selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 07, 2006 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ju Rega P2 med en äldre Linn K9 pickup på... den börjar väl ha spelat ut sin tid så det är nog dags att byta pickup. Såg just en annons på en "Audio Technica AT-95E".

Ett alternativ för mig? Lite "i väntan på" att jag byter ut hela spelaren... Passar den på min Rega? Blir väl att montera själv då butiken tar ut ganska mycket och även om det är bra om butiken gör det känns det onödigt dyrt, då pickup och jobbet skulle kosta lika mycket som spelaren ungefär :wink:

Nå vad tror ni? Var ju inte så "stora" investeringar, men onödigt att köpa nånting som inte passar eller kommer göra mig besviken.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 07, 2006 05:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

visst är det ett alternativ ett annat alternativ är att bara köpa AT-95E nål och sätta den på den befintliga K9an det ser lite lustigt ut men det fungerar och jag tror det blir bättre än med en native AT-95E puppa. Plus att du behöver inte ändra några vinklar.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 07, 2006 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okay... bör väl bli billigare så klart. Fast hur är det med att byta nål på en K9:a då? Nån guide på internet kanske?

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 07, 2006 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är jättelätt, man drar bara loss den. Framåt eller nedåt? Jag kommer inte ihåg...

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börjar kännas dags att göra ett byte nu då jag lagt planerna på att köpa ny spelare på is. Ett nålbyte nu alltså... Jag har kollat in pickupen och nålen och greppar liksom inte vad jag ska "göra". Bifogar en bild. Är det HELA den gråa delen där det står K9 på som skall tas bort? Framåt eller neråt?

Har försökt att känna lite på den, men verkar krävas en del kraft och känns inte så säkert att ta i när tonarm och resten av en skivspelare ska vara så känslig.

Sen nålen? AT-95E nämdes. Antar att det är den "gröna" en bit ner på denna sida: http://www.svalander.se/pickuper/stylus-a.htm#AT

AT-95E/3451E - AT 95E orig 282:-

Står AT95 och liknande nålar, går det att köra med nåt annat än den gröna? Priset skiljer ju lite också, även prestandan? Kan så klart kika in på T&T och höra med dom, men lättare att ha lite kött på benen innan dess.

Attachments:
File comment: LINN K9
pickup.jpg
pickup.jpg [ 42.21 KiB | Viewed 1007 times ]

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 15:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du ska ta loss hela plastbiten, det gör du genom att dra den nedåt, håll i tonarmen med ena handen, greppa plastbiten med den andra och dra den nedåt. Med AT95-nål kommer du att förlora ljudkvalitet, det kommer att låta ungefär som en vanlig AT95 pickup. AT95 och Linn K5 skall i princip vara identiska. En K9 och en K5 har ungefär samma kropp men K9 använder sig av en bättre slipad naken diamant.
Har hört ryktesvägen att AT120 skall vara den pickup som mest liknar K9 nuförtiden, tror inte att en nål från den passar på en k9 kropp, dock.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okay... neråt... då kanske det går lättare än "framåt" som jag försökte med. :roll: Kändes mer naturligt att dra framåt för att ta lös den. EDIT: Lyckades få lös den. Var ju inte så svårt även om den satt hårdare än jag förväntat mig. Nu gäller det bara att få tillbaka den igen när jag vill spela skivor ikväll... :lol:

Bör bli bättre än min K9, för vad jag förstår så är den från 90 eller nåt sånt. Är ju inte direkt några pengar om nålen går att köpa för ~300:-

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

EDIT:

Just varit och hämtat min utbytesnål (ATN-95e) till K9:an. Antar att det lär bli förändringar på ljudet de närmsta speltimmarna, men redan så här efter första LP-sidan så låter det mycket lovande.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 25, 2007 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fungerar det bra med ATN-95e nålen? spelar den som en K5 ungefär?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen aning hur en K5:a spelar, men det blev inte sämre efter bytet. Kan hända att förra nålen var nött, men tycker jag fick mycket för en lite peng i och med bytet av nål.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00