senaste linn ryktet har skapat en spa¨nnande diskussion. tänkte därför följa upp med en teknik tråd, för att kanske få lite mer svar på frågor jag sitter inne med. en möjlig framtida ide skulle kunna var att använda selleri forumets samlade kompetenser till at speca och bygga en fattigmans HD12?- evt digital källa för distribution til Linn DAC.
jag har i alla fall en hel del goda (?) ideer, samt intentioner men begränsad erfarenhet i fh til byggnad av musik maskiner?
tanken var att samla erfarenheter, och få sparring på ett koncept, för att därefter bygga och få tunedem kritik via postade ljudfiler i a/b utförande. detta- om allt går som det skall under höst och vinter.
vad tros om det, är det flera som vill vara med aktivt?
i väntan på detta har jag några frågor.
frågorna kommer med utgångspunkt i min tankegång- att det borde vara möjligt med begränsade ressurser (fh vis) att bygga en bra källa- dvs en avl¨sare/ lagrings enhet för distribution av digital signal till en DAC. att bygga en High performance DAC bedömer jag som en 10potens högre i komplexitet (men jag har kanske fel)
i alla fall:
1 jitter- cd/dvd medium--> läsare
2 HDD vs steady state minne (RAM/ FLASH)
3 jitter- informations degradering mellan signal i digital form--> DAC vs interface (toslink, spdif, usb....)
4 jitter över nätverk.
min ide var att behandla frågorna enskilt. därför lägger jag dessa ut i separata trådar, med start i denna:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=43728#43728