selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Musik
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har tänkt lite och skulle vilja ta upp ett ämne som nog många med mig tänkt på. Det gäller kopplingen musik och droger. Det är ju ingen nyhet att musikindustrin och många artister i denna industri fallit offer för drogindustrin. Men varför har det blivit så att vanliga människor som lyssnar på musik i allmänhet också blir förknippad med droger. Ska man överhuvudtaget våga lyssna på musik ? En annan fråga som jag tänkt på, är det mer legitimt att t ex lyssna på CD än på en LP platta och i så fall varför är det så ??

Last edited by rynnox on Sat Sep 15, 2007 15:23, edited 3 times in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 16:36 
Site Admin
Site Admin

Generellt så håller jag med dig om de åsikter du för fram.

Men funderar på om det är på förekommen anledning du tar upp det - upplever du att det är operation utfrysning på folk som inte lyssnar på "det rätta märket"? I så fall känner jag inte igen mig.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att det är viktigt att det inte blir så att det uppstår en " Vi och Dom " känsla beroende på vilket märke man lyssnar på.

Är det inte så om man ser det hela ur ett makroperspektiv så verkar det nästan som om det finns en fiendeskap mellan de som antingen lyssnar på Linn eller inte lyssnar på Linn.

Last edited by rynnox on Sun Sep 16, 2007 10:54, edited 7 times in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Det jag skrev om utfrysningen var endast en del av ett längre resonemang, men ja jag tycker att det finns en tendens till utfrysning, sedan om det beror på att man lyssnar på en Rega som CD i stället för en Ikemi är en hypotes som jag själv haft. Jag tycker själv att den likriktning och konformism kring ett märke kan vara destruktiv i längden. Det måste finnas utrymme för mångfald . Till slut ersätter man märket med en ledare för märket och då står man där och ropar på en ledare och att ropa på en ledare för bara tankarna till ett visst land med en viss ledare under en viss tid.
Tänker du att det finns ett samband mellan Hitler och Linn?

PostPosted: Fri Sep 14, 2007 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Jag har tänkt lite och skulle vilja ta upp ett ämne som nog många med mig tänkt på. Det gäller kopplingen musik och droger.
Härma den som lyckas, då kommer det gå bra för dig.
Sälj rega och köp Linn!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ikemi !!!

Last edited by rynnox on Sat Sep 15, 2007 15:26, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 23:21 
Site Admin
Site Admin

Nja.

Nu vet jag att vi bara diskuterar en del av ditt resonemang, men likväl den delen som jag själv känner att jag har input att komma med för...

Anledningen till att det är så många som kör Linn för hela slanten har av förklarliga skäl varit uppe för diskussion flera gånger både här och på andra forum. En flitigt angiven anledning är att man vet vad man får, helt enkelt. Det är fullt möjligt att det finns andra komponenter av olika slag som ger bättre prestanda för pengarna än "motsvarande" Linn-komponent, men då ska man lägga ner tiden och orken på att leta upp dem. Det finns en bunt folk här på forumet som faktiskt letat runt och haft svårt att hitta schyssta alternativ - i vissa fall har de ändå lyckats, med t.ex. Bonnec, Naim, Lejonklou...
Målet är att hitta komponenter som presterar optimalt ur ett tune dem-perspektiv.

Jag känner inte igen mig i din beskrivning att det skulle vara enbart Linn som gäller, helt enkelt.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är lustigt att du nämner Tune dem för för mig har detta närmast fått en magisk klang överallt hänvisar man till Tune dem och akta sig den som kritiserar detta begrepp.

Last edited by rynnox on Sun Sep 16, 2007 10:56, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 23:47 
Site Admin
Site Admin

För min egen del handlar tune dem om rent sunt förnuft. Det är så vansinnigt lätt när man sitter och ska bedöma vad som är bra eller ej att börja försöka dela upp musiken i dittan och dattan, lyssna på den 'silkeslena diskanten', de 'ultrasnabba transienterna' eller den 'bergfasta basen'. För mig är tune dem ett sätt att komma ifrån det, och fokusera på just det du pratar om (och det som vi alla är ute efter) - maximal upplevelse av musiken! Sen om du hittar ett helt annat och eget sätt att nå fram till det, inga problem - däremot har tune dem en kuslig förmåga att väldigt ofta sammanfalla med vad folk tycker känns väsentligt med musiklyssnande :)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Jag har i själva verket mycket lätt för att avgöra om en produkt är bättre än en annan men sedan att kalla detta för tune dem det är ju egentligen sunt förnuft och en känsla för vad som låter bäst.
Det finns ingen anledning att kalla det som du gör för "tune-dem" för det är inte det.

Tune dem är en metod som man kan vara duktig på eller inte. Själv är jag ibland ganska dålig och ibland ganska bra, men det bryr jag mig inte det minsta om, för jag tillverkar ju inte saker och vet tillräckligt många som är äckligt säkra som jag litar blint på när det gäller vilka apparater jag ska köpa.

Men grejen med Linn är att de använder (eller iaf har använt) en och samma metod (tune - dem alltså) för att kontinuerligt förbättre sina produkter. Medan många andra tillverkare gör som du (och jag oftast) - dom lyssnar bara och "tycker" det ena eller det andra (och mäter, naturligtvis, men varenda människa vet väl vid det här laget vad det finns för problem med en strikt natur-"vetenskaplig" inställning). Som konsument finns det naturligtvis inget större problem med det, men som tillverkare av HiFi verkar det inte vara ett lika bra sätt att ta fram maskiner som spelar musik med i första hand musikaliska kvaliteter.

Själv har jag förresten just idag nått min personliga gräns för hur illa det får låta utan att jag bryr mig och bara lyssnar på "musiken", mer om det i min presenation...

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Tror du att alla ska kunna ha samma upplevelse av en del i en anläggning om man använder sig av Tune dem ?
Det är just det som är poängen med metoden. Vore det inte så (eller iaf nästan) så skulle den vara helt värdelös.
rynnox wrote:
Tror du på fullt allvar
*snark*
rynnox wrote:
Det är ganska svart-vitt på forumet här t ex så vågar man knappt nämna något annat än Linn. Är det tillbedjan av ett varumärke eller vad är det?
Såna här resonemang dyker ju upp då och då och jag fattar liksom inte? Det finns flera märken som har överträffat Linn:s prestanda, Naim CDX2 lär ha varit bättre än Karik/Numerik, Timpano var bättre än Karirn och nu kanske Lejonklou gör världens bästa MM - RIIA. Tyvärr är det sällan.
Det är den ena sidan, den andra är att det här är ett Linn-forum. Och den tredje är att om alla bara sa "om du känner så så är det rätt för dig" hela tiden så vore hela idén med ett forum bortkastad!
rynnox wrote:
Ja då kanske man ska se upp, för personer med principer kan vara farliga och de ska man akta sig för.
Mmm, när som helst bygger vi en stor mur kring alla som inte gillar Linn, kallar dem för "terrorister" och dödar dem på olika sätt. :roll:

God natt! :D

EDIT: mosade ihop tre inlägg till ett.

Last edited by henriklh on Sun Sep 16, 2007 00:24, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Det är lustigt att du nämner Tune dem för för mig har detta närmast fått en magisk klang överallt hänvisar man till Tune dem och akta sig den som kritiserar detta begrepp. Jag har i själva verket mycket lätt för att avgöra om en produkt är bättre än en annan men sedan att kalla detta för tune dem det är ju egentligen sunt förnuft och en känsla för vad som låter bäst. Är det inte så att man genom att sätta ett namn på det så distanserar man sig från andra märken. Tror du på fullt allvar att Tune dem är något annat än din egna känsla för vad som låter bäst i sin kontext i ett givet ögonblick ? Vad är det som säger att mitt subjektiva lyssnande ej skulle vara annorlunda än ditt subjektiva lyssnande ? Tror du att alla ska kunna ha samma upplevelse av en del i en anläggning om man använder sig av Tune dem ? Tror du inte själv att all musikupplevelse är helt subjektiv.

Fram för mer rationellt tänkande och en avmystifiering av begrepp som används för att kränga prylar.
Strunt! Tune-dem är ungefär lika subjektivt som huruvida ett musikinstrument är stämt eller inte. Det är ju det som är poängen. Tune-dem är en utvärderingsmetod som kanske inte täcker in riktigt alla aspekter av ljudåtergivning lika bra, men vars största företräde är just att den är nära nog så objektiv som en personlig utvärderingsmetod kan vara samt att den är återupprepbar, d.v.s. en eller flera personer kan oberoende av varandra göra samma jämförelse m.h.a. tune-dem vid olika tillfällen och resultatet kommer alltid vara det samma.

Frågan man ställer sig när det gäller tune-dem är; Har man hört melodin eller inte? Bättre ur tune-dem synvinkel innebär att det är lättare att återupprepa melodin. Vid små skillnader minskar givetvis pricksäkerheten, men jämfört med att bara lyssna efter något odefinierbart "det här ljudet tycker jag är bättre för att det passar min smak" så är tune-dem enligt min erfarenhet oslagbart. Problemet med de flesta genomsubjektiva metoderna är att det är mycket lätt att komma fram till ologiska resultat som t.ex. att apparat A är bättre än B i en anläggning medan apparat B är bättre än A i en annan (ur tune-dem perspektiv likvärdig och hyffsat bra, men inte inte identisk) anläggning. Vid en tune-dem jämförelse så är resultatet samma varje gång. Skillnaden kan upplevas som mindre eller större olika gånger, men vilket som är bäst är hela tiden samma. Vid mindre skillnader kan det dock vara svårare eftersom man lätt viktar in även andra aspekter än tune-riktighet.

Min åsikt:
Man kan tycka att ljudet från en ur tune-dem perspektiv bra anläggning kan vara bra eller mindre bra beroende på övriga preferenser, men det är som jag ser det osannolikt att man är mer betjänt i långa loppet av en ur tune-dem perspektiv sämre anläggning med ett ur hifi-perspektiv fräckare ljud. En anläggning som presterar bra tune-dem gör det roligt att utforska musik. Fräckt ljud tröttnar man på om det inte premierar musikförståelsen.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att det hettar till lite men grabbar, innan det blir skyttegravskrig - betänk följande...

Tune den ÄR en objektiv utvärderingsmetod för musikalitet MEN vad man nu gillar o värdesätter i en anläggning ÄR subjektivt.
Tex Naimare använder ju PRaT som utvärdering.

För vissa är musikalitet det viktigaste, för vissa är ljudet det viktigaste.
För andra är en kombination av egenskaper det viktiga.

Många Linnister tex acccepterar inte hur kasst ljud som helst oavsett musikalitet.
För andra är det tvärt om...

Vad jag vill säga är att då smaken är olika kan man inte säga att tune dem är "den enda svaret" för en optimal musikupplevelse. Det är givetvist subjektivt för varje individ.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Tune den ÄR en objektiv utvärderingsmetod för musikalitet MEN vad man nu gillar o värdesätter i en anläggning ÄR subjektivt.
Det är jag helt med på.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har delat tråden då den började utmynna i en helt annan intresant diskution till kan man förbättra.....

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00