selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 623 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 16, 2008 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Undrar hur det gått för alla Linnies i Skåne... måste skuttat runt en hel del Tune demmade högtalare i morse...


Top
   
PostPosted: Wed Dec 17, 2008 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
Det går väl hyfsat att få repeterbarhet ner till några 1/10 dels mm med tumstock.
Nu tror jag fler förstår varför din NIC är hardcore :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Wed Dec 17, 2008 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
hardcorelinnie wrote:
Var det något särskilt du tänkte på? :)

Jag får väl krypa till korset och erkänna att jag faktiskt hade en sommar och en vinterplacering för högtalarna (innan vi flyttade). Kanske hade det varit ungefär bra mitt i mellan. Det skiljde bara 1mm, men dock klart hörbart. Varför det var så känsligt vet jag inte, men det var ingen tvekan om att det var hörbart. Det var t.ex. något som inte stämde när någon ruckat någon mm på högtalarna. Omedelbart åtgärdat då man flyttade tillbaka den felpositionerade högtalaren. Om det är lika dant där vi bor nu återstår att se. Något som är lite kuligt (eller inte) är att t.o.m. subben behöver placeras på någon mm när. :shock: Lite jobigt då den har en tendens att flytta runt sig själv efter ett tag. :|
Jag blir faktiskt lite förvånad över att det inte var större skillnad? Tänk bara på hur ett trägolv sväller på sommaren och krymper på vintern på grund av skillnader i luftfuktighet! Alla såna effekter sammantaget (fukt och temperatur i rummet och i högtalarna) borde faktiskt kunna spela rätt stor roll. Sen handlar det bara om orka.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Wed Dec 17, 2008 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
henriklh wrote:
Jag blir faktiskt lite förvånad över att det inte var större skillnad? Tänk bara på hur ett trägolv sväller på sommaren och krymper på vintern på grund av skillnader i luftfuktighet! Alla såna effekter sammantaget (fukt och temperatur i rummet och i högtalarna) borde faktiskt kunna spela rätt stor roll. Sen handlar det bara om orka.
:|


Top
   
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Orka är mitt motto!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Lejonklou wrote:
Orka är mitt motto!
Det har nog inte undgått någon. :wink: Håll uppe det goda arbetet!

/HCL


Top
   
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jasså Fredrik? Du har olika sommar- och vinterplacering? :D

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 18:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Hej är ganska grön i runtflyttandet av högtalare, har nog inte kommit upp i 100 flytt än , så jag har fortfarande lite fundering kring det hela, jag hör ju att det blir tunemässiga karaktärsskillnader i ljudet men jag undrar om det primära vid högtalarflytt är man lyssnar efter är att få basen att slå i takt med resten?

Vilket borde vara mest logiskt då basbporten är den enda port som spelar bakåt.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 18:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag skulle påstå att det är bäst att inte lyssna efter något, utan bara lyssna och känna efter om man tycker det låter bra. Låter banalt, men för mig är ett centralt koncept i hela tune dem att man inte snöar in sig på parametrar utan bara kopplar bort allt och lyssnar.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 21:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
hehe tack för hardcore-inspirationen i denna tråd, har suttit ett bra tag med en polare och flyttat runt mina carlssonkopior till Toto och Phil Collins(Big band). Har hållt mig mellan tidigare uttunat 19 och 20cm och tror mig ha hittat den optimala millimetern. Får gå in på mikrometer nästa vecka:) var större skillnad än jag trott på bara ngn millimeter.

Anledningen att jag tog upp detta med bas var för att det jag upplevde när jag kom nära denna position var att djupbasen började spela i takt, vilket blev mycket trevligt, därför jag undrade om det är det största faktorn som alla tänker på men jag inte hade fattat förens nu.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2009 20:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jan 20, 2009 19:12
Posts: 16
Jag läste lejonklous guide om tune dem och hängde med och tyckte det lät vettigt ända tills jag läste slutet på den.
Först står det att det kan vara lättare att använda tune dem om man står utanför rummet där musiken spelas. Förklaringen är visst att man blir mindre distraherad av detaljer.

Sen kommer det en fråga som han ger ett svar på. Frågan är om det är lättare att följa melodin på ett system som återger mindre information. Svaret är att man lätt kan visa att melodin blir svårare att följa om man minskar mängden information.

Dom här två sakerna går ju inte alls ihop. Först sägs det att det är lättare att följa melodin i rummet brevid (där informationen är klart minskad) sen sägs det att det är svårare att följa melodin om man minskar mängden information.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2009 21:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Du kan inte jämföra de två exemplen med varandra. Du tänker fel där.

I det ena exemplet jämför man två objekt, kablar eller högtalare eller spelare eller högtalarplacering. Ett av objekten visar sig dölja detaljer och det blir svårare att följa melodin. I det andra exemplet gör vi samma test, men står i ett annat rum. Vi jämför exakt samma saker, men det blir enklare att detektera förändringen när vi står i ett annat rum. Förändringen mellan objekten är samma, men det kan vara enklare att märka förändringen om du står utanför, för att du har lättare att koncentrera dig på själva melodin, snarare än ljudet.

Som jag förstår dig tänker du dig att du jämför ett objekt när du först är i rummet, och sedan går ut och lyssnar. Då lyssnar du ju fortfarande på samma sak, bara från ett annat ställe. Det är ett test som inte är så relevant?

Hoppas jag förstått dig rätt, och att du förstår mig. Annars kan nog någon annan redogöra det på ett annat sätt.

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hej kallekula! Tack för att du påpekar potentiella motsägelser i mina texter!

Jag har i ökande grad börjat använda mig av metoden att gå ut ur rummet vid jämförelser. Det låter inte bättre där, men ofta kan det vara lättare att jämföra därifrån.

Det handlar alltså inte (som sköldpadda skrev) att jämföra mellan att stå inuti rummet och utanför. Det brukar alltid låta bäst inuti rummet, utanför försvinner detaljer och diverse basfenomen uppstår. Det kan bullra i basen i mitt kök till exempel. Men just i köket känner jag ofta direkt om basen spelar med eller stör resten av musiken. Då jämför jag A med B, ståendes i köket båda gångerna.

Med god vana att fokusera på helheten fungerar det prima att sitta framför högtalarna i sweetspot. Men när jämförelsen är svår (till exempel olika ljudkaraktär, men vilken är egentligen bäst?) eller om den som lyssnar fastnar i detaljer så kan det bli klart lättare att gå ut ur rummet - där helheten dominerar.

Var det begripligt?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Feb 09, 2010 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
En liten fundering/iakttagelse bara, angående Tune Dem.
Inget nytt förstås, men jag tänkte att jag delar med mig tanken till er :)

De som inte förstår eller tycker om metoden (t.ex. på ett visst annat forum) brukar komma med att eftersom man i Tune Dem lyssnar på ett litet stycke musik ett par gånger i följd, gör en ändring och sen lyssnar igen, så kan skillnaden man hör bero på att man har "vant sig" vid melodin och att man för varje lyssning efter den första (biten musik man lyssnar på är ju en kort snutt, så man börjar ju om ganska fort) hänger med bättre i musiken, man förstår den bättre. Så man lurar sig själv, anser de.

Vad de inte tänkt på är ju att under en Tune Dem session byter man ju fram och tillbaka, åtminstone en gång. Så om deras resonemang skulle stämma skulle man ju tycka att den "sämre" varianten, som man ev. byter tillbaka till, skulle bara bli bättre (eftersom man "hänger med" musiken bättre då). Men så är det ju inte.

Detta upplevde jag senast när Anders från Tonläget var och tunade in hos oss. Trots att vi hade lyssnat på samma musikstycke ett antal gånger, fram o tillbaka, med små ändringar emellan, så kunde man hela tiden höra att det blev bättre eller sämre. Så det blev inte enbart bättre hela tiden, för att man skulle följt med melodin bättre (och därmed lurat sig själv).

Nåja, med reservation för att jag inte fullt förstått motargumentet, men jag tror nog att det bara bevisar att folk yttrar sig om något de inte känner till eller har fått demonstrerat. En attitydfråga, helt enkelt. Och att folk inte litar till örats kapacitet, detta fantastiska instrument som vi alla har med oss.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 09, 2010 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
doze84 wrote:
Anledningen att jag tog upp detta med bas var för att det jag upplevde när jag kom nära denna position var att djupbasen började spela i takt, vilket blev mycket trevligt, därför jag undrade om det är det största faktorn som alla tänker på men jag inte hade fattat förens nu.
Det är så jag utvärderar, så du är inte ensam, att basen spelar i takt är själva grundfundamentet. Utan det finns ingen musik. Med denna metod får du ett vettigt avstånd från väggen. Sedan brukar jag styra ljudbilden därifrån med olika toe in för att hitta rätt vinkel där det både låter i takt och "behagligt".


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 623 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited