nasoferm wrote:
Jag skulle vilja ha en utförlig beskrivning om hur det fungerar med aktiv drift.
Jag undrar bland annat om man kan börja med ett slutsteg och alltså använda ett av slutstegen i majiken ?
Hur funkar det här med dom aktiva korten ?
Det är iofs några år tills det är dags att gå aktivt, men det kan vara roligt att lära sig under tiden 
Det går fint att köra med Majiken och ett slutsteg aktivt. Majik har en kortplats för antagligen radio eller aktivt kort. Farsan min körde med Majik och ett LK100 aktivt. Majik drev då diskanten och LK100 basen, men det finns andra teorier om vad som är bäst. Det var det som de rekommenderade på Takt och Ton i allafall. Efter ett tag köpte han ytterligare ett LK100 och flyttade över korten från Majiken till LK100 (det är samma kort) och använde Majiken som försteg tills dess att det dök upp en Kolektor begagnat, då sålde han Majiken. Jag tycker att detta är en mycket vettig väg att gå om man har en Majik.
De aktiva korten delar upp signalen innan den går in i slutstegen. De passiva filtren i högtalarna kopplas förbi så det blir inte effektförluster eller andra konstigheter som passiva filter alltid ger upphov till. De aktiva korten har också en typ av equalizer som är speciellt anpassad för högtalaren och gör bl.a. att högtalaren går djupare i basen.
Det finns två typer av aktiva kort: Monokort (LK100, Majik, Klout etc.) samt stereokort (LK85, LK140, etc.). Monokorten är besvärliga att montera in och dessa rekommenderas att en handlare monterar. Stereokorten kan man, om man vet vad man gör, montera in själv. Det viktiga är att se till att man själv är jordad/urladdad. Är man osäker är det dock bäst om man låter en handlare sköta även det, det tar inte många minuter.
När det gäller högtalarna så är de nya (Ninka, Katan, etc.) väldigt lätt att koppla om till aktiv drift (ändra kortet bakom högtalaren bara), på de äldre (Keilidh, Tukan, etc.) måste man låta handlaren göra detta.
Observera att man oftast måste placera om högtalarna vid aktiv drift. Högtalarna får då en annan frekvensgång.