selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Sep 02, 2007 22:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Sep 02, 2007 15:05
Posts: 7
Det var ända sedan 1998 som jag lyssnade på ett Linn-system sist. På den tiden var jag själv på jakt efter Quad, men en kompis till mig drog med mig till Tonläget för att lyssna på Linn och Naim. Jag tror vi lyssnade på Karik/numrik, Kairn, klout och Keilidh aktivt. Det lät bra då tyckte jag, men det var aldeles för dyrt för mig. Min kompis köpte en beggad Majik och jag tror faktiskt att han fortfarande spelar på den. Jämfört med H/K och Thule så var Linnen överlägsen. Men detta var då, 1998 och man har ju fått många många intryck sedan dess. Själv är jag väldigt förtjust i rör-system, men min erfarenhet är att rör kräver underhållning. Rörförstärkare stular mao en del. Jag började att söka efter transistor kombinationer på nätet som folk i allmänhet tycker att har rörlika musikaliska egenskaper och jag fann Linn - igen. Och jag började tänka. Man borde ta och lyssna på Linn igen. LP12an har jag lyssnat väldigt mycket till och den är omtyckt. Linto är grym. Vi får de vart det bär hän...
/Jens


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 02, 2007 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Välkommen välkommen.

Jo rörsystem tycker jag också är trevliga men men mycket underhåll kan det bli. Har själv haft ett hembyggt rörförsteg en gång och kvalliten på rören kan variera kraftigt jag kunde bytta en ECC83 mot en annan ECC83 och musiken totaldog men så kunde jag ta den ECC83an som musiken dog med till ett annat ställe i rörsförsteget som även det skulle ha ECC83 och det kunde vara fullkomligt lysande bra.

Så lyssna på Linn tycker jag definitivt du skall göra fast Naim är trevliga med tycker jag. Jo LP12an är grymt bra.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 00:26 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Går du lite i tankar att anskaffa ett Linnsystem igen? Om du beskriver lite om dina tankar om vad du vill uppnå, samt någon ungefärlig budgetram, så kommer du få många kloka råd här. Och kanske dyra :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 05:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ja välkommen till forumet och hoppas du hittar linngrejer som passar dig och din plånbok.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 23:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Sep 02, 2007 15:05
Posts: 7
Jag letar mest efter ett tyst, musikaliskt och *host* prisvärt alternativ som ska fungera med Carlssonburkar. Jag är ute efter musiken, inte hifi-detaljerna... ...och så ska det vara snyggt ;). För närvarande spelar jag med Rega Planet2000, Audio Analogue Puccini och ett par Carlsson OA50.2. Skivspelare har jag ingen för närvarande, eftersom jag väntar på att få höra P3(24). Systemet spelar väldigt bra för prislappen, men når inte riiiiktigt fram till den nivån där jag vill stanna. OA52.2 eller .3 kommer att köpas när tillfälle ges. Andra högtalare är inte av intresse (skriver jag som om jag menar det, men man känner ju sig själv vid det här laget. Parentes runt det uttalandet kanske...). Jag vill ha en förstärkare som klarar att driva .3or. Misstänker att Klout kan skaka liv i dem med tankte på det jag har läst på nätet, men jag vet inte. Jag har rätt lite erfarenheter av Linn faktiskt, men ideologin (och retroutseendet på de svarta lådorna) tilltalar. Så jag skulle väldigt gärna bli hembjuden hos någon (gärna med vintage-Linn) för lyssning. Jag tar med fikabröd! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ranefjord wrote:
Jag letar mest efter ett tyst, musikaliskt och *host* prisvärt alternativ som ska fungera med Carlssonburkar. Jag är ute efter musiken, inte hifi-detaljerna... ...och så ska det vara snyggt ;). För närvarande spelar jag med Rega Planet2000, Audio Analogue Puccini och ett par Carlsson OA50.2. Skivspelare har jag ingen för närvarande, eftersom jag väntar på att få höra P3(24). Systemet spelar väldigt bra för prislappen, men når inte riiiiktigt fram till den nivån där jag vill stanna. OA52.2 eller .3 kommer att köpas när tillfälle ges. Andra högtalare är inte av intresse (skriver jag som om jag menar det, men man känner ju sig själv vid det här laget. Parentes runt det uttalandet kanske...). Jag vill ha en förstärkare som klarar att driva .3or. Misstänker att Klout kan skaka liv i dem med tankte på det jag har läst på nätet, men jag vet inte. Jag har rätt lite erfarenheter av Linn faktiskt, men ideologin (och retroutseendet på de svarta lådorna) tilltalar. Så jag skulle väldigt gärna bli hembjuden hos någon (gärna med vintage-Linn) för lyssning. Jag tar med fikabröd! :)
Jag tror inte du kommer att vilja byta ifrån Carlsson alls så det behöver nog inte vara någon parantes nu ar det länge sedan jag hörde några carlsson burkar men det jag hörde när jag hörde dem var inte alls dumt de är rätt speciella de där ortoakustiska skapelserna. Men jag tror nog att mesta Linn förstärkarna kan driva dem dugligt men klout e klout.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 18:58 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Klart vi ska ställa till med någon lyssningskväll så småningom! För egen del, liksom för Pediatrik är det Keltik hemma som gäller.

Skaka liv i högtalare gör man bäst med så bra skiv- eller cdspelare som möjligt! Med bra källa kan jag inte tänka mej att det inte skulle gå bra med även enklare slutseg som t.ex. LK100 att få bra liv i burkarna.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited