selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject: Mumerik
PostPosted: Tue May 18, 2004 09:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Dags att ge sig till känna!

Jag är en 32-årig Uppsalabo som fastnade i Hifi-träsket som 12-åring då jag köpte en 75 cm bred svart tung allt i ett. En lyckosam vinst på premieobligationer gav mig senare möjlighet att köpa nytt; allt i ett AKAI som var snyggare än det lät. Senare i tonåren blev det lite seriösare budget-hifi med en Rega P3, Rotel och Mission. Mission-stativarna fick i slutet på 80-talet ge vika för ett par spännande en-vägs svenskbyggda golvhögtalare och det är den uppsättningen; Rega, Rotel, Newton som jag varit längst trogen.
Då musikintresset dalat senaste åren misstänkte jag att mina öron vuxit ifrån anläggningen. I höstas snubblade jag över Linn och blev kär vid första öronkastet!

Nu kör jag Mimik II, Majik, K400 och Katan.
Husgudarna är Steely Dan, Joni Mitchell, Rickie Lee Jones, Doobie Brothers, Michael McDonald, Lyle Lovett, Bruce Cockburn och Hall & Oates.

Jag lider av en allvarlig form av uppgraderingssjukan och Mimiken sitter väldigt löst just nu. Får se när ekonomin tillåter byte.

Ayn har vänligt lovat mig plats för bilder. (Ayn som f.ö förlänger livet för min gamla Rega. Jag förbannar mig själv varje natt att jag gjorde mig av med LP-spelaren och i det närmaste kompletta samlingar av ovan nämnda husgudar för pengarnas skull :cry: . Vägen tillbaka till LP känns bara såååå lååång.)

/Mumerik


Last edited by Mumerik on Fri Oct 06, 2006 13:49, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Mumerik
PostPosted: Tue May 18, 2004 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mumerik wrote:

Ayn har vänligt lovat mig plats för bilder. (Ayn som f.ö förlänger livet för min gamla Rega. Jag förbannar mig själv varje natt att jag gjorde mig av med LP-spelaren och i det närmaste kompletta samlingar av ovan nämnda husgudar för pengarnas skull :cry: . Vägen tillbaka till LP känns bara såååå lååång.)

/Mumerik
Men den är väl värd det eller?

Välkommen hit om man inte sagt det någon annanstans.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 10:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Om du syftar på vägen tillbaka till LP så vet jag ännu inte om det är värt mödan? Jag har medvetet avhållit mig från starkvaror såsom LP12. Jag kan bara anta att jag skulle falla tillbaka till LP-missbruket om jag fick höra vad en LP12a gör med musiken.
En sak i taget. CD-uppgradering har prio 1 just nu.

/Mumerik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mumerik wrote:
Om du syftar på vägen tillbaka till LP så vet jag ännu inte om det är värt mödan? Jag har medvetet avhållit mig från starkvaror såsom LP12. Jag kan bara anta att jag skulle falla tillbaka till LP-missbruket om jag fick höra vad en LP12a gör med musiken.
En sak i taget. CD-uppgradering har prio 1 just nu.

/Mumerik
Jo det var det jag syftade på och du har nog rätt men kalla det för missbruk hmmmm. vad en 12a gör med musiken finns det nog några stycken här som kan intyga :D .

Hoppas kanske lite på att jag har stålar när du skall sälja Mimiken behöver en bättre CD spelare än den jag har men just nu ligger nog nya högtalare och nytt slutsteg först i Prioritet tror ändå inte jag skulle lyssna så jätte mycket på CD ändå.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 11:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
vet hur det är.....var å lyssnade på en LP12 hos en polare i älvsbyn...det låter inte lika bra här hemma :(

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 12:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Det drar nåt fruktansvärt i LP-tarmen! Tänk bara att få gå och bläddra i skivbackarna i nån unken second-hand källare och hitta gamla favoriter för tio kr/st, eller få överta pappas två hyllmeter klassisk musik, eller...

Som sagt, CD först...

/Mumerik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 12:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Regan gör sig bra här hemma. :)
Tyvärr gör RIAA-steget i Majiken den inte riktigt rätta tyvärr, men det ska ordnas upp till hösten har jag tänkt.

Nåväl, till bilderna!

Först ut är två översiktsbilder. Känns allt igen? Inte? Nä, bara nästan. Det är ju något annorlunda med bänk och stativ...

Image
Image

Vi snackar alltså DIY Katan-stativ i trä här! :D

Image

...och DIY-bänk à la Quadraspire. Den som inte tycker detta är läckert kan skicka ett PM så...uhm...får vi moderatorer ta ett snack med vederbörande *host* ;)

Image

Så lämnar jag över ordet till Mumerik om det finns något att tillägga...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Läckra stativ och bänk.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Grym bänk. Och stativ. En eloge!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 14:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Tack för uppskattningen! Stativen kom till som en budgetlösning. Virkeskostnad blev nån 50-lapp i stället för original för över 2 papp.

Jag har f.ö SD-fötter mellan högtalare och stativ. De tar hand om det mesta av den bumliga basen i mitt betongaktiga vardagsrum. Nåt helmholtz-liknade för akustiken ska göras i verkstaden i sommar så kanske spikarna kan komma tillbaka på stativen. Mina SD-fötter tar hand om bummel men de grötar även till i mellanregistret, så de är inte bara positiva.

/Mumerik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 14:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Absorbenter? Hum, om du skulle ha tid över att göra några till skulle jag vara intresserad... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 16:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Sjyssta stativ, synd att man har tummen mitt i handen är det gäller finsnickeri bara...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 19, 2004 10:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Det går ju bra att göra flera absorbenter. Första konstruktionen tar alltid tid, sen går det fort. Jag hör av mig igen om detta i sommar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tokläcker bänk .. nu blev jag sugen på hiva ut mina WOG-saker och bygga själv. Har inte klurat ut något bra sätt att bygga benen bara. Gillar hur WOG-benen i min möbel skruvar i varandra så hela bygget blir otroligt stabilt, men tycker samtidigt dom är alldeles för tjocka (benen alltså) och skulle vilja ha annan färg på mina skivor. Funderar på om limträskivor kan betsas till en tillräckligt bra körsbärs-aktigt stuk.

Hur gjorde du böjarna? En mall att följa eller en jättestor cirkeljigg till handöverfräs?

Skivmaterialet - har du limmat själv eller lyckats hitta så där fina färdiglimmade skivor nånstans?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 13:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Det tog ett tag innan jag bestämde mig för att helt enkelt centrumtappa benen i skivan. Trots att benen inte är så grova blev det väldigt stabilt. Skivornas tyngd gör väl sitt till.

Vet inte om jag skulle våga betsa en möbel som kommer att ha vissa ytor som utsätts för ljus och andra ytor som ligger i skugga hela tiden? När man flyttar på tex TVn efter ett år har säkert ytan under behållt sin färg och resten kan ha blekts av ljuset.

Jag gjorde en mall för att rita upp böjarna och sågade sen i bandsåg. Det behövs ju ingen jigg till handöverfräsen om stålet är kullagrat. Om bara kanten är jämn och fin så följer ju kullagret efter.

Skivorna är köksbänkskivor från vilken stor affär som helst. Torkat massivt virke blir mycket dyrare. Utgår man från plank finns ju möjligheten att limma så breda stavar man vill, men priset och det praktiska med färdiga skivor övervägde för mig.

In i verkstan bara! Inget är mer tillfredsställande att sitta och beskåda än det man gjort själv.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited