selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 17:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Om jag inte köper Kairn ligger 5103 + Slipsik närmast till hands = bortåt 20 tusen. Fast för 20 tusen får man nästan en Exotik phono fast för lite pengar till får man ett nytt Majik försteg fast med lite pengar till är man hemskt nära en Keel. Så det blir en Kairn eller den långa vägen till Keel. Undrar om det händer nåt med priset på ett par år?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 17:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Nackdelen med Keel är att det inte lär dyka upp några på begagnatmarknaden.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 14, 2007 03:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Sep 30, 2005 09:32
Posts: 81
Location: Varberg
Förstår att du blev nöjd med de aktiva korten. Kul!

/Lars


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 14, 2007 09:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Ja, jag är mycket nöjd.
Tack för en smidig affär!
/Josef


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 09:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Platt-TV på ingång mellan Ninkorna efter en mycket grundlig marknadsundersökning!
Återkommer snart med bilder.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Mumerik wrote:
Platt-TV på ingång mellan Ninkorna efter en mycket grundlig marknadsundersökning!
Återkommer snart med bilder.
Ja nu blir man ju nyfiken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mumerik wrote:
Platt-TV på ingång mellan Ninkorna efter en mycket grundlig marknadsundersökning!
Återkommer snart med bilder.
Vad blev det?
Jag gjorde också ett grundlig research/test på plats hos Siba/Onoff/Elgiganten o det blev Samsung 32"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 13:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Sportis; är du nöjd med de olika källorna till din 32"? Digitalbox/analog/Unidisk?

De senaste åren har jag velat ha en platt LCD men tyckt att bilden varit för rutten förutom när man tittat på en högupplöst källa, då iofs även de billigaste skärmarna sett kanon ut! Plasma har jag hittills valt bort pga storleken, blänket i glaset och energiåtgången, även om bilden i många fall sett rätt bra ut.
Jag hade ett tag bestämt mig för Northern Star LCD som ger en helt OK bild (ända tills man tittar på en plasma).

Till slut blev det en Panasonic PV70 37", den enda plasma-37an på marknaden vad jag vet. Mycket bra bild med min MarantzDVD, himla snygg design (föregångaren såg för gräslig ut!), precis lagom storlek och blänket i rutan verkar tillverkaren ha decimerat till en acceptabel nivå. Hur mycket ström den drar ska jag glömma bort och hur den beter sig med ComHem digitalsignal låter jag bli en överraskning.
Jag har inte ruinerat mig heller och det sover jag gott av. Ska strax åka hem och ta emot TVn av transportören.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 14:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Spännande! Avlägg hemskt gärna rapport - jag är på g att köpa platt-TV om några månader och har bestämt mig åtminstone för att det blir en plasma, men är långt ifrån att bestämma mer exakt vilken. Följer händelserna med spänning med andra ord :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja plattTV suger i allmänhet men då dotterns PCskärm lade av kunde jag lägga till lite o samtidigt få en TV.

Har bestämt mig att jag ska ha projje i framtiden så det skulle bli en relativt liten TV som man kan lyfta in/ut ur vardagsrummet. Dvs 32" eller 26" LCD.
Ett annat skäl till en liten TV är den usla bilden när storleken ökas!
Har efter ÅR gett upp hoppet på bra bild på de skärmstorlekar som krävs om det ska bli biokänsla. Blir ryckigt o "digitalt". O så blir de så tunga/klumpiga.
O nu har ju projjarna blivit ruggigt bra till lågt pris!
Dessutom slipper man ha en stor plattTV mellan burkarna som sumpar ljudet!

Efter att ha testat alla butikernas LCDTV valde jag mellan Sony/Samsung.
Då 26" hade sämre spec o bild blev det en 32".
Nåågot stor men helt ok.

Northen Star var för dyr.

Kör den med inomhusantenn a 400 SEK (digitalt då TV'n stödjer det) o det blir bra bild men har vissa lipsyncproblem. Mest på TV6.

Unidisken ger som tidigare utmärkt bild oavsett vad man har; katodTV, plattTV eller projje.

Men kör nu med ESS227 då 221 på plattTV'n ger mer lipsyncproblem än vad jag tål.
Med min gamla Philips var det nåååågot ur sync men LCD verkar "tänka mer" så bilden kommer efter ljudet.
Blev något bättre med Progresiv signal ut från 1.1 med 221, men 227 fixade det till 100%.
Man vill ju ha smacket exakt när stocken träffar
virvelkaggen.

Så när man ska se film står nu TV'n någon meter framför anläggningen (o något på ena sidan) på en pall :D
Ser sjukt ut men funkar klockent.
Är ju ändå ljudet som är viktigast på film :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Spännande! Avlägg hemskt gärna rapport - jag är på g att köpa platt-TV om några månader och har bestämt mig åtminstone för att det blir en plasma, men är långt ifrån att bestämma mer exakt vilken. Följer händelserna med spänning med andra ord :)
Ayn, köp en liten TV.
37" plasman som Mumerik köpte (ja den ÄR asbra) eller en mindre LCD.

Liten TV + projje är nog det mest rimliga.
TV tittande på TV'n utan att behöva mörklägga o kosta lamptid + projje när man verkligen vill ha BIOkänsla!

O då kan man kasta ut TV'n när man ska lyssna på musik. :D
Gör otroligt stor skillnad. Mycket mer än mellan ESS 221 o 227...olika el/signalkablar...
Var lite chockad över skillnaden faktiskt.
Otunat lät systemet mycket bra UTAN TV.
Inte like bra som tunat i Frankrike med TV men klart njutbart.
MED TV otunat i Göteborg vill man bara stänga av.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 15:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
Spännande! Avlägg hemskt gärna rapport - jag är på g att köpa platt-TV om några månader och har bestämt mig åtminstone för att det blir en plasma, men är långt ifrån att bestämma mer exakt vilken. Följer händelserna med spänning med andra ord :)
Ayn, köp en liten TV.
37" plasman som Mumerik köpte (ja den ÄR asbra) eller en mindre LCD.

Liten TV + projje är nog det mest rimliga.
TV tittande på TV'n utan att behöva mörklägga o kosta lamptid + projje när man verkligen vill ha BIOkänsla!
Nä, jag har haft projje och det var iofs helt okej, men det blev en massa extra krångel och oväsen som jag till slut kände att jag klarade mig utan.
Quote:
O då kan man kasta ut TV'n när man ska lyssna på musik. :D
Gör otroligt stor skillnad. Mycket mer än mellan ESS 221 o 227...olika el/signalkablar...
Var lite chockad över skillnaden faktiskt.
Jag har också förvånats över hur rejäl skillnad det blev när jag kastade ut min tjock-TV som jag hade mellan högtalarna (har ingen TV alls sen fyra år tillbaka). Med platt-TV upplever jag inte samma skillnad dock.

Vill ha en TV som jag både kan titta på TV och se på film på, och då känns 42" plasma som ett rimligt alternativ. Men vi får se hur det blir, jag har inte mer än börjat snegla lite och är långt ifrån något beslut än. Det lär märkas på forumet när jag ska försöka bestämma mig, var så säker :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Spännande! Avlägg hemskt gärna rapport - jag är på g att köpa platt-TV om några månader och har bestämt mig åtminstone för att det blir en plasma, men är långt ifrån att bestämma mer exakt vilken. Följer händelserna med spänning med andra ord :)
Kika på Pioneers nya 42 tums plasma. Den kostar cirka 27. Jag har kikat på den och jag tycker den har mycket bra bild, titta på den o se vad du tycker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
ed wrote:
Ayn wrote:
Spännande! Avlägg hemskt gärna rapport - jag är på g att köpa platt-TV om några månader och har bestämt mig åtminstone för att det blir en plasma, men är långt ifrån att bestämma mer exakt vilken. Följer händelserna med spänning med andra ord :)
Kika på Pioneers nya 42 tums plasma. Den kostar cirka 27. Jag har kikat på den och jag tycker den har mycket bra bild, titta på den o se vad du tycker.
Håller med, första platta TV'n med svärta som de bästa tjock-TV. Ju mer man kollar på den ju mer överlägsen är den jämfört med alla andra jag har sett, ju fler brister ser man i dom andra fabrikaten. Lite som med Linn alltså (trodde aldrig jag skulle säga så om en Pioneer-produkt men det gäller ju inte ljud utan bild). Bästa bilden också med halvkasst lågupplöst material, här är dom flesta LCD rena skräcken. Glöm pixelhysterin, svärtan är viktigare. Det är det som ger djupet i bilden. Har demat denna mot full-HD LCD med 1080P Blueray och det fanns egentligen ingenting som var bättre med LCD'n, tvärtom. Visst, går man riktigt nära så kan man se att Pioneer har lägre upplösning men det är ju inget avstånd någon sitter på.

Precis som med hifi så gäller det att hitta en affär som kan ge en bra demo, har kunnandet att ställa in sina apparater och har en belysning som ligger närmare folks vardagsrum än kontorsarbetsplatser. Jag har gjort mitt val, denna eller köra vidare med tjock-TV'n. Kan inte köpa något annat nu.

Oroa dig inte för mycket för det där med strömförbrukningen, Mumerik. Att plasma fördubblar din elräkning är en myt som odlats av kvällstidningar etc. Sanningen är att på plasma anges max förbrukning och det är när den visar helt vitt, i praktiken ligger nog snittförbrukningen på högst 2/3 av det och då hamnar man på ungefär samma siffra som en LCD i samma storlek, dessa har ju ett ganska konstant effektuttag avsett bildens innehåll. Ser man mer på skumma långfilmer och mindre på skid-VM så kan nog plasma t o m bli billigare i drift.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 25, 2007 21:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Förlåt Mumerik för trådkapningen :)
Bara en sista fråga: vad heter Pioneer-plasman som ni pratar om?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited