selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Sat Nov 07, 2009 09:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Quote:
Och om du skulle ha de pengarna föratt "investera" i välljud, skulle Akurate DS nog vara ett vassare alternativ.
Jo självklart är ADS ett bättre alternativ om man ska lira musik. Kiikkin lirar ju lika bra som en Akurat preamp.Fast det vore verkligen kul att jämföra kikkin2 och akuraten med dynamik ingen aning vem som skulle vinna den matchen.
haraldur wrote:
Minns på den "gamla goda isobariktiden" att jag ville ha det så snyggt ordnat som möjligt och hade verkligen fått snits på kablaget. Till min besvikelse så tog det död på spelglädjen i systemet. Jag började i vild förtvivlan sprätta mina kattstrypare och märkligt nog återfann sig harmonin när kablarna fick svänga ut sig sådär naturligt hur man nu förklarar det..
Jag fick till sist nöja mig med att hålla isär signalkablaget och nätkablarna,jag strappade dem efter fyrkantsprofilerna i bänken med katttstrypare. Vet att sista åtgärden blev att jag tillverkade egna nätkablar för att korta ner kablaget och slippa bunta ihop alls. Strappade fast en bättreaktig grendosa på ena benet av bänken med rejält tilltagen kabel typ "motorvärmarsladd" 2,5mm2.
Blev elegant och klart lyft för musikaliteten.
Köpte själv lejonklous powerone 1m kabel och den lät bättre än linnsorginalkabel iaf i mitt system. Desuteom 1m kortare vilket är bra fär att redusera ormboet :wink:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Sun Nov 08, 2009 11:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Tjena Pär,

Jag ser att du kör Kikkin och uppgraderat till mkII också. Det innebär väl att du är nöjd. Jag är själv intresserad av Kikkin men har inte hört den själv. Välljud till det priset borde intressera fler tycker jag även om det bara finns en ingång. En del skriver ju att den kan jämföras med AK och kanske i senaste utförande med KK. Låter ju helt otroligt. Tyvärr är det svårt att själv kunna få göra sådana jämförelser när man bor här uppe i norr.

Vilka jämförelser har du gjort och vad fick dig att köpa den?

/Roger


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Sun Nov 08, 2009 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Roger, Lejonklou är så säker på att du blir nöjd att han erbjuder öppet köp. Du kan prova själv i ditt hem. För den som bara har en källa är den en "no brainer" enligt mig. Jag har själv inte hunnit höra tvåan, men jag har svårt att tro att du blir missnöjd för det priset.


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Sun Nov 08, 2009 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Roger skicka ett mail till Fredrik Lejonklou så är jag säker på att ni kommer överens. Och jag är lika säker med att du blir nöjd om du väljer att köpa kikkin :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Mon Nov 09, 2009 20:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Det tål att tänka på och blir i så fall lite längre fram. Måste även skaffa en riaa från Fredrik eftersom det blir till att sälja min Majik-I i så fall.


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Tue Nov 10, 2009 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Såg att du körde med nya majiken och ADS och lp12 :D . Har du föresten dynamik i din majik? Kanske vore en lämplig uppgradering annars ? Kör du kikkin måste du ju byta sladdar mellan ds och lp12. Men med eller utan dynamik så är jag rätt övertygad om att kikkin är klart bättre som försteg. Kikkin och en akurat slutsteg skulle nog inte låta så dumt i din anläggning. eller c6100 aktiva 5140:D

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Mon Nov 16, 2009 22:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Har dynamik redan men Kikkin är säkert bättre ändå så just därför intressant när det är dags för uppgradering. Men det finns förstås andra försteg också men dyrare. Jag har redan tre lk-steg i aktivt utförande för 5140 så för att komma igång behövs inte inköp av slutsteg utan den uppgraderingen kan ske senare, men aktivt med 6100 skulle bli bra tror jag.

/Roger


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Tue Nov 17, 2009 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
6100 blir grymt bra och smidigt är själv sugen men vill nog hellre ha A242 vad det lider.
så man kanske köper 2200/D passivt i stället man får se vad som dyker upp.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Thu Nov 19, 2009 19:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Ja är det A242 du vill ha så förstår jag om det blir passivt och det räcker nog långt det. A242 verkar vara en drömhögtalare för många kostar ju en del men det är bara att börja spara. Skulle inte din 2250 räcka? Det är ju ett bra och kraftfullt slutsteg. Har för mig att jag läst någonstans på forumet att det blir rätt ok aktivt med två st 5125.


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Thu Nov 19, 2009 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Jo en 2250 räcker säkert men ska man nu följa source first så blir det väl först en ADS sen ett bättre slutsteg innan man byter burkar. Men som jag sakt förut det brukar oftast inte bli som man tänkt sig. För ibland dyker det ju upp erbjudande som man inte kan motstå. Ett par M140 kan ju oxå vara en trevlig uppgradering som inte behöver kosta så mycket.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Fri Nov 20, 2009 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Pär wrote:
Jo en 2250 räcker säkert men ska man nu följa source first så blir det väl först en ADS sen ett bättre slutsteg innan man byter burkar. Men som jag sakt förut det brukar oftast inte bli som man tänkt sig. För ibland dyker det ju upp erbjudande som man inte kan motstå. Ett par M140 kan ju oxå vara en trevlig uppgradering som inte behöver kosta så mycket.
Skall du byta burkar? :wink: Skönt att se att man inte är värst.. frugan och ungarna bara skakar på huvudet, har bott i huset i 4 år och hunnit avverka 5 par högt och 2 subbar. :shock: M140 är dock här för att stanna, även om ingen hemma (och i min omgivning) tror mig. :)


Top
   
 Post subject: Re: Pär
PostPosted: Fri Nov 20, 2009 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
:D Kul att du är nöjd med dina M140 !Mi fru skakar oxå på huvudet vet inte vaför :oops: Nåja man lever bara en gång. Gäller att passa på att ha kul =) Mina M109 lär nog stanna ett tag till iaf. MDS/D och kikkin 2 har gjort min anläggning riktigt riktigt bra. Så suget i uppgraderingtarmen är till viss mån inte så stort :lol:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited