selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Kolektor vs Kairn
PostPosted: Wed May 19, 2004 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
På begäran skriver jag här några rader om min senaste uppgradering från Kolektor till kairn.

Systemet i övrigt består av LP12-Lingo2-Akito2-Adikt, LK140 och Ninka. Kolektorn var av den första modellen, liksom den Kairn som jag nu har, fast den är uppgraderad med Brilliant.

Eftersom jag bara har en skivspelare med MM pickup så har jag inte haft så många alternativ att uppgradera Kolektorn med. Jag hade egentligen tänkt vänta med nytt försteg tills jag köpt en Ekos, men nu hittade jag en Kairn till ett pris jag inte kunde motstå.

Till ljudet nu: Kairn är bättre än Kolektor; den är mer detaljerad, lugnare och framför allt förmedlar den musikens känsla bättre, den är liksom mycket intimare. Samtidigt så hade Kolektorn ett driv som jag saknade hos Kairn i början men det är ändå ingen tvekan om att jag föredrar Kairn totalt sett. Jag har inte heller brytt mig om att byta tillbaks till Kolektor för att jämföra, det hade kanske hade tagit bort den känslan. Sammanfattningsvis så kostade uppgraderingen mig inte mer än en tusenlapp och den var verkligen värd det.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 20, 2004 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Tack för kommentarer. Jag kan tänka mig att det är ganska många som kommer att uppgradera sina försteg nu när det äntligen har kommit något nytt. Tidigare fanns det ju bara 5103 och Kairn och de var ju väldigt dyra och på väg ut så jag tror att många har gått och väntat på något nytt. Personligen har jag en Kollektor nu och har inte riktigt bestämt vad jag ska satsa på. Att gradera upp till en Kairn är ju relativt billigt men samtidigt kanske det är lika bra att ta ett större steg uppåt när man ändå är igång.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 20, 2004 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Glöm inte att det skiljer sig rätt mycket mellan en gammal Kairn och en nyare. Och då syftar jag inte på nätdelen.
Linns prylar har en obehaglig förmåga att låta bättre ju senare serienummer de har och Kairn lär vara en av de värre på det området.

Med uttrycken "obehaglig" och "värre" så menar jag i slutänden något positivt :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 21, 2004 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag tvivlar inte en sekund på att en nyare Kairn är mycket bättre, Stefan som jag köpte Kairnen av uppgraderade till en ny. Men om man har en Kolektor, lite pengar och kör LP så kan jag verkligen rekomendera en gammal billig Kairn. Hur den står sig på linjeingångarna vet jag inte, men skillnaden är säkert mycket mindre.

Kör man med MM så finns det ju inget bättre än Kairn eller Bonnec Timpano (om man, som jag, är Linn-nazist), så jag lär nog byta den mot en nyare Kairn vad det lider. Men jag vill helst satsa på en Ekos i första hand (eftersom jag dessutom är stenhård source-first-nazist).

Förresten! har ni tänkt på vad Exotik kommer att göra med andrahandsvärdet på Timpano? Synd bara att dom är så ovanliga. Hade jag mer stålar och en Ekos så skulle jag nog satsa på en sån, dom ska ju vara lika bra som tidiga 5103 = mycket bättre än Kairn, men jag vet inte om RIIA:n är lika överlägsen.

Ulf, vad har du för anläggning i övrigt?

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 23, 2004 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Henrik,
Jag har en Karik-Numerik (senaste spec), kolektor (senaste mod), lk 140 och tri-wire Ninkas. Jag hade tidigare en tidig Kairn, LK 280+spark och Kaber som jag salde pga av utlandsflytt.

Jag har, inspirerad av diskussioner har pa forumet, flyttat runt hogtalarna hela helgen och pa andra satt forsokt att optimera mitt system.

Jag tycker att mitt system ar ganska ok men inte mer. Det ar bra pa att formedla rytm och roster. Dock ar basen inte sarskilt precis och den tenderar att rora ihop musiken (olika instrument). Dessutom saknar jag lite spanst och microdetaljer (jfr motsvarande Naim prylar). Det som ligger narmast till hands att gradera upp ar nog forstarkeriet. Kolektor/LK 140 ar ju bra prylar for pengarna men jag tror att en exotik och 2250 skulle lyfta systemet betydligt. Jag har val varit inne pa en beg Ikemi men med nuvarande forstarkare och hogtalare tycker jag inte att skillnaderna kommer fram tillrackligt tydligt for att det ska vara var pengarna. (Nu far jag val varenda source first entusiast efter mig..). Dessutom tror jag att Ikemi kan komma att bytas ut eller graderas upp betydligt inom en ganska snar framtid sa da kommer kanske priserna att sjunka alternativt man kan fa nagot battre for pengarna. Men som sagt mitt system ar ok sa jag har inte nagon bradska med att byta ut nagot aven om det vore kul om det blir lite battre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 23, 2004 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Quote:
Jag tycker att mitt system ar ganska ok men inte mer. Det ar bra pa att formedla rytm och roster. Dock ar basen inte sarskilt precis och den tenderar att rora ihop musiken (olika instrument). Dessutom saknar jag lite spanst och microdetaljer (jfr motsvarande Naim prylar). Det som ligger narmast till hands att gradera upp ar nog forstarkeriet. Kolektor/LK 140 ar ju bra prylar for pengarna men jag tror att en exotik och 2250 skulle lyfta systemet betydligt.
Det är inte så att du har funderat i banorna att det är högtalarna som är boven i dramat??
Det finns ett par ninkaägare som jag pratat med och dom har berättat om liknande symptom som du beskriver Ulf.
Jag tycker att din kringutrustning är så pass bra att den borde klara av att förmedla basen på ett vettigt sätt. Det är inga skräpgrejjer som du sitter på. Visst kommer det bli en grym skillnad om du tar en exotic och ett 2250 men frågan är ju om högtalarna förstår signalen som skickas?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 24, 2004 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Ja det är svårt att veta. Jag misstänker dock att det är en kombination av cd-spelaren och förstärkeriet. Karik-Numerik är ju inte precis känd som en super analytisk och detaljerad cd-spelare och Kolektor och LK 140 fick i alla fall i hifi-choice omdömet att de saknar mikrodetaljer. Det är ett behagligt ljud som man inte blir lyssningstrött av, men det känns som att det skulle behöva "öppnas upp" lite. Men som jag skrev tidigare, jag tycker att det är ok, med tanke på att det inte är några värsting prylar. Jag jämförde LK140 med 2250 hos tonläget och det styrde upp basen ganska ordentligt. Det gick att höra melodier och inte bara "bummel".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 24, 2004 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
ulfbnilsson wrote:
Jag har val varit inne pa en beg Ikemi men med nuvarande forstarkare och hogtalare tycker jag inte att skillnaderna kommer fram tillrackligt tydligt for att det ska vara var pengarna. (Nu far jag val varenda source first entusiast efter mig..).
Iallafall mig... :x :wink: Om du tar med dig din CD till din butik så borde du ju få jämföra K/N-Exotik-2250 med Ikemi-Kolektor-140. Gör det tycker jag. Och tänk också på hur mycket dyrare den första kombinationen blir.

Om du har sådana resurser så tycker jag att du ska fundera på Unidisk SC. Det blir garanterat bättre än Karik/Numerik-Exotik-2250. Sen kan du ju köpa en 2250 till det. Frågan är väl om inte Linn tycker att dom har ersatt Ikemi nu med SC:n? Jag ställer mig lite tvivlande till en till CD spelare runt 30' Köper du Exotik och 2250 så kanske du sitter där och blir tvungen att köpa en Unidisk 2.1 eller 1.1, och det känns kanske lite dyrt...

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 24, 2004 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Ja du har kanske rätt ang Ikemi och Karik/Numerik. Beg Ikemi går ju för en bit under 20 nu och det gör ju att man "bara" behöver lägga lite drygt 10 000 för den uppgraderingen, vilket ju är väl investerade pengar. Visst är Ikemi en bättre cd-spelare men inte hissnande mycket bättre.

Min andra lösa plan ang förstärkeriet har varit att köpa det i USA i sommar eller börja leta lite mer seriöst på Ebay. Förra veckan gick det tex en 2250 för 1700 euro och exotik kan man nog få loss för ca 20 000. Det göra att jag skulle behöva lägga ca 25-27 extra för den uppgraderingen, men då har jag å andra sidan förstärkare som jag kan behålla väldigt länge.

Det är ju svårt att jämföra skillnader, men jag tycker nog att byta 2250 mot 140 var lika stor (fast annorlunda) skillnad än mellan Karik/Numerik och Ikemi. Dessa jämförelser jag dock inte gjorts samtidigt så de får tas med en nypa salt.

Jag har funderat lite på Unidisk SC och att kombinera den med en 5125. Jag dock inte det minsta intresserad (eller i alla fall väldigt lite) av hembio. Nackdelarna är väl främst att det är en mindre flexibel lösning iom att försteg och källan sitter ihop, samt att jag i så fall skulle vilja vänta lite. Det verkar som att Unidisk 1.1 hade lite problem i början så jag skulle nog vilja vänta och se hur SC tas emot och funkar innan man "slår till". Det är ju trots allt en väldigt massa pengar.

Vi får se, allt detta är fortfarande lösa planer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 24, 2004 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
ulfbnilsson wrote:
Jag har funderat lite på Unidisk SC och att kombinera den med en 5125. Jag dock inte det minsta intresserad (eller i alla fall väldigt lite) av hembio.
Av dom Unidisk 1.1 dom har sålt på High Fidelity så påstod Kalle att två(jag antar att dom har sält ganska många fler än så) av dom används i biosystem. Det fick mig att tänka om lite. Linn kommer ju förmodligen aldrig komma med nån ny "ren" Cd. Så jag tycker nog att SC+ 2250 skulle vara en toppenkombination. Tänk bara; en CD bättre än Ikemi och ett försteg nästan lika bra som 5103, det är verkligen inte fy skam.
ulfbnilsson wrote:
Nackdelarna är väl främst att det är en mindre flexibel lösning iom att försteg och källan sitter ihop,
Ja, helt klart, men om man köper en bättre CDspelare så kan man ju bara byta in SC:n mot en Exotik (och få stålar emellan) och Voila!

/Henrik (borde jag inte jobba i butik?)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Henrik, jo du skulle nog bli en duktig försäljare. Jag hoppas dock på att Linn kan släppa en efterföljare till Ikemi. Ikemi har ju funnits i fem år på marknaden, vilket ju är ganska länge för en cd-spelare. Linn måste ju komma med (hoppas jag) en efterföljare någon gång när det blir dags att ersätta Ikemi och Genki, annars blir ju Unidisk SC Linns instegs modell. En instegsmodell för 46 tkr är ju lite saftigt. Just nu tycker jag att det är lite för "rörigt" på format sidan samtidigt som om man vill ha något bra så är det väldigt dyrt. Jag "sitter nog ner i båten" ett tag till och ser vad som händer innan jag bestämmer mig.

På tal om traditionell hifi så var jag och lyssnade på naims nya instegsmodeller (nait 5i och cd5i) tillsammans med ett par monitor audior (golv modell för ca 10 tkr). Jag blev verkligen imponerad över hur roligt det var att lyssna på musik på ett system för "bara" ca 35 tkr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
ulfbnilsson wrote:
På tal om traditionell hifi så var jag och lyssnade på naims nya instegsmodeller (nait 5i och cd5i) tillsammans med ett par monitor audior (golv modell för ca 10 tkr). Jag blev verkligen imponerad över hur roligt det var att lyssna på musik på ett system för "bara" ca 35 tkr.
Vist är det trevligt men den naim kombon det är lite så att jag funderat på att överväga att inte sikta på att ha linn i hela kedjan utan köra men LP12 -> LK1 -> Nait5i -> Ninka och då även CD5i som sekundär källa. blir ju ett väldigt roligt system av det hela till en inte allt för hög kostnad.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 10:17 
Som jag ser det är efterföljaren till Ikemi redan här: Unidisk SC.

Och på köpet får man en strålande DVD-spelare och ett försteg som slår
5103 (ja, det är sant!).

Om jag skulle köpa försteg och cd med tak på 50k finns det enligt mig inga
alternativ till Unidisk SC, en av Linns mest prisvärda produkter någonsin.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Har du haft möjlighet att jämföra 5103 med Unidisk SCs försteg? Är det verkligen så bra? I så fall är det ju ett väldigt bra pris. Jag har inte haft chansen att lyssna på det ännu men det verkar som att Cd spelaren också är bättre än Ikemi. Jag är dock lite skeptisk till att de "sitter ihop". Om jag någon gång vill uppgradera så måste jag ju byta alltihop, vilket ju blir väldigt dyrt.

Å andra sidan så lär det väl inte säljas några Ikemi längre nu när man bara behöver skjuta till ca 13tkr för att få ett väldigt bra försteg och dvd. Personligen är jag dock inte beredd att betala särskilt mycket extra för dvd spelaren, får man den på köpet så är det väl bra, men annars så spelar det inte mig någon större roll.

Jag tror dock att Linn kommer med en efterföljare till Genki eller Ikemi, som jag skrev tidigare så är trots allt 46 tkr väldigt mycket pengar för en "entry level" cd spelare. Vi snackade ju lite Naim tidigare, och det rycktas om att naim har en ny cd5x på gång. Jag ska nog vänta in den också innan jag börjar fundera på allvar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2004 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Håller med MC Unidisk SC ersätter ju Ikemi bra prismässigt iaf (har inte lyssnat än). En Ikemi kostar 33 000 + billigaste försteget Kolektor 8500:-blir det 41 500:- tvivlar inte på att SC är bättre för bara 4000:- till.
Nästa steg är väl Exotik + Unidisk 2.1

Instegsmodellen finns ju i form av CMS Di 35 000:- räknar du om det i separata delar dvd, försteg, slutsteg blir det drygt 11 000:- per del


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited