selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 2023 Next
Author Message
PostPosted: Sun Sep 02, 2012 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Linn ville (tordes) ju inte ens gå ut officiellt med att en Classik Movie Di var bättre än de äldre modellerna av samma produkt, inte ens om du ställde frågan till Helpdesk så ville de säga att Di-modellen var bättre.
Varför ge ut en ny modell om den inte är bättre än de gamla?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Sep 02, 2012 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag får lov att citera en Linnhandlare:

"-Cash is King"

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Sep 03, 2012 07:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bill50x wrote:
Magnus wrote:
Linn ville (tordes) ju inte ens gå ut officiellt med att en Classik Movie Di var bättre än de äldre modellerna av samma produkt, inte ens om du ställde frågan till Helpdesk så ville de säga att Di-modellen var bättre.
Varför ge ut en ny modell om den inte är bättre än de gamla?

/ B
Funktionsmässigt skiljde det en hel del.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun Sep 22, 2013 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Har precis plöjt igenom hela tråden som kvällslektyr med mycket nöje måste säga att den väcker många funderingar. Jag ämnar vara lite kategorisk genom att påstå att det i huvudsak finns/har funnits två läger. Låt mig kalla er: tune-dem melodiker- ni som menar att metoden enkom handlar om att följa melodislingor. Samt tune dem-pragmatiker ni som menar att man även skall väga in andra faktorer så som timeing helhet etc.

Nu till min fråga: vad blir resultatet av hur man tolkar tune dem tekniken? Min bild är att det främst är en fråga om vilka produkter man väljer snarare än att pragmatikerna väljer helt andra högtalarplaceringar än melodikerna.

Kanske har detta varit tydligare innan många inlägg redigerats men jag finner frågan intressant med bakgrund av att många hävdar att tunedem är en teknik för att avgöra hur bra produkter presterar eller en anläggning är riggad. Och inte en teknik för att lyssna på musik.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Last edited by Lupus on Sun Sep 29, 2013 11:54, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Sep 23, 2013 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Lupus wrote:
Nu till min fråga: vad blir resultatet av hur man tolkar tune dem tekniken? Min bild är att det främst är en fråga om vilka produkter man väljer snarare än att pragmatikerna väljer helt andra högtalarplaceringar än melodikerna.
För mig handlar det om fundamentalt två skilda saker. Hifi-nörden fokuserar på ton återgivning medans jag tror Linn-nörden omedvetet letar efter timing. Det är bl.a. Därför tunedem kan evakueras via telefon och "rummet bredvid" och att högtalarplaceringen blir viktigare.

Tonälskarna väljer andra högtalare / komponenter och fokuserar mindre på placering.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 29, 2013 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag är själv inne på samma spår. Har precis för första gången provat att tuna mitt system med efter denna metod. Det jag upplever som lite svårt i mitt fall är att jag har så pass ojämnt golv så att jag ibland får lite felfaktorer då det visat sig att högtalarna inte står helt plant.

Anmärkningsvärt är i alla fall att jag efter att ha justerat om hela högtalarplaceringen hamnat på exakt samma avstånd till bakväggen (på halv centimetern) som tidigare men jag tror att jag vill ha högtalarna närmare varandra. funderar på om detta har med att jag står i ett annat rum och därför inte lyssnar efter stereoperspektiv på samma sätt som tidigare.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Sep 29, 2013 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Tillbaka till min tes, jag hade hoppats på att någon mer skulle hugga men det kanske är en uttjatad debatt. Jag slänger ut ett ytterligare bete.

Jag har inte stött på några skillnader mellan melodiker och pragmatiker vad det beträffar val av högtalarplacering. Min teori är att det kanske främst handlar om hur vi förhåller oss till lyssnande. Som jag har förstått saken så är det ofta meningsskiljaktigheter vad det beträffar val av högtalare och slutsteg.

Tune Dem sin renaste form (melodikernas förhållningssätt) kanske är en utmärkt metod för att avgöra vilken placering av högtalarna som är optimalt eller vilken produkt som levererar bäst. Men sen är det vissa av oss som fastnar i utvärderingsmetoden medan andra av oss helt enkelt vill ha mer av "känsla" i ljudet.

Annars har jag svårt att förstå de som valt att spela på Unik med Klimax anläggningar. Det är möjligt att det låter kanon tune-mässigt men personligen gillar jag även bas och en högtalare som spelar i ett stort register.

Jag tycker mig även se en skiljelinje mellan de som föredrar aktiva system kontra de som hellre lägger allt krut på ett passivt slutsteg. Men här känner jag inte att jag har tort på fötterna vad det betträffar vilka som väljer vad (även om jag har en idé)...

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Sep 29, 2013 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Lupus wrote:

Tune Dem sin renaste form (melodikernas förhållningssätt) kanske är en utmärkt metod för att avgöra vilken placering av högtalarna som är optimalt eller vilken produkt som levererar bäst. Men sen är det vissa av oss som fastnar i utvärderingsmetoden medan andra av oss helt enkelt vill ha mer av "känsla" i ljudet.
Ta inte illa upp men för mig framstår ovanstående uttalande som att du inte förstår vad Tune Dem är.

/Erik


Top
   
PostPosted: Sun Sep 29, 2013 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag tar inte illa upp! Skrev i tidigare inlägg idag att jag för första gången medvetet försökt att tillämpa metoder enl de instruktioner jag läst i denna tråd samt på Fredriks hemsida.

Förklara gärna i stället vad du menar?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Mon Sep 30, 2013 11:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Min (kanske väl dystra) uppfattning är att Selleri slutade vara ett diskussionsforum för ett antal år sedan. Att lyfta den här typen av diskussioner framstår för mig som hopplöst.

Tune Dem används här huvudsakligen som en metod för att ogiltigförklara andras uppfattningar.

Linn själva har en liten text i ämnet, som kändes ganska läsvärd:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/FAQ_-_Tune_Dem

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Mon Sep 30, 2013 13:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Lupus,

Bas och tryck kan jag vara utan :-) men själ och känsla i musiken är viktigt och för mig det som avgör om jag kan leva med en anläggning. Jag upplever nog att en del apparater/högtalare har det andra inte och det gäller Linn också.

Jag upplever att min gamla Naim anläggning har själ och hjärta och man blir berörd. Det går liksom inte att sitta still utan man vill bara dansa och hoppa runt om du förstår vad jag menar. Det är inte alls lika tydligt och rent som min nyare Linn anläggning som naturligtvis är bättre enl Tune dem.

Så bara för att det är bättre enl Tune dem är det då bättre som Linn säger! Ja för många är det så men tydligen inte för alla eftersom både du och jag tvekar ;-) Men det är bra att diskutera olika uppfattningar både för att lära sig mer och förstå varför man kan tycka olika.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 30, 2013 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roger wrote:
Så bara för att det är bättre enl Tune dem är det då bättre som Linn säger!
Bättre enl Linn?
Man ska lyssna själv anser jag. Om man tycker perspektiv är viktigt, välj då anläggning efter det.
Men är det musikalisk förståelse man vill åt, ja då kommer Linn högt upp tillsammans med Naim/Lejonklou

Att det inte blir någon debatt om Tune dem är troligen för att det känns lite uttjatat, vad annat än det som är redan sagt ska man diskutera?


Top
   
PostPosted: Mon Sep 30, 2013 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Att det inte blir någon debatt om Tune dem är troligen för att det känns lite uttjatat, vad annat än det som är redan sagt ska man diskutera?
Att det inte blir någon debatt här beror väl huvudsakligen på att det är så få som hänger här? Det kan ju ibland gå flera dagar utan andra inlägg än "Säljes".

Detsamma gäller på Melodik, som ju bildades därför att "man" ledsnade på att det fanns personer som ville diskutera Tune-Dem och som inte bara accepterade synsättet rakt av. Melodik har också ganska få inlägg.

Men kanske det är så att Linn-ägare är så nöjda så de hellre sitter och lyssnar på musik än hänger här och tjatar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Sep 30, 2013 14:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Roger wrote:
Lupus,

Bas och tryck kan jag vara utan :-) men själ och känsla i musiken är viktigt och för mig det som avgör om jag kan leva med en anläggning. Jag upplever nog att en del apparater/högtalare har det andra inte och det gäller Linn också.

Jag upplever att min gamla Naim anläggning har själ och hjärta och man blir berörd. Det går liksom inte att sitta still utan man vill bara dansa och hoppa runt om du förstår vad jag menar. Det är inte alls lika tydligt och rent som min nyare Linn anläggning som naturligtvis är bättre enl Tune dem.

Så bara för att det är bättre enl Tune dem är det då bättre som Linn säger! Ja för många är det så men tydligen inte för alla eftersom både du och jag tvekar ;-) Men det är bra att diskutera olika uppfattningar både för att lära sig mer och förstå varför man kan tycka olika.
Tune dem är ju metoden man använder för att ta reda på vilken apparat som har mest själ och hjärta, om det inte är färgningar du är ute efter. Mera tune dem= mera musikalsik transparans= mera dans!
Så antingen är din gamla anläggning bättre intunad, eller så har den färgningar som du tycker bättre om. Så vida det inte ändå är mera bas som får dig att dansa i det här fallet:)

Jag skulle tro att din din nya anläggning behöver tunas in mycket bättre. Är det fortfarande så att du längtar tillbaka till dan gamla, så kanske det var länge sen du hörde den och behöver koppla in den på nytt, och bli påmind om att de som är bra i minnet inte alltid är bra vid en ny jämförelse:) *Har hänt mig att man längtat tillbaka till något, men när man sen väl kopplar in det igen, så ångrar man sig:)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Mon Sep 30, 2013 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Att det inte blir någon debatt om Tune dem är troligen för att det känns lite uttjatat, vad annat än det som är redan sagt ska man diskutera?
Att det inte blir någon debatt här beror väl huvudsakligen på att det är så få som hänger här? Det kan ju ibland gå flera dagar utan andra inlägg än "Säljes".

Detsamma gäller på Melodik, som ju bildades därför att "man" ledsnade på att det fanns personer som ville diskutera Tune-Dem och som inte bara accepterade synsättet rakt av. Melodik har också ganska få inlägg.

Men kanske det är så att Linn-ägare är så nöjda så de hellre sitter och lyssnar på musik än hänger här och tjatar?

/ B
Jag föredrar få inlägg med kvalitet än många med ovidkommande saker, som detta som endast försöker väcka debatt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 2023 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited