selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 14:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Tråden behandlade ämnet om huruvida man skulle akta sig för lk100 eller inte, inte om vilka slutsteg som är att föredra. Om man har funderingar kring ett steg som kostar typ 3-4000 så lär det vara föga intressant med vare sig lk140 elller 5125 som är avsevärt mkt dyrare.
Enklast är att bara behandla ämnet...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Men frågan är om man ska lägga ut pengarna eller inte?

Man är rätt bortskämd med movien men som sagt den gillar inte att bli för plågad och det är där jag vill ha mer mos utan att för den göra avjall på det övriga.

Ska man lägga ner tanken och skramla till 2st Lk140 istället då?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Utan att göra avkall på det övriga så är det nog bäst att försöka skrammla till LK140 stegen ja kanske börja med ett och sedan lägga till ett andra det är vad jag tror blir bästa lösningen. men om du har möjlighet att låna hem ett par LK100 så skulle det kunna vara något för att testa.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 14:34 
stranna wrote:
Men frågan är om man ska lägga ut pengarna eller inte?

Man är rätt bortskämd med movien men som sagt den gillar inte att bli för plågad och det är där jag vill ha mer mos utan att för den göra avjall på det övriga.

Ska man lägga ner tanken och skramla till 2st Lk140 istället då?
Mitt råd är att skaffa LK140, men om du har möjlighet att låna LK100 utan
köptvång tycker jag att det är det bästa alternativet! Försök då låna LK100
under en längre tid (ca 1 vecka) så att du får gott om tid på dig att känna om
det verkligen blir bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 14:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Beror alldeles på hur budgeten ser ut! Du får ju nästan 2 st lk100 till priset av ett 140 och kan då gå aktivt till en minimal kostnad! Jag tycker personligen att lk100 känns mer levande än 140 och skulle helt klart gå på 2 eller 3 sådana!
Har du en gång kört aktivt kommer du aldrig att återvända till passiv drift!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag har inte jämfört själv, men det är säkert så att aktivt med LK100 är bättre än passivt med LK140 och det blir inte så mycket dyrare (2 LK100 + Filter kanske kostar 7-9000, en LK140 typ 6500) Men jag tycker ändå att LK100 är en halvdum idé av dom anledningar jag tidigare nämnt. Jag tror personligen inte att jag skulle köpa nåt extra slutsteg över huvud taget till CMS. Det känns lite som att börja i fel ände. Men det spelar väl kanske inte så stor roll.

Dessutom så vill jag vända mig mot att det skulle vara särskillt mycket "kräm" i LK 100. Vill du ha billlig kräm så satsa på Klout eller LK240.

Och att LK 100 skulle vara mer "levande" än LK140 håller jag inte alls med om. Jag har haft båda i flera år. Däremot så tycker jag inte att 140 är såååå mycket bättre än LK100, en LK100 för 3000:- är ett kanonköp. Frågan är om det kommer att vara en särskilt stor förbättring för dig.

Men hur du än gör, försök låna hem så att du kan jämföra själv i minst ett par dar (tjat tjat :roll: )

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 01, 2004 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Varför skulle det vara att börja i fel ände?
Cd delen är ju av bra klass
Förstegert är av bra klass
Slutsteget är av bra klass tills man kommer på iden att spela högt och det va i just det hänseendet jag skulle vilja ha ett, två eller tre prisvärda slutsteg.

Sen att försteget kanske kunde vara ännu bättre med en phonoingång mm är ju en annan del av historien som vi snart kommer till :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 06:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
MC, varför står du inte för dina åsikter??
Om man vet vad som ligger till grund för dina begrepp så är det mycket lättare att värdera dina inlägg.

Hänvisar till vår tidigare dialog där dessa åsikter klart framgår!
Quote:
OTTO: sådana påpekande du gjorde där undanbedes å det bestämndaste.

Det finns ingenting som säger att MC menar att det är bättre för att det är dyrare hade han tyckt så så tror jag inte han skulle använt Linn överhuvudtaget.

MVH
Micke
Hepcat, har du verkligen all information för att påstå detta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 07:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
OTTO wrote:
MC, varför står du inte för dina åsikter??
Om man vet vad som ligger till grund för dina begrepp så är det mycket lättare att värdera dina inlägg.

Hänvisar till vår tidigare dialog där dessa åsikter klart framgår!
Quote:
OTTO: sådana påpekande du gjorde där undanbedes å det bestämndaste.

Det finns ingenting som säger att MC menar att det är bättre för att det är dyrare hade han tyckt så så tror jag inte han skulle använt Linn överhuvudtaget.

MVH
Micke
Hepcat, har du verkligen all information för att påstå detta?
Har du verkligen all information för att påstå motsatsen, förutom din egen personliga tolkning av en tidigare diskussion?

Sakligare än så här får det gärna vara, tack.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Quote:
Har du verkligen all information för att påstå motsatsen, förutom din egen personliga tolkning av en tidigare diskussion?
Vems tolkning är det som är "godkänd" i detta sammanhang? Det kan vara bra att veta så att alla resonemang följer en på förhand given mall. För det är väl det vi vill??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
stranna wrote:
Men frågan är om man ska lägga ut pengarna eller inte?

Man är rätt bortskämd med movien men som sagt den gillar inte att bli för plågad och det är där jag vill ha mer mos utan att för den göra avjall på det övriga.

Ska man lägga ner tanken och skramla till 2st Lk140 istället då?
Jag tycker du ska spara till 2 st LK140 eller varför inte ett AV 5125 då får du ju en extra kanal till tex en center om du har eller har planer på 5.1 ljud också. Jag är otroligt nöjd med mitt 5125 iofs driver jag Katan aktivt, men Weezer har ju 5125 och Ninka. Klart köper du ett LK100 och ledsnar på det kan det ju alltid fungera på bakkanalerna hänvisar återigen till Weezer (vad sägs om passningen Weezer?) men jag skulle hoppa över steget :lol: med LK100.

Mitt inlägg är inte baserat på hur bra eller dåligt Lk100 är har inte hört det utan mer på hur mycket jag gillar AV5125 och att jag känner igen mig i uppgraderingstankarna + vad du har haft för utrustning tidigare. Du har ju haft Lk100 och Lk140 och bytt bort dom. Dessutom bygger min rek på att du ska bygga ut med flerkanal så småningom också. Är du "Die hard stereo lyssnare" så kanske ett eller 2 st LK140 är ett mer prisvärt alternativ, men eftersom jag inte har lyssnat på LK140 så blir min rek där att spara till ett begagnat 2250. Inte lätt val ;-) det är trist att vänta på uppgraderingar men det blir billigare i längden. Jag återkommer om jag tycker att du ska lägga LK100-pengarna på en Adikt på din Basik istället, jag ska nämligen snart skruva dit en sådan på min Basik, bara lyssningsrummet blir klart.


Last edited by don Tomaso on Wed Jun 02, 2004 09:07, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 09:03 
OTTO wrote:
MC, varför står du inte för dina åsikter??
Om man vet vad som ligger till grund för dina begrepp så är det mycket lättare att värdera dina inlägg.
Okej, vi tittar på vad du skrev igen:
OTTO wrote:
Observera att det MC menar med "bättre" är att det är dyrare.
Min tolkning av detta är att du menar att apparaterna kunde låta precis
hur som helst, men jag kommer ändå tycka att den dyrare är bättre. Tolkar
jag dig fel?

Det jag har sagt till dig är att jag hittills aldrig hört en Linn-produkt
till ett lägre pris som jag tycker är bättre än en Linn-produkt till ett högre
pris. Jag har alltid utgått ifrån hur produkten presterar när jag bedömer
huruvida den är bättre eller inte. Att sen priset alltid varit högre på de
produkter jag föredragit är bara en slutsats jag drar. Jag har förklarat
det här för dig flera gånger, både i en tråd och i PM, du kan omöjligt ha
missat vad jag menar.

Med din baklängestolkning av mitt resonemang gör du inget annat än att
förlöjliga mig och mina åsikter inför alla på forumet.

Vad sägs om att du i framtiden lägger ditt krut på att motivera dina egna
åsikter bättre istället för att försöka nedvärdera mina?

Sen skulle det vara intressant att se hur länge du skulle acceptera att
någon med andra åsikter än du tolkar dina inlägg och förklarar för alla
andra vad du egentligen menar. Jag lovar att det är väldigt irriterande.

Jag kan bara sucka djupt.

Jag har bidragit nog med offtopic i denna tråd nu

- Frågor om mina värderingar eller annat privat som inte är av allmänt
intresse: använd pm-funktionen

- Låt mig själv berätta vad jag menar med mina inlägg, om något skulle
vara oklart. Tolkar bör skaffa sig ett jobb eller lyssna på skivor istället.

Tack!

edit: Lägre och högre fick byta plats.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 10:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
OTTO wrote:
Vems tolkning är det som är "godkänd" i detta sammanhang? Det kan vara bra att veta så att alla resonemang följer en på förhand given mall. För det är väl det vi vill??
Grejen är att du håller en otrevlig ton Otto och det vill de flesta slippa.
Om du blev oense med MC i en annan diskussion om vilka steg som låter bättre så kan du väl låta det stanna vid det. Att vid senare tillfällen smyga in sura komentarer är bara barnsligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
OTTO wrote:
MC, varför står du inte för dina åsikter??
Om man vet vad som ligger till grund för dina begrepp så är det mycket lättare att värdera dina inlägg.

Hänvisar till vår tidigare dialog där dessa åsikter klart framgår!
Quote:
OTTO: sådana påpekande du gjorde där undanbedes å det bestämndaste.

Det finns ingenting som säger att MC menar att det är bättre för att det är dyrare hade han tyckt så så tror jag inte han skulle använt Linn överhuvudtaget.

MVH
Micke
Hepcat, har du verkligen all information för att påstå detta?
Jodå det har jag nog MC har tydligt deklarerat att han använder tunedem och med det utvärderar produkter och med det då funnit vilka produkter som är bättre. Jag använder själv tunedem så jag vet mycket väl hur den funkar.

Det huvudsakliga problemet här är att man inte tolkar någon annan vad h*n menar den biten är den som är den springande punkten i denna sidodiskution som inte borde vara här överhuvudtaget.

Den sista biten att jag inte tror att han skulle kört med Linn om han hade gått på att dyrare är bättre beror endast på att det finns dyrare produkter än Linn så det var inget påstående överhuvudtaget för det framgår i texten att det är en gissning.

Sedan har jag själv upplevt det via tunedem att dyrare eller nyare oftast är bättre.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 02, 2004 10:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Håller med MC bitvis..... Allra helst på förstärkar sidan från Linn så är det oftast att den lite dyrare förstärkaren är bättre. Eller en billigare nyare, jämfört med en äldre... Men det är inget jag inte håller med om på Linns CD-Spelare. Men det får man ju lyssna sig fram till vad som är prisvärt, för en själv. Svårare än så är det väl inte?




OTTO wrote:
Observera att det MC menar med "bättre" är att det är dyrare.
Vad är det man skall observera? Jag har obseverat motsatsen. Jag skriver inte ofta här inne, men jag är väldigt ofta här och läser. Tycker det är synd att folk skaffar sig en uppfattning om något vad denne menar utan att fråga vad denne verkligen menar.


>Editade ett lite "på" till "från."<

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Last edited by jellyfish on Wed Jun 02, 2004 11:56, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited