selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Man mäter tydligen känslighet hos en högtalare genom db. Det brukar vara någonstans mellan 85-90. Betyder det att om en förstärkare funkar bra för en trögdriven högtalare (lågt db) så funkar den även för en mer lättdriven (högt db). Tex så rekomenderar en hel del affärer naim nait5i tillsammans med katan (85db), beyder det att nait5i också skulle klara av att driva ett pa espek (89db)?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 17:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, en högtalare kan inte vara "för lättdriven" för en förstärkare, utan det enda problemet är just att om den är för trögdriven, för då orkar inte förstärkaren med så att säga. Så en förstärkare som grejar att driva Katan borde även klara av att driva Espek.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 17:55 
Känsligheten anger hur mycket ljud högtalaren ger ifrån sig vid en viss
effekt från förstärkaren - dvs hur effektiva de är på att konvertera
strömmarna från förstärkaren till ljud.

En förstärkare som driver ett par högtalare med 85db har inga problem att
spela högre med ett par högtalare med 89db känslighet. Däremot finns
det annat som spelar in som gör att t.ex. Espek kan vålla andra problem
för förstärkaren än vad Katan skulle göra (p.g.a större och fler element
t.ex.)

Men rent kvanitetsmässigt spelar förstärkaren högre med Espek än med
Katan i ditt exempel.

Naimförstärkaren driver antagligen Espek på ett alldeles strålande sätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja det är frågan vad det egentligen står för. Det där med att känsligheten är hur högt högtalaren spelar vid en viss effekt från förstärkaren är jag lite kluven till.

Vet inte hur jag ska formulera mig, men en spelas två högtalare på samma förstärkare på samma volym (på volymkontrollen) så spelar den med lägre känslighetet längre. Något man kanske kan leva med? Ändå känns det som att den högtalaren med lägre känslighet behöver mer av förstärkaren för att låta på sitt bästa sätt, medan högtalaren med med högre känslighet, både spelar högre, men även är den inte så noga med utrustningen.

Beror detta endast på att man måste skruva upp volymen med högtalaren med låg känslighet och på så sätt få sämre ljud? eller är det som jag tror beroende av en hel del andra faktorer. Alltså att känsligheten inte endast säger hur mycket dom spelar vid en viss effekt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 18:35 
equi2 wrote:
Vet inte hur jag ska formulera mig, men en spelas två högtalare på samma förstärkare på samma volym (på volymkontrollen) så spelar den med lägre känslighetet längre. Något man kanske kan leva med? Ändå känns det som att den högtalaren med lägre känslighet behöver mer av förstärkaren för att låta på sitt bästa sätt, medan högtalaren med med högre känslighet, både spelar högre, men även är den inte så noga med utrustningen.
Min erfarenhet är att högtalare med högre känslighet kräver mindre
volympåslag för att nå samma ljudnivå. T.ex. Kan II som krävde att min
Wakonda stod runt 50 för att det verkligen skulle ösa, medans Ninka nöjer
sig fint med 40.

Däremot förstår jag din poäng som jag delar med dig. Bara för att en
högtalare har högre känslighet behöver det inte betyda att det låter bättre
bara för att det låter högre.

Resultatet som ökad känslighet ger med ett sämre slutsteg är nog endast
kvantitativ och har inget med kvalité att göra.

Det är min tanke iaf!

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 21:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Nån "högtalarbyggnadskunnig" borde lätt kunna reda ut detta, men enheten som anges är dB/W/m. Dvs hur starkt en högtalare kan spela "med en watt" :-) på en meters avstånd! Säger alltså inget om "kvalitén" på ljudet, men ger en liten fingervisning om man bör ha en 10W förstärkare eller en 100W!!?? Hade ett par äldre Keilidh innan. Dessa var spec:ade till 86dB om jag inte missminner mig. Hade iofs lite svårt att sparka igång dem även med ett strömstarkt Adcom-steg så jag vet inte vad man ska gå efter egentligen? Blev i vilket fall mkt bättre med LK100 aktivt :-) ...hmm oj vad jag redde ut begreppen!!! :-)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Känsligheten är hur högt ljudtryck som högtalaren alstrar med på en meters avstånd med en Watt och 1Khz signal eller rättare sagt 2.83V i 8 Ohm en meter ifrån vid 1 kilohertz.
medan hur jobbig en högtalare är för förstärkaren är det mer impedansen som talar om och den är ju tyvärr endast angiven vid 1Khz och kan variera rätt kraftigt äver hela arbetsområdet.
det finns mer aspekter som spelar in men den enda som säger något om ljudtrycket är känsligheten.
En högtalare med en känslighet på 85dB/W/m som har jämn impedansgång är mer lättdriven än en som har en känslighet på 90dB/W/m och kraftigt varierad impedansgång.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Däremot förstår jag din poäng som jag delar med dig. Bara för att en högtalare har högre känslighet behöver det inte betyda att det låter bättre bara för att det låter högre.
Nja.. det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att en högtalare med låg känslighet ofta behöver en förstärkare som har lite mer kräm i sig. Dels för att kunna spela på en lämplig volymnivå, men ÄVEN för att den ska få spela ut så pass bra som den kan.

Medans en högtalare med högre känslighet, spelar högre vid samma volym, men samtidigt inte är lika petig med förstärkarens effekt.

Jaja... det är så mycket annat som spelar in och det går ju inte direkt att jämföra på något sätt. Men det där med volymen stämmer så klart.. Kör man ett par Kan:ar på en Classik så måste man skruva upp på maxvolym för att det ska spela "högt", medan ett par högtalare på ~92db inte går att lyssna på om förstärkaren står på maxvolym.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Kan ju tilläggas att...

Decibelskalan är logaritmisk, vilket innebär att en ökning med 3 dB är en faktisk fördubbling av effekten... :?

I audiotekniska sammanhang där man även tar hänsyn till effekten, krävs det dubbelt så mycket effekt per 3 dB:s ökning... :cry:

Impedansförloppet inom hela frekvensomfånget är dock oftast den viktigaste parametern när det gäller matchning mellan förstärkare och högtalare!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited