selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 16:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Varför mecka alls när man kan ladda upp bilder via forumet? Eller har jag missförstått något?

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 14:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Precis. Som Mumerik nämnde så var det här ett bra tag sen, innan dylika möjligheter fanns. Okej, imageshack fanns, men bara för att tjänsten finns innebär det inte att alla använder den :)

Idag går det som sagt finfint att ladda upp sina egna bilder direkt här på forumet för hjärtans lust.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 17:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
daniel.n wrote:
Varför meckla med egen hosting när tjänster såsom imageshack osv finns?
För att hosting och imageshack är fikonspråk för mig. :oops: Jag är lika slängd på datorer som gammelmorfar. På den tiden det begav sig mailade jag helt enkelt bilderna till Ayn som fixade resten. Tacka vet jag gåspennor, brevduvor, hästskjutsar och radiogrammofoner!
/Det var enklare förr


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 17:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Trist att jag dröjer med nya bilder på riggen, men nya digitalkameran är snart hemma och kommer att ge bättre möjlighet till snygga bilder.

Jag har gjort ännu en ny hylla för tolvan och den låter otroligt bra! Vissa uppgraderingar man gjort är så där klockrena tune-förbättringar att de hörs så fort man släpper ner nålen på skivan och den här hyllan är en sådan.
Hyllan en lätt ramkonstruktion i massivt trä. Det är en grop i ramen i hörnen under varje fot på tolvan. Jag har vanligt salt i groparna nu och det lät fantastiskt bra i ung. två veckor tills det gradvis började låta mer och mer livlöst. Antagligen är det den fuktiga luften som påverkar saltet negativt. Ska byta salt ikväll. Kanske skulle prova med sand som inte suger åt sig fukt på samma sätt?
Med risk för att göra mig till åtlöje med min hemgjorda hylla med två veckors hållbarhet så postar jag ändå det här inlägget :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Ska bli spännande att se hur den ser ut, gropar med salt etc

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 10:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Nya bilder på nygamla läggningen: LP12, Lingo, Akito 2B, Adikt, Kolektor, 2xLK85 passivt, Lejonklou K600, Ninka (976 mm kärlek). Egna möbler, LP12-hylla med saltgropar.


Attachments:
Allt.jpg
Allt.jpg [ 65.14 KiB | Viewed 1689 times ]
File comment: Saltgrop
Saltgrop.jpg
Saltgrop.jpg [ 48.49 KiB | Viewed 1684 times ]
Uppifrån.jpg
Uppifrån.jpg [ 86.94 KiB | Viewed 1685 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 11:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Gillar tillbehören framför anläggningen. Sådant snubblar man ofta över hemma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Stiligt, har du testat byta ut saltet mot sand istället, med tanke på uppsugningsförmågan ?

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 12:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Tillbehören framför är fina akustikdiffusorer :wink:
I andra delen av vardagsrummet härskar en Scalectrixbilbana så det finns att snubbla över i överflöd.

Jag har inte bytt till sand än. Det låter rätt bra nu och då kliar det inte i moddarfingrarna. Samma sak med aktiveringen, det låter bra nu så aktiva kort får vänta ett tag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 15:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Skaffade aktivt för ett par dagar sedan. Aktuell uppställning är alltså LP12, Kolektor, 2xLK85, aktiva Ninka. En omedelbar förbättring är att det är roligare att lyssna från köket - genom krökarna ut från vardagsrummet, snirklande i hallen och studsande in i köket så är musiken fortfarande intressant, även på låg volym. Annat är att basen givetvis är ännu skönare och att det låter bättre på hög volym. Stackars grannar! Som oftast vid uppgraderingar hör man nya instrument. Fattar inte var de kommer ifrån och hur jag missat dem de senaste 20 åren jag haft tex Steely Dans "Aja" som jag lyssnar på minsta en gång i månaden.

Aktiva korten gav mycket tune per krona. Nästa steg är inte helt enkelt; ett litet steg från Kolektor till Kairn eller ett sjumilakliv för tolvan till Keel?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Mumerik wrote:
Som oftast vid uppgraderingar hör man nya instrument. Fattar inte var de kommer ifrån och hur jag missat dem de senaste 20 åren jag haft tex Steely Dans "Aja" som jag lyssnar på minsta en gång i månaden.
Nej, visst är det märkligt? Väldigt kul, dock. :D
Mumerik wrote:
Nästa steg är inte helt enkelt; ett litet steg från Kolektor till Kairn eller ett sjumilakliv för tolvan till Keel?
Steget från Kolektor till en fräsh Kairn är inte så litet, och utgiften (givet att du säljer Kolektorn) torde väl vara något i stil med en tiondel av Keel. Känns väl lite som att den ena är en uppdatering man gör efter att ha tänkt efter (och eventuellt haft på remiss i hushållet..), men den andra om tillfälle uppstår. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 16:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jovisst är en Kairn nåt jag kan köpa när tillfälle ges. Kanske läge att göra det köpet hos en handlare och få möjlighet att låna hem och utvärdera skillnaden mot Kolektor. Jag har aldrig hört dem sida vid sida.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 16:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Dubbelpost


Last edited by Mumerik on Mon Mar 12, 2007 17:19, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 16:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Eller varför inte vänta tills det dyker upp en begagnad AV5103, de brukar ligga kring 15'.
Fast det är klart, då måste du skaffa Phonosteg...

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 16:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Fast vad jag skulle göra med det jag vet idag är att spara och uppgradera med Keel, eftersom du lyssnar på vinyl, finns nog ingen uppgradering där du får bättre resultat än så.

Själv hade jag en Kolektor under flera år med en riktigt bra tolva (Lingo, Ittok och K9) innan och trivdes mycket bra med det.

/Per


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited