selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 07:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Ayn wrote:
Förlåt Mumerik för trådkapningen :)
Bara en sista fråga: vad heter Pioneer-plasman som ni pratar om?
428XD, finns en 4280XD för 25 som saknar lite lull-lull och möjlighet till ISF-kalibrering, bildmässigt samma dock. Samt en 4280XA utan digitaltuner ytterligare en tusing under. http://www.pioneer.se/se/products/62/63 ... rview.html


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 09:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Min grundliga marknadsundersökning kunde inte förutspå att plasman skulle se ut som en ladugårdsdörr i vardagsrummet.
Det blev alldeles för stort! När den var avstängd var den stor och svart och dominerande vardagsrummet och när den var igång blev det lite väl stora intryck när man tittade på vanliga TVprogram. För film var den dock fantastisk! Kunde inte önska mig bättre bildkvalitet! Och min Marantz DV6600 gjorde ett himla fint jobb med 720p över HDMI. Den är usel i Tunedem ljudmässigt, det vet jag, men bilden lämnade inget i övrigt att önska. Com Hem digitalbox blev alldeles OK, inget speciellt att klaga på, åtminstånde inte när man såg moderna TVprogram. Boxersignalen som butikerna visar speglar inte alls hur det kommer att se ut hemma med Com Hem och en bra scartkabel. (Noname-kabel från Allradio i Uppsala 159 kr, rekommenderas!)
Det finns nån tumregel om att man ska sitta 1 meter bort per 10" skärmstorlek och det skulle jag ha tagit fasta på innan köpet. 2,8 meters tittavstånd till en 37" plasma fungerade inte. Det gick inte att förutse den upplevelsen när jag tittat runt i affärer. Jag stod då på 2,8 meters avstånd men hemma blev det en annan grej.

TV returnerades omgående och jag tittar nu efter en 32" LCD, som jag antagligen inte kommer att placera mellan Ninkorna. TVn besudlar musiklyssningen med sin svarta uppenbarelse mellan högtalarna! Kanske skaffar ett par Unik till min gamla Rotelförstärkare och har TVn vid sidan som jag hade förut.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hehe, samma upplevelse som jag hade.
Köpte en 32" men hade helst velat ha en 26" om de hade haft samma bildkvalitet.
Men 32-an är dock tillräckligt liten/lätt för attkunna enkelt lyfta ut/in i rummet.
TVn ska inte vara i samma rum när man lyssnar på musik!

Har TVn på knappt 3m avstånd så en 26" skulle ju räckt. Högtalarna står ytterligare 3m bakom TVn.
Har TVn på ett litet bord dikt an vänster sidovägg för att ha ljudet så opåverkat som möjligt.
Gör inget att bilden är till vänster om vänster högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Mumerik wrote:
Min grundliga marknadsundersökning kunde inte förutspå att plasman skulle se ut som en ladugårdsdörr i vardagsrummet.
Det blev alldeles för stort! När den var avstängd var den stor och svart och dominerande vardagsrummet och när den var igång blev det lite väl stora intryck när man tittade på vanliga TVprogram. För film var den dock fantastisk! Kunde inte önska mig bättre bildkvalitet! Och min Marantz DV6600 gjorde ett himla fint jobb med 720p över HDMI. Den är usel i Tunedem ljudmässigt, det vet jag, men bilden lämnade inget i övrigt att önska. Com Hem digitalbox blev alldeles OK, inget speciellt att klaga på, åtminstånde inte när man såg moderna TVprogram. Boxersignalen som butikerna visar speglar inte alls hur det kommer att se ut hemma med Com Hem och en bra scartkabel. (Noname-kabel från Allradio i Uppsala 159 kr, rekommenderas!)
Det finns nån tumregel om att man ska sitta 1 meter bort per 10" skärmstorlek och det skulle jag ha tagit fasta på innan köpet. 2,8 meters tittavstånd till en 37" plasma fungerade inte. Det gick inte att förutse den upplevelsen när jag tittat runt i affärer. Jag stod då på 2,8 meters avstånd men hemma blev det en annan grej.

TV returnerades omgående och jag tittar nu efter en 32" LCD, som jag antagligen inte kommer att placera mellan Ninkorna. TVn besudlar musiklyssningen med sin svarta uppenbarelse mellan högtalarna! Kanske skaffar ett par Unik till min gamla Rotelförstärkare och har TVn vid sidan som jag hade förut.
Intressant med dina reflektioner. Å att du orkade ta steget att läman tillbaka den, lätt att man är lite missnöjd men jobbet att lämna tillbaka den känns lite som en förlust mot ens egen research. Men hur skulle de funka att ha TVn på sidan men köra ninkorna. Eller blir det konstigt att få ljudet från sidan?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Jag har alltid tänkt att man kunde sätta upp ett litet draperi om man skaffar en väldigt stor tv, blir som ridån på bio ungefär. Men det kanske fortfarande skulle kännas dominerande.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 16:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Quote:
Å att du orkade ta steget att läman tillbaka den, lätt att man är lite missnöjd men jobbet att lämna tillbaka den känns lite som en förlust mot ens egen research.
TVn bara växte och växte i vardagsrummet och jag kunde inte tänka mig nån alternativ möblering där den inte skulle verka lika stor.
Quote:
Men hur skulle de funka att ha TVn på sidan men köra ninkorna. Eller blir det konstigt att få ljudet från sidan?
Jag har tidigare kört tjocktv till höger i rummet och ljudet ut genom Ninka till vänster och det funkar när man ska dema film men inte till vardags. Jag har dille på att ljudet ska komma exakt från bilden och inte ocentrerat.
Quote:
Jag har alltid tänkt att man kunde sätta upp ett litet draperi om man skaffar en väldigt stor tv, blir som ridån på bio ungefär. Men det kanske fortfarande skulle kännas dominerande.
Jag tror för min egen del att jag skulle tänka för mycket på vad jag försöker skyla över med ett draperi, vilket misslyckande jag försöker dölja.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Vad gäller bildstorlekar och normer så är följande det som "gäller" vid
duk och projektor:

Avstånd mellan ögon och skärm / 1,8 = Skärmens bredd.

Ex: 3,6 meter till skärmen / 1,8 = 2,0 meters bredd = ca 92" diagonalt...

(Faktorn 1,8 kan varieras mellan 1,5 och 2,0 beroende på tycke och smak, men 1,8 brukar vara normen).

Så 10" diagonal per avståndsmeter för en TV känns ganska lite... men
jag hörde det själv senast idag när jag köpte en bläckpatron på EG.

/M


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
För att förtydliga, det jag skrev om bildstorlek gäller plattTV där bildkvaliteten gör att fel syns på stora TVs på nära håll.

Med en bra projektor är det bara att mata på med STOR bild.
Bildfelen med projje/duk är mer analoga i karaktären tycker jag = mindre störande
På tex en biograf är ju bilden inge vidare, men det glömmer man snabbt bort.
Värre är ju att ljudet suger.
Brukar vara först när man spelar DVD'n hemma som man fattar allt.
O det räcker med en Classik Movie för att slå bion med råge :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 04, 2007 00:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
För att förtydliga, det jag skrev om bildstorlek gäller plattTV där bildkvaliteten gör att fel syns på stora TVs på nära håll.

Med en bra projektor är det bara att mata på med STOR bild.
Bildfelen med projje/duk är mer analoga i karaktären tycker jag = mindre störande
På tex en biograf är ju bilden inge vidare, men det glömmer man snabbt bort.
Fast det beror väl helt på vad för projektor vi pratar om. Precis som med TV så finns ju en bunt olika tekniker (LCD, DLP, CRT och säkert något till obskyrt) som beter sig olika i olika sammanhang - och upplevs olika av olika personer.

Oerhört intressant att läsa om problemen med för stor TV för övrigt. Har inte riktigt tänkt i de banorna förut - det blir ju onekligen lite krångel om man ska ha plasma då det inte existerar några plasma-apparater under 37 tum...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 04, 2007 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Fast det beror väl helt på vad för projektor vi pratar om. Precis som med TV så finns ju en bunt olika tekniker (LCD, DLP, CRT och säkert något till obskyrt) som beter sig olika i olika sammanhang - och upplevs olika av olika personer.
Visst.
Var därför jag klämde in ett "bra" :wink:
Quote:
Med en bra projektor är det bara att mata på


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 04, 2007 22:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag har väl tänkt att bara bilden är av bra kvalitet gör det inget om bilden är stor men det stämde inte när jag såg på 37" tvn. De filmsnuttar jag såg var asläckra i så stort format men när jag zappade vanlig tv ryggade jag bara tillbaka. Jag ville inte ha Bolibompadraken i knät eller räkna fräknar på tvhallåan. Sånt gör sig bäst i ett lagomt format.

Kanske man kan vänja sig vid en större bild men tvns uppenbarelse när den är avstängd förblir dominerande i rummet. Det är himla viktigt hur det ser ut avstängt också!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 15:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Då blev det en Sony 32" V2500. Storleken känns helt OK och den gör ett mindre intryck än Panasonic gjorde.
Bildkvaliteten är sämre. DVD ser alltifrån fantastisk till OK ut. Dålig kvalitet på skivorna syns direkt. Svärtan är OK, mycket bra för en LCD men lite sämre än på plasman. Jag har inte sett några eftersläpningar men däremot en del ryckighet vid panoreringar. Sonys bättre modell som ska visa lugnare rörelser kostade 4000 kr mer och det kändes som för mycket pengar för en TV.
Färgerna är fantastiska! Mer tryck än i plasman, fler färger, ljusare ljust men inte onaturligt maxat. Glad överraskning! Har ställt in tvn efter en lista från Prisjakt, bl.a. stängt av alla filter.

Panasonicen gjorde en bättre bild överlag med varierande källkvalitet men Sonyn är tillräckligt bra. Snyggare också och med matt ram som inte ger reflexer. Nu är jag nöjd!

(Avståndet på tre meter fram till LCDn behövs för att man inte ska se gruset i bilden. Det är kanske först med HD-material som avståndet inte spelar nån roll.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 25, 2007 18:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag är fortfarande nöjd med LCDn efter tre veckor. Har satt upp den på väggfäste mellan Ninkorna. Får se om den blir kvar där ett tag eller om den får flytta ett snäpp till höger i rummet? Det är i alla fall himla roligt att se film och tv just nu!


Attachments:
Widetv 004.jpg
Widetv 004.jpg [ 134.35 KiB | Viewed 1854 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 25, 2007 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Oj vilka snygga Ninka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 05, 2007 11:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Har uppgraderat tolvan lite, Trampolin 2, Ekos 2 och T-kable. Förväntningarna på dessa prylar infriades med råge!
Den här gången struntade jag i att berätta för släkten vad jag gjort. Det känns som de tappade förtroendet och intresset för mitt slösaktiga leverne ungefär när jag la ner 9000 kr på att byta från Lingo 1 till 2.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited