kairn agare kan tycka att det blir lite val mycket pengar for bade exotik och linto.
Linto är väl en sak, kör man MC så "måste" man väl nästan ha en sån. Jag menar; om man är beredd att lägga minst 5' per år på nål så är väl inte 15' en orimlig engångskostnad. Men däremot så tycker jag att dom kunde fixa till en MM RIIA tilll exotik. Typ en som passar i "+"-sloten.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 05, 2004 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Har btw hört att dom har haft planer på en separat MM RIIA box typ Linto. Men att det inte är ett av dom mest prioriterade projekten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 10, 2004 12:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
Ikemi och Genki kommer givetvis att bytas ut förr eller senare, förmodligen är de inte så långt borta med tanke på att de börjar
bli till åren + att efterfrågan på övriga skivformat ökar.

Det kommer förmodligen att bli en Uni 3.1 och 4.1 någon gång...

En Uni 3.1 som matchar Exotiken vad gäller pris och funktioner t ex.

En Uni 4.1 som tillsammans med en "mini-Exotik" ersätter Genki, Kollektor, Wakonda...

Problemet för Linn är bara att inte kannibalisera på sina egna produkter,
en Uni 4.1 tillsammans med ett mini-exotik får inte bli för bra/dyrt jmfrt
med Unidisk SC t ex...


/K


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 10, 2004 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jo förmodligen lär det väl komma efterföljare av något slag. Med tanke på utvecklingen inom elektronikindustrin så borde man väl kunna få samma prestanda för mindre än halva priset om 3-5 år. Dock bara mina egna ideer.
Tom mer konsvervativa naim har lyckats få fram en förstärkare (5i) som är i nästan samma klass (enligt naim forumet, har ej hört det själv) som deras intro modeller för separata enheter (nap150/nac112) för ca halva priset.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 17:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
Tittal på t ex: Karik+Numerik/Ikemi eller Klimax Twin/2250 eller Kontrol/Exotik så ser du att samma saker händer hos linn...


/L


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kinos wrote:
Tittal på t ex: Karik+Numerik/Ikemi eller Klimax Twin/2250 eller Kontrol/Exotik så ser du att samma saker händer hos linn...


/L
Helt rätt o det är BRA!
Då kan man uppgradera till en liten kostnad o få ett stort lyft


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited