selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 11:20 
Jag hade möjlighet att lyssna på Unidisk SC mot Ikemi/5103 i hemmiljö. Det
rådde inga tvivel om att Unidisk SC slår 5103 även som försteg. 5103:an var
dock några år gammal.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det var intressant. Jag förmodar att det är möjligt att test förstegen med samma källa? Man kanske skulle ta och tänka om. Jag har helt lagt det altenativet åt sidan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 11:57 
Ja, oavsett om vi använde SC:n som källa eller Ikemi blev lyftet lika stort.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Är det bara jag som är löjlig eller finns det fler som tycker att det känns lite olustigt med alla dessa multimedia boxar? Visst är det fint att få DVD och CD i samma låda om det är det man vill ha. Jag är inte intresserad av DVD dock utan tycker det skulle vara roligare att veta att alla pengar jag lägger ned (förhoppningsvis) går till mitt intresse, d. v. s. musik och bra tvåkanals stereo. Visst jag är kanske bakåtsträvande men jag skulle ändå vilja se renodlade stereo produkter som går att kombinera efter eget huvud. En Unidisk där DVD biten är borttagen borde ju bli billigare? Fast då får den väll heta något annat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 14:37 
Tjagge wrote:
Är det bara jag som är löjlig eller finns det fler som tycker att det känns lite olustigt med alla dessa multimedia boxar? Visst är det fint att få DVD och CD i samma låda om det är det man vill ha. Jag är inte intresserad av DVD dock utan tycker det skulle vara roligare att veta att alla pengar jag lägger ned (förhoppningsvis) går till mitt intresse, d. v. s. musik och bra tvåkanals stereo. Visst jag är kanske bakåtsträvande men jag skulle ändå vilja se renodlade stereo produkter som går att kombinera efter eget huvud. En Unidisk där DVD biten är borttagen borde ju bli billigare? Fast då får den väll heta något annat.
Så enkelt är det inte!

Många av egenskaperna som gör Unidisk SC till en sån bra CD-spelare
beror på att det är just en Unidisk. Den har fått ärva teknik som
utvecklades för 1.1 och att göra en ny version utan dvd skulle vara att
förändra hela konstruktionen - och då blir det inte lika billigt längre. Det
som kostar mest är ju utveckling av nya produkter och egentligen inte
att bygga dem.

Majoriteten av alla som köper en digitalspelare idag vill ha DVD-A/SACD
eftersom folk annars inte känner att de "hänger med i utvecklingen". Med
tanke på hur bra Unidisk SC presterar betvivlar jag att de skulle få många
renodlade CD-spelare sålda, även om de kanske låter lite bättre för en
liknande slant.

Själv håller jag med dig. Jag är inte intresserad av att spela DVD-A/SACD
i dagsläget och film hör inte hemma i stereoanläggningen. Däremot skulle
jag antagligen sova gott trots att min musikspelare klarar av att visa film,
iaf om det låter så bra som Unidisk SC gör.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ett sunt svar, du har nog en liten poäng där. En gammal gubbe som undertecknad får väll köpa det rådande läget, även om det svider.
Nu är ju Unidiskar och allt vad det heter långt borta för min del, jag håller ju på som bäst och raggar efter en Karik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 14:57 
Tjagge wrote:
Ett sunt svar, du har nog en liten poäng där. En gammal gubbe som undertecknad får väll köpa det rådande läget, även om det svider.
Nu är ju Unidiskar och allt vad det heter långt borta för min del, jag håller ju på som bäst och raggar efter en Karik.
Kariken är närmare än du tror! :) Cykeltur till Uppsala, kanske? :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tror att MC har rätt i sin teori om rena cd spelare och multispelare. Försäljningen av 2 kanals stereo har gått ner drastiskt de senare åren (Krells försäljning sjönk med 70% förra året enligt ett annat forum). Det gör att det kan bli billigare att tillverka en produkt i långa serier än två olika i korta, varav 2 kanalsversionen i en väldigt liten serie.
Och vem vet, kanske man en dag tycker att det skulle vara kul med hembio och då har man ju i alla fall en väldigt bra början. Ett beg 5125 kan man ju få rätt billigt och det är inte heller så svårt att få tag i några vettiga beg linn högtalare till de andra kanalerna. Just nu känns det som sagt ganska svalt med hembio, men man ska ju inte förkasta det innan man har provat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 28, 2004 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag har pckså lyssnat på Naims 5-serie (med Naimhögtalare, Intro tror jag) och tyckt att det var kanonbra, en helt annan energi än det K/N- Kolektor- LK100- Tukan system jag hade hemma då. Men det är vanskligt när man inte kan jämföra direkt. Ljudkompaniet tog hem lite Naimprylar för nåt år sen för att kanske börja sälja dom, men dom blev enligt egen utsago grymt besvikna.

Tänk på alla som väntade på en Ny Kairn. Jag hörde om en snubbe som sålde sin Kairn och köpte en Kolektor för att inte tappa för mycket värde när den nya kom, det var 98... Linn tenderar ju tyvärr att vara nästintill helt irrationella när det kommer till vilka nya produkter dom väljer att utveckla. Tänk om dom kommit med en stereoversion av 5103 typ -96, fatta ved den hade sålt.

*Edit* Oj då, jag såg inte hur långt diskussionen stuckit iväg, skrev messet igår...

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 28, 2004 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag håller med dig om den nya naim kombinationen. Det är väldigt roligt att lyssna på den pga rytmen och draget i musiken. Jag har planerat att besöka en naimhandlare i helgen och ta med mig min K/N, kolektor & lk 140 och jämföra med Naims 5i kombination. Jag är dock för lat för att släpa med mig högtalarna (Ninkas). Det ska bli väldigt intressant att jämföra dem. Jag ska också ta med några skivor som jag känner till väl. Återkommer efter helgen med resultat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 28, 2004 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Bor du i stockholm? Finns det nån chans att man kan hänga med?

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 28, 2004 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Hej Henrik,
Nej jag bor inte i Sthlm. Annars hade det varit väldigt kul om någon mer hade följt med så man hade haft någon att utbyta synpunkter med. Om jag genomför "testet" så återkommer jag på måndag. Min föraning är dock att jag tror att jag kommer att tycka att det är lite mer energi och spänst i nait jämfört med kollektor/140. Jämföelsen mellan K/N och cd5i har jag ingen aning om. Det ska bli roligt att se (eller rättare sagt, höra).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 30, 2004 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Hur gick det? Jag är mycket nyfiken!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 31, 2004 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Henrik,
Jämförelsen blev en riktigt antiklimax. Efter att ha tagit isär och packat ihop mina prylar, upptäckte vi i affären att Linn har en speciell sorts högtalarkontakter och de hade inga sådan i affären. Således kunde vi inte koppla in förstärkaren. Jag får se när jag har tid nästa gång att åka dit.

Jag var dock fortfarande nyfiken och bestämde mig för att jämföra K/N med CD5i. Kring systemet var en nait 5i, och ett par monitor audio (modell nummer 8 någonting, ca 10 000 tkr, golvhögtalare). K/N var uppkopplad med svarta linn inter connect och cd5i med en grå naim din kabel. Jag hade förväntat mig ganska stora skillnader i karaktären. Slutsatsen blev dock att det var väldigt lite skillnad. Jag tyckte inledningsvis att cd5 lät lite mer öppet och lite livligare, medan K/N lät lite mer laid back och lite beslöjad. Möjligen var det också lite mer stuns i basen med cd5. Tex röster hade mer närvarokänsla med cd5. De skillnaderna var dock väldigt väldigt små och kunde kanske förklaras av att cd5 hade en aningen högre volym än K/N, då tenderar ju ljudet att släppa lite mer från högtalarna. Eftersom jag misstänkte att det skulle kunna bero på placeboeffekt så lät jag frugan skifta mellan cd spelarna medan jag blundade. Jag lyckades gissa rätt i ca 2/3 av fallen. Dvs skillnaderna var väldigt väldigt små. Även övriga tyckte att det nästan inte var någon skillnad alls.

Jag har tidigare jämfört K/N med Genki i ett Linn system (Kolektor, LK140, Ninka). Då föredrog jag definitivt K/N. Den lät mer som en skivspelare, medan jag tyckte att Genki lät lite "oborstad", inte alls så förfinad som K/N.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 31, 2004 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ingen som har kört CD5i mot CD5, den för ca17500. Det borde vara bättre men hur står den sig mot ex K/N eller Genki?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited