selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Nu när Unidisk SC har släppts, tror ni att Ikemi kommer att utgå ur Linns sortiment? Prisskillnaden är ju ganska liten, och för de extra kronorna får man ett väldigt bra försteg, en bättre cd spelare och möjligheten att spela olika format. Som det ser ut nu så borde det väl inte finnas så många som köper en Ikemi? Följdfrågan blir ju, om den utgår, kommer den att ersättas av något nytt bättre eller billigare? Det kan ju vara lite saftigt att (om man exkluderar Genki) att ha en entry level spelare för 46 tkr. Detta är dock bara mina egna ideer så jag vill inte dra igång någon ryktesspridning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 13:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Undrar samma sak. Om nu SC faktiskt låter bättre än Ikemi som rapporterna gör gällande, så gör det ju att ett system med Ikemi och försteg i samma nivå faktiskt skulle kosta mer än en SC. Verkar mer och mer som att SC är ruggigt prisvärd. Själv är jag tveksam till om Linn kommer hitta på nya entry-level-prylar, den tiden verkar vara förbi om man tittar på hur det ser ut i andra delar av sortimentet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Som jag skrev på ett annat ställe så tror jag Linn räknar CMS Di som en entry level produkt 35 loppor för en komplett anläggning minus högtalare är ju ett bra pris särskilt med tanke på den fantastiska prestandan. Klart får SACD och DVD-Audio sitt stora genombrott så kanske dom prånglar ut en väldigt bantad Unidisk 3.1 men troligare kanske är att nästa generation CMS Di har stöd för de formaten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Ja kanske är det så att Linn håller på att dra sig mer mot integrerade paket av hembio med hög hifi prestanda (eller vad man nu ska kalla det). Det vore ju roligt om man behåller motsvarigheten till Ikemi/Genki, kolektor och lk förstärkarna för dem som (bara) är intresserade av hifi.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 14:43 
Jag har hört Ikemi vs Unidisk SC igen, och det är på vissa sätt solklart
bättre (till Unidisk fördel), på andra sätt väldigt besvärligt... Tunedem var
otroligt svår och skillnaderna var hårfina. Rent ljudmässigt känns Unidisk
mer upplöst, men Ikemi mer behaglig och naturtrogen(!).

Jag skulle vilja påstå att skillnaden liknar Unidisk 1.1 vs CD12, där CD12 är
mycket bättre, men 1.1 ändå har något som CD12 saknar.

Jag skulle inte rekommendera Ikemi-ägare att uppgradera för att få bättre
CD-ljud, möjligtvis om de är intresserade av förstegsuppgradering i
samma vända. För att CD-ljudet ska bli klart bättre måste man nog kliva
på en 2.1:a - där händer det grejer. SC är antagligen bättre, men inte
tillräckligt mycket bättre (om inte försteget är intressant).

Jag rekommenderar er att själva jämföra - jämförelsen är väldigt svår!

En parentes:

Tar man in i beräkningen att Unidisk SC innehåller försteg av toppklass är
det en otroligt prisvärd källa/förstegskombo som antagligen inte blir slaget
av något för priset.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag tror inte att linn kommer att göra nån mer "ren" CD spelare. Vad jag begriper så är det inte särskillt mycket dyrare att göra kombinerade spelare och med dubbla utvecklingskostnader så blir det ju inte precis mer lockande. Men jag gissar ju bara. Och en Unidisk 3.1... ja kanske, men blir det inte svårt att få in den under SC?

Man ska inte ge sig på att Ikemi utgår heller. Tänk bara på Kairn!

Däremot så tror jag att tvåkanalsförstärkarna kommer att vara kvar, Exotik har ju precis kommit. Jag har också hört att det kommer nya slutsteg med Chakra teknik så småningom, men det kunde väl vem som helst räkna ut, frågan är snarare om dom kommer på LK-nivå eller bara till 2250 och co.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Ja kanske har Henrik rätt i att Linn inte kommer att bygga några fler två kanals cd. Frågan är ju hur man har tänkt sig att göra med den tvåkanals linjen under SC2.1, Exotik, 2250, nämligen de gamla LK boxarna. Har man tänkt att de ska självdö utan att ersättas eller kommer det att komma efterföljare till Genki, Kolektor, LK140? De har ju funnits på marknaden ganska länge nu (Ikemi kom 1999, och de andra var väl ännu tidigare?)

Jag hoppas verkilgen att man kommer med efterföljare och gärna i LK boxar. Personligen tycker jag att LK boxarna är coola. De är diskreta men har ändå en ganska distinkt design. Särskilt om man jämför med mycket annan hifi idag i stora lådor av borstad aluminium, frästa handtag och blå lampor överallt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Jag kommer att ta det personligt om Linn lägger ner sina tvåkanalsprodukter. Finner ingen logik i att vara tvungen att köpa funktioner som man inte använder.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag håller med dig. Jag är sugen på att gradera upp mig lite, men just nu är det ju en väldig röra på Linn/hifi marknaden. Jag har börjat nosa lite på naim som är mer traditionella så vi får se, men om jag bestämmer mig för att fortsätta med Linn så väntar jag nog ett tag tills det har lugnat sig lite och man vet vilka format etc som kommer att gälla i framtiden.

Multispelarna är ju alleles för dyra för att man ska kunna köpa en och hoppas på att de funkar i framtiden, och förmodligen kommer de säkert att bli betydligt billigare. Köper man en LP12 så vet man ju att den kommer att funka i framtiden, men med alla nya digitala format så är i alla fall jag lite tveksam att betala minst 50 000 med tanke på att allt jag vill ha är en bra framtidssäker 2-kanals källa. Mina aningen negativa farhågor kan dock bero på att jag inte är intresserad av dvd etc och därför inte kan något om det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Det finns faktiskt en möjlighet att jag också börjar att snegla på något annat än Linn. Orsaken är nog mer pga ljudkaraktären än linns strävan mot flerkanal och multispelare även om det också irriterar mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
ulfbnilsson wrote:
att allt jag vill ha är en bra framtidssäker 2-kanals källa.
Valet är givet!... CD12 :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ja precis Henrik en CD12 kan man leva länge med särskilt med tanke på mängden CD som släppts och kommer att släppas. Komplettera den med en LP12 så lär man sitta nöjd och ha all musik man behöver

Då var det bara priset :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Nej, jag tror att Ikemi lever kvar ett tag. Det där med att Unidisc SC är en en bättre CD-spelare råder det nämligen delade meningar om. Den åsikt som gäller (om Ikemi läggs ner eller inte) är ju Linns egen och enl Topica så har Linns helpline gett svaret att Ikemi är bättre än Unidisk SC på redbook CD. Ett officiellt uttalande i frågan alltså. Det gäller ju en fabriskny Ikemi i det fallet och inte en som är nåt eller några år, det får man ju tänka på om man jämför.

När Ikemi kom så var det ju något som var bättre än Karik/Numerik för mindre pengar (Linns officiella ställning då), så är ju inte fallet här eftersom Unidisc SC kostar mer. Sen är ju Unidisc något annat också till skillnad från Ikemi kontra K/N.

/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 13:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Vill bara påpeka också vad ett inlägg på topica framhöll, nämligen att man inte får glömma bort hur bra Ikemi trots allt är. Mot mycket dyrare apparater är det inte lätt att fajtas, och det låter ibland som att Ikemi är en stackars liten halvdan apparat som får spö hit och dit. Men i det prissegment den håller sig (vilket, face it, är ganska mycket pengar) är den mycket svårslagen, och om jag får säga det själv (vilket jag får :twisted:) så skulle jag lugnt kunna leva med en Ikemi mycket länge utan att tröttna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Stefan,
Frågan är ju vem som kommer att köpa en Ikemi och även vilket försteg man kommer att ha.
Ett Kolektor? Mycket sämre,
beg Kairn(?) förmodligen betydligt sämre,
beg 5103? Förmodligen bättre men betydligt dyrare och det ingår nog inte i Linns line att man ska behöva köpa begagnade utgående prylar.
Exotik, mycket dyrare.

När nu dessutom man kan få en hyggligt ny Ikemi för en bit under 20 tkr så har jag svårt att se att någon skulle gå och köpa en ny när det är så pass liten skillnad mot en SC som trots allt erbjuder väldigt mycket mer. Men som sagt, säg gärna emot mig. Det är intressant att höra andras synpunkter och tankar.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited