selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 02:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Vi diskukterade jämförelser mellan Linn och Naim, men eftersom det verkar vara något som intresserar fler än jag trodde, tänkte jag att det kan vara bättre att diskutera det i en tråd med en passande rubrik.

Eftersom jag inte är intresserad av hembio så har jag börjat snegla lite på naim. Jag hade chansen att lyssna på deras instegsmodeller nait 5i och cd 5i och jag gillade dem verkligen. Det lät lite som Linn gjorde förr, det var väldigt roligt (livligt, rytmiskt etc) att lyssna på det.

Det skulle vara väldigt intressant att höra era synpunkter på jämförelser mellan de numera konkurrenterna. Förr kompletterade ju de båda varandra med den klassiska kombinationen LP12, nait, kan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 13:00 
Jag tycker mycket bra om Naim, men klart bättre om Linn.

Jag gjorde lite seriösa jämförelser för något år sedan, och oavsett vilka
produkter jag blandade bjöd Naim på fyrverkerier. Musiken exploderar
och till en början är det ganska häftigt! Linn är istället mer korrekt och
återger en mer lättlyssnad musikupplevelse. Linn vinner alltså i längden
medans Naim kan vara roligt en liten stund (tills man blir utmattad!).

Det är ganska underhållande att koppla in Naims strömförsörjning till LP12
(tror att den heter Armageddon). Detta ger precis samma effekt som jag
beskriver ovanför! När Lingo känns som en V8 som driver LP12 med stadig
kraft (utan att överdriva något) gör Armageddon att det slår gnistor om
pickupen! Jag vet att det låter konstigt, men så upplevde jag det.

Naim är antagligen näst bäst i min värld, och jag skulle helt klart överleva
med det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag håller med dig om att naim är mer livligt. Jag lyssnade på naims instegsprylar (cd 5i och naiti tillsammans med monitor audio) för några veckor sedan och blev väldigt imponerad. Musiken blev väldigt livlig och kul att lyssna på, samtidigt som man hörde alla instrument etc.

Jag tyckte också att basen var tydlig och distinkt, men det kan också berott på att det var ett väldigt bra lyssningsrum. I jämförelse med mitt system hemma så tyckte jag att mitt system lät som om man hade en filt framför högtalarna (lite överdrivet men kan inte komma på något bättre sätt att beskriva det). Den största skillnaden tyckte jag var energi, driv i musiken och microdetaljer. Linn låter lite mer laid back och vag jämfört med naim prylarna.

När jag får tid ska jag dock ta och jämföra de kompletta anläggningarna i ett A/B-test. Det ska bli väldigt spännande. Jag skulle gissa att jag kommer att uppskatta naim förstärkaren mer än kolektor/lk140.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 17:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Jag har själv inte lyssnat på Naim, men tycker som ni att Linn låter lite laid back i jämförelse med annan HIFI. Det som gjorde att jag valde Linn var den enkla uppgraderingen till aktiv drift, vilket råder bot på "laid back syndromet" med råge.

Kan man på ett enkelt sätt gå aktivt med Naim?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 17:49 
Bäst vore om du kunde låna hem Naim-riggen till ditt rum, där du ska
lyssna! Det är säkert mindre jobbigt för din rygg också ;)

Det beror ju på hur gärna handlaren sätter sig bakom ratten, men för en
potentiell kund gör de ganska mycket.

Lycka till med dina tester, och berätta gärna vad du kom fram till.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tror att det är betydligt mer komplicerat att "aktivera" naim (och alla andra märken också). Man måste köpa både ett delningsfilter och bygga om/öppna högtalarna. Linns system är ju valdigt smart iom att man slipper allt detta och det finns ju ganska gott om beg linn slutsteg så det borde ju göra det till ett prisvärt alternativ.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 17:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Linns system är dubbelt smart ur deras synvinkel! I och med att det finns så stora fördelar med att gå aktivt med ett Linn-system, och att det dessutom inte funkar att gå aktivt med andra högtalare/slutsteg än just de som Linn har (såvida man inte köper en Tunboks som kostar x tusen) så blir Linn-ägare än mer benägna att hålla sig till enbart Linn-prylar. Det är smart! (Men inte elakt - det är ju en stor bonus att man kan gå aktivt så lätt med Linn)


Top
   
 Post subject: Armageddon?
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 18:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Hej! Läser med intresse om Armageddon. Hittade följande länkar om Armageddon och DIYgeddon.
1) http://pinkfishmedia.net/forum/showthre ... armageddon
2) http://freespace.virgin.net/tony.lonorg ... geddon.htm

Vad är poängen med Armageddon? Att minska spänningen till motorn för att få en mer störningsfri gång, samtidigt som man isolerar från nätstörningar med en trafo? Eller?

Har själv en Thorens TD150 och en enorm 220-> 110V trafo (till en amerikansk rörstärkare). Kopplade in den emellan, med påföljd att motorn har omkr. 70V (i st f ca 120V) och måste hjälpas igång.
Ljudet blev hörbart "lugnare :P
Nu skall jag skruva dit ett lämpligt effektmotstånd (ca 5 kr) för att få omkr 85V till motorn. Voila...

Undrar därför hur man kan ta 12 000 för en trafo och två-tre standardkomponenter (varav några redan finns) - eller har jag missförstått allt? :twisted:

Mvh


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 18:42 
Zombie:

Kul länkar.

12000 tycker jag verkligen inte att Armageddon är värd. Personligen
föredrar jag valhalla. Vore kul att jämföra Armageddon med en DIY-klon!

Lingo ser väldigt annorlunda ut på insidan iaf.


Top
   
 Post subject: DIYgeddon...
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 18:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
...väldigt enkel, fasvändarkondingen sitter redan i min TD150. Motorn ska gå på 110V i originalutförande eftersom 110V-anslutningen inte har något motstånd med spänningsfall. Jag kopplade in 110V på 220V-anslutningen, vilket ger ca 40V spänningsfall. Optimalt skulle vara ca 30V.
Du kan ju nästan A-B testa själv om du använder lite sockerbitar och en extra nätbrytare...en hand i byxfickan :lol:

Mvh
t


Top
   
 Post subject: Re: DIYgeddon...
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 18:54 
Zombie wrote:
...väldigt enkel, fasvändarkondingen sitter redan i min TD150. Motorn ska gå på 110V i originalutförande eftersom 110V-anslutningen inte har något motstånd med spänningsfall. Jag kopplade in 110V på 220V-anslutningen, vilket ger ca 40V spänningsfall. Optimalt skulle vara ca 30V.
Du kan ju nästan A-B testa själv om du använder lite sockerbitar och en extra nätbrytare...en hand i byxfickan :lol:

Mvh
t
Min Lingo2 funkar bra! :twisted:


Top
   
 Post subject: Jorå...
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 19:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
ogcnisse wrote:
Jag har själv inte lyssnat på Naim, men tycker som ni att Linn låter lite laid back i jämförelse med annan HIFI. Det som gjorde att jag valde Linn var den enkla uppgraderingen till aktiv drift, vilket råder bot på "laid back syndromet" med råge.

Kan man på ett enkelt sätt gå aktivt med Naim?
Har för mig att Naim har någon form av extern filterlåda liknande tunebox.
Det verkar som att det sker på liknande sätt som linn hade tidigare dvs öppna högtalarna och konvertera till aktiv drift. Jag är osäker på om man kan montera in filterna i stegen eller om det bara är en extern låda som gäller.

edit:
"In an active system a Snaxo electronic crossover divides the audio spectrum into two or three separate frequency bands, depending on the loudspeaker type employed.

The crossover is connected between the pre-amplifier and power amplifiers. Each power amplifier is then connected directly to the appropriate loudspeaker drive unit, and only handles one frequency band. This allows better control of the drive unit resulting in more accurate music reproduction. As there is no passive crossover no amplifier power is wasted and information loss is minimised.

The great potential possessed by an active system demands not only source components of the very highest quality but also for them to be perfectly matched and installed.

The Snaxo 362 is our three-way, 18dB/octave fixed frequency crossover, and the Snaxo 242 is its two-way equivalent. Crossover frequencies are defined by a series of active filters, designed with particular attention to transient handling, which must be matched to the loudspeaker system with which the crossover is to be used."

Saxat från www.naim-audio.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag har inte haft mojlighet att lyssna pa aktiva naim, men jag tror anda att det ar battre att lagga de pengarna pa battre slutsteg och/eller battre hogtalare. Naims losning tror jag bli ganska dyr (och komplicerad) och nar man vill salja prylarna sa riskerar man att bli staende med en snaxo som man kopte ganska dyrt. Formodligen har en sadan ganska lagt andrahandsvarde jamfort med ett bra slutsteg/hogtalare.

Jag tycker att Linns losning ar betydligt elegantare och mer flexibel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
ulfbnilsson wrote:
Jag har inte haft mojlighet att lyssna pa aktiva naim, men jag tror anda att det ar battre att lagga de pengarna pa battre slutsteg och/eller battre hogtalare. Naims losning tror jag bli ganska dyr (och komplicerad) och nar man vill salja prylarna sa riskerar man att bli staende med en snaxo som man kopte ganska dyrt. Formodligen har en sadan ganska lagt andrahandsvarde jamfort med ett bra slutsteg/hogtalare.

Jag tycker att Linns losning ar betydligt elegantare och mer flexibel.
priset på snaxo verkar ligga runt 13-14000:- exkl nätdel, känns som du säger ganska dyrt och krångligt jämfört med Linn.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited