selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
stranna wrote:
Varför skulle det vara att börja i fel ände?
Cd delen är ju av bra klass
Förstegert är av bra klass
Slutsteget är av bra klass tills man kommer på iden att spela högt och det va i just det hänseendet jag skulle vilja ha ett, två eller tre prisvärda slutsteg.

Sen att försteget kanske kunde vara ännu bättre med en phonoingång mm är ju en annan del av historien som vi snart kommer till :D
Jo, du har väl rätt ang. ordningen... kanske.

Men tänker du köpa två LK100+kort? Annars så tycker faktiskt inte jag att LK100 är så bra på att spela högt (iofs inte 140 heller, sen jag jämförde med 2250), men jag har ju bara kört LK 100 passivt med Tukan...

Men hur var det nu? Det finns inte kortplatser i CMS :?:

OTTO: Nu får du ge dig. Snart börjar du påminna om Remco (om du har följt topica...)

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
henriklh wrote:

OTTO: Nu får du ge dig. Snart börjar du påminna om Remco (om du har följt topica...)

/Henrik
Känsligt ämne detta, måste väl ge mig då...............*undrar om man kan bli åsiktsregistrerad*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
OTTO wrote:
henriklh wrote:

OTTO: Nu får du ge dig. Snart börjar du påminna om Remco (om du har följt topica...)

/Henrik
Känsligt ämne detta, måste väl ge mig då...............*undrar om man kan bli åsiktsregistrerad*
OTTO: En mycket låg kommentar att påstå att forumet åsiktsregistrerar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
OBS! det var oehört seriöst!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Känns som min fråga från början lite överskuggas av lite andra krafter här.
Kanske detta kunde tas upp i en egen tråd eller kanske redas upp via mail/pm/telefon/brevduva eller vad som helst?

Frågan gällde ju LK100 och inte hurvida man gillar dyra saker eller ej?

Missförstå mej rätt här nu eftersom jag inte har till mening att hoppa på någon.

_________________
Peter


Top
   
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
stranna wrote:
Har för många år sedan haft ett sådant och då lät det ju bra.
Idag har jag ju en movie DI och undrar lite om ett LK100 vore värt att testa för att driva mina Ninka?
Jag förmodar att det inte går att köra LK100 aktivt mot Ninka eftersom det inte finns filter.

Ett2250 vore ju idealet men vill inte köpa ett nytt sånt, då köper jag hellere 2 beg LK140

´Ge mej lite tips och funderingar, jag har läst det mesta höär på forumet ang massa olika kombinationer men just att köra LK100 på en movie har jag inte sett.
Som sagt, kanske inte ens värt att göra det.
stranna wrote:
Känns som min fråga från början lite överskuggas av lite andra krafter här.
Kanske detta kunde tas upp i en egen tråd eller kanske redas upp via mail/pm/telefon/brevduva eller vad som helst?

Frågan gällde ju LK100 och inte hurvida man gillar dyra saker eller ej?

Missförstå mej rätt här nu eftersom jag inte har till mening att hoppa på någon.
Om du nu har köpt en movie DI så förmodar jag att du kanske föredrar, i mitt tycke, det ännu mer analytiska och detaljerade ljudet. Antag att du sitter nöjd med detta så är mitt råd att gå på ett LK140 istället. Det spelar i mitt tycke samma ljudkaraktär som DI´n men med lite mer "driv". LK100 är för mig inget nerköp från DI´n bara ett annat val av ljudkaraktär. Ett LK85 är för mig borkastade pengar när du redan sitter på en så redig musikmaskin som du gör, det inbyggda steget är för mig mer prisvärt en LK85.
Sedan att du valde DI´n gör att man vill tro att du i framtiden vill gå på separata delar med ett flerkanalsystem?? Det där med flerkanal har jag inte så mycket att säga om så du får nog höra dig för på annat håll.

Håller med dig om att tråden skenade iväg, men ibland kan man inte motstå...........

Håller inte med dig om att det skulle vara värt att köpa 2*LK140 istället för en 2250. Det finns begade 2250 ute på marknaden, även om det inte är många, så skulle jag hellre vänta en stund och spara lite flis för att köpa en 2250 begad. Ligger väl runt 22000:- begat? Jämfört med 14-16000:- för 2*LK140, även om det nästan är dubbla pengen, så är det värt det tycker jag.

Eftersom de flesta strävar efter att utnyttja sitt system till fullo så antar jag att även du vill köra aktivt en dag?? Om nu tesen om att du föredrar det ännu mer analytiska och detaljerade ljudet stämmer så vill man nog använda stereokort i stället för monokort och då faller LK100 och liknande steg pga passformsproblem. Om man nu inte vill köra med keilidhkorten och en tunebox vill säga, då kvittar det vilka steg man har (dock längre signalvägar).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
VAlet när jag köpte Din va väl att jag tyckte den va prisvärd utan att ha någon större tanke på att köra 5 kanal, har testat även det med lite enklare högtalare men det är stereo jag kör nu och även i fortsättningen troligen.

Kommer att tvingas köpa slutsteg till den så den låter men kanske man som sagt ska vänta tills man hittar 140 alt 2250 istället.

2250 är väl det som ligger högst på önskelistan men det finns ju tyvärr så mycket mer som ska ha sina pengar, inte bara min stereo.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Ett annat alternativ är att köpa ett 5125 och på så sätt få ett aktivt system relativt billigt och enkelt. Nu är det ju ett gäng som håller en passiv 2250 högre än 5125 aktivt, det har jag ingen åsikt om för jag har inte gjort jämförelsen. Det är väl ingen i alla fall som skulle tycka att du köper ner dig på förstärkardelen i så fall.
Det var väl någon här på forumet som jämförde DI´n med Genki/Kolektor/LK140 om jag inte minns helt fel, eller det kanske var LK85? I alla fall är det väl i dessa trakter man hamnar om man snackar separata delar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Hittade man en 5125 för runt 15 kanske det kunde vara prisvärt också men med kort kommer man ju upp skrämmande nära en beg 2250

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Läste nånstans att Linn Classik Movie xx (den bästa antar jag) var jämförbar med en Genki, nåt av förstegen och ett LK140 i samma låda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Kändes mindre ansträngande förut när jag hade en 140 men det kan ju bero på att jag inte hade movien då

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Quote:
Hittade man en 5125 för runt 15 kanske det kunde vara prisvärt också men med kort kommer man ju upp skrämmande nära en beg 2250
Jo det är sant, jag är dock en liten förspråkare för aktiv drift. Det kanske har att göra med att skillnaden mellan aktiv och passiv drift har tidigare varit ganska stor, idag är den mindre. Utvecklingen på de passiva filtren har gjort stora framsteg.

2*LK140 aktiv drift kontra 5125 aktiv drift så säger både plånboken och hörseln att det är 5125 som gäller. Samma pengar, färre lådor, femkanal och en ljudförbättring.
Om man nu inte tycker att en passiv 2250 känns bättre än aktiv 5125 så fattas det 30000:- för aktiv drift.............kändes dyrt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag tycker att 5125 aktivt är bättre än 2250 passivt, nu gjordes inte jämförelsen för att välja slutsteg eftersom jag redan hade ett 5125, så det är möjligt att jag inte var tillräckligt objektiv. Handlaren var på min sida också. Hursom helst så spelar det inte någon roll för mig, jag håller nämligen med OTTO om aktiv drift jag valde Linn delvis därför jag ville köra med aktiv drift. Jag vet bara hur jag skulle tänka om jag köpte ett 2250, då skulle jag ligga vaken på natten och fundera på hur jag skulle finansiera ett till 2250 för att kunna gå aktivt med mina Katan. Som det är nu sitter jag mer än nöjd med förstärkeriet för väldigt lång tid framåt (5125:ans livslängd?). Sen att jag ligger vaken och funderar på hur tusan jag ska göra för att uppdatera källorna och försteg är en helt annan sak :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 03, 2004 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
don Tomaso wrote:
Hursom helst så spelar det inte någon roll för mig, jag håller nämligen med OTTO om aktiv drift jag valde Linn delvis därför jag ville köra med aktiv drift.
Tack för stödet don Tomaso! Jag började känna mig lite utanför..............


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 03:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Men vafan??? Ska du älja CMS:en nu? efter all den här oredan? :cry: :twisted:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited