hepcat wrote:
...
Däremot går det att få ut tillexempel högre nivå på basen eller diskanten eller mellanregistrer eller mer rymd i ljudet med hjälp av faskillnader mm men då är vi inne på ljudmässiga parametrar så det går att få ut ett trevligare mysigare ljud ur skivan men inte bättre enligt tunedem men det är bara min bedömning sedan hur man får ut det bästa det vet jag inte mer än att då ha bästa möjliga prylar i varje steg inklusive rummet så det finns ju alltid mer att hämta kvallitetsmässigt enligt min åsikt så är all ljud/musik återgivning en degradering av verkligheten så ja det finns ett sätt att få ut bättre en skivan och det är att hyra musikerna.
Måste vara en av de längre meningarna på detta forum någonsin
"Informationen" som finns på skivan är ju även de tekniska parametrar, i slutänden ettor och nollor. Personligen kan jag tänka mig att en påverkan av något slag kan påverka tunedem positivt. Precis som om "svänget" i en LP12:a ( och andra spelare förstås) kan påverkas positivt trots att det inte finns på skivan i lika hög grad som det låter.
Egentligen är detta en annan typ av diskussion. Vill vi återge exakt det som finns på skivan, vill vi återge det som musikerna en gång tänkte sig det hela vid inspelningen eller vill vi att det ska låta... ja hur?
Den här diskussionen har förts i åratal när det gäller "ljudet-diskussioner" men nästan aldrig när man pratar om sväng och tunedem. Kanske dax att ta tag i det?
För mig är "ljud" och "musik" bara två olika synsätt av samma sak. Ungefär som att man kan beskriva mat med kalorier, fetthalt, mängd salt osv, men lika gärna i termer om hur den smakar, eller ser ut ut när den är upplagd på tallriken.
Oavsett om man värderar sin ljudåtergivning enligt tunedem eller vilken frekvensgång högtalarna har, det är ändå de tekniska parametrarna som avgör hur det kommer låta. Vad skulle det annars vara? Voodoo? Handpåläggning?
/ B