selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1923 Next
Author Message
PostPosted: Sat May 26, 2012 20:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
sportbilsentusiasten wrote:
Ser mitt namn nämnas i olika trådar om Tune dem.
Meningslöst att diskutera detta flera gånger, säger därför bara en sak. Spekulera mindre, få metoden demad av en som behärskar den!

Och kom ihåg - Musikalisk tydlighet är det viktiga, INTE att musiken är tydlig!
Läs gärna istället vad företagets skapare säger alldeles nyligen. Sportbilsentusiasten har en alternativ metod. Det viktiga är istället att lyssna till melodierna och härma dem i huvudet. Är melodierna pitch- accurate, tonhöjdskorrekta, så LEDER det sedan till musikalisk tydlighet.

Den enda skillnad som finns mellan sportbilsentusiastens metod å ena sidan, kontra min, lejonklou och Ivors förklaring är ordningen för att komma dit.... Alltså först tydliga melodier, som sedan leder till musikalisk tydlighet.

http://www.raeng.org.uk/news/releases/p ... Report.pdf


Top
   
PostPosted: Sat May 26, 2012 20:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Quote:
Läs gärna istället vad företagets skapare säger alldeles nyligen. Sportbilsentusiasten har en alternativ metod. Det viktiga är istället att lyssna till melodierna och härma dem i huvudet. Är melodierna pitch- accurate, tonhöjdskorrekta, så LEDER det sedan till musikalisk tydlighet.

Hear this :D

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat May 26, 2012 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rutger wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ser mitt namn nämnas i olika trådar om Tune dem.
Meningslöst att diskutera detta flera gånger, säger därför bara en sak. Spekulera mindre, få metoden demad av en som behärskar den!

Och kom ihåg - Musikalisk tydlighet är det viktiga, INTE att musiken är tydlig!
Läs gärna istället vad företagets skapare säger alldeles nyligen. Sportbilsentusiasten har en alternativ metod. Det viktiga är istället att lyssna till melodierna och härma dem i huvudet. Är melodierna pitch- accurate, tonhöjdskorrekta, så LEDER det sedan till musikalisk tydlighet.

Den enda skillnad som finns mellan sportbilsentusiastens metod å ena sidan, kontra min, lejonklou och Ivors förklaring är ordningen för att komma dit.... Alltså först tydliga melodier, som sedan leder till musikalisk tydlighet.

http://www.raeng.org.uk/news/releases/p ... Report.pdf
Rutger, på det sätt du upprepade gånger skrivit om min, enl dig, "alternativa metod" (desutom i tredje person) får jag känslan av att det blir jobbigt för dig då det rubbar din världsbild. Känn inte så, man KAN uttrycka sig olika , man KAN förklara samma medod på olika sätt, det är INTE farligt.

Om du inte förstår vad jag, Ivor eller Lejonklou menar är det bättre att du frågar än påstå saker som inte stämmer.
Jag har varit tydlig med att:
1/ Ivor o Fredrik har superkoll på metoden men att de utrycker sig så det KAN missuppfattas.
2/ metoden ska upplevas för att förstås, INTE genom att läsa

Rutger, har du träffat Ivor o Fredrik, sett dem dema/förklara metoden? Har du diskuterat metoden med dem?


Förklara vad du menar.
Först skriver du att jag har en alternativ metod, Sedan skriver du att det enda som skiljer är ordningen för att komma till målet - hur får du ihop det resonemanget?
Vad enl dig är det viktiga, resultatet eller vägen dit?


Top
   
PostPosted: Sun May 27, 2012 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Jag är tämligen övertygad om att vi har liteolika uppfattningar om metoder och även mål även om vi alla är överens om att muasiken är det viktigaste och att vi strävar efter en förbättrad musikupplevelse. Det är kanske egentligen gradskillnader. Nån vill ha mer rytm och takt, nån vill ha tydligare melodi. Dessa går inte alltid hand i hand. Vad som blir mer musik för en blir inte mer muaik för en annan. Och det är helt ok för mig. Vi har ju sett dessa skillnader i tidigare diskussioner.

Alan torde ju också ha koll på metoden och han har väl yttrat sig negativt om nån känd moddning av akuratesteg om jag inte minns fel. För att ta ett exempel.

Linn är ju inte heller för alla. Det erkänner dom ju själv. Man kan bara förklara vad dom står för och vad dess metod går ut på. Sen får dom enskilda personerna använda det på bästa sätt och se om linn är nåt för dom.

Själv vet jag att linn är för mig, och för mina kompisar också verkar det som. Jag vet också att det finns andra som jag inte alls håller med om vad som är bättre/sämre även om man säger att man använder samma utvärderingsmetod.

Jag har fått metoden demonstrerad flera ggr, jag anser att jag har hyffsad koll på den. Framförallt aå funkar den för mig här hemma. Om jag nu skulle stöta på någon som inte höll med mig om mina värderingar och sen bara hänvisar till att få metoden demonstrerad av nån guru för att lära mig hur jag ska njuta av musik, då hade jag blivit lite trött.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun May 27, 2012 11:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Äh, kom igen. Mer rytm och takt eller tydlig melodi..?

Ingen melodi utan rytm, som ryms i takt. Allt går hand i hand och det gör det alltid. Vad är skillnaden på tydlighet i musik vs. musikalisk tydlighet? Det blir mer ordvrängning än tydlig förståelse av det kan man tycka. Allt pågår samtidigt i musiken och ingenting är oviktigt sas. Men musikaliskt framhävs vissa saker och det är ju inget konstigt med det. Meningen med Tunemetoden kan bara vara att det ska spela så oförvrängt som möjligt. Utan ludd och filter och det blir ju liksom tydligare då.. :) Jag tvivlar inte på metoden. Den funkar väl utmärkt. Det är antagligen enkelheten som möjligen gör att det verkar för bra för att vara sant.

Det är fortfarande musikerna som spelar! (även när man metodat klart) ;)

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Sun May 27, 2012 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
The Archangel wrote:
Alan torde ju också ha koll på metoden och han har väl yttrat sig negativt om nån känd moddning av akuratesteg om jag inte minns fel. För att ta ett exempel.
Han och flera andra har officiellt sagt samma sak till mig, men det är ju för att Linn inte KAN (marknadsmässigt) erkänna att man enkelt kan modda dom till det bättre för då hade ju alla kunder krävt moddade steg. Det har jag full förståelse över - även om jag hade gjort annorlunda.
Fredrik i sin lilla skala KAN vända alla kablar, ha koll på lödningar mm, något som blir svårt om man som Linn producerar MASSA enheter.

Fast de hör skillnaden om man demar för dom hehe. Linns officiella ståndpunkt är att annat är viktigare än kabelrikningar och andra tweak - INTE att det inte ÄR skillnad.
Alan har superkoll.
Man ska snacka med Linnanställda "off the record", är då sanningen kommer fram.


Top
   
PostPosted: Sun May 27, 2012 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
[Naim]-(Linn) wrote:
Äh, kom igen. Mer rytm och takt eller tydlig melodi..?

Ingen melodi utan rytm, som ryms i takt. Allt går hand i hand och det gör det alltid. Vad är skillnaden på tydlighet i musik vs. musikalisk tydlighet? Det blir mer ordvrängning än tydlig förståelse av det kan man tycka. Allt pågår samtidigt i musiken och ingenting är oviktigt sas. Men musikaliskt framhävs vissa saker och det är ju inget konstigt med det. Meningen med Tunemetoden kan bara vara att det ska spela så oförvrängt som möjligt. Utan ludd och filter och det blir ju liksom tydligare då.. :) Jag tvivlar inte på metoden. Den funkar väl utmärkt. Det är antagligen enkelheten som möjligen gör att det verkar för bra för att vara sant.

Det är fortfarande musikerna som spelar! (även när man metodat klart) ;)
Allt går inte alltid hand i hand nej. Men det bästa är ju när det gör det.
Diskussionerna vi har sett visar ju dock tydligt att allt inte går hand i hand och därför ser vi också att folk ibland inte är överens om vad som är bättre och sämre.

Och ja alan har koll.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LP_tolv wrote:
Jag har frågat min leverantör och ser fram mot svaret.
Vem är din leverantör och vad svarade han?


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Fast de hör skillnaden om man demar för dom hehe. Linns officiella ståndpunkt är att annat är viktigare än kabelrikningar och andra tweak - INTE att det inte ÄR skillnad.
Alan har superkoll.
Man ska snacka med Linnanställda "off the record", är då sanningen kommer fram.
Eller så stryker de knäppa kunder från Sverige medhårs ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 04:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
En fiffelfaktor eller fuskfaktor är en påhittad konstant eller variabel som åberopas i syfte att få ett beräknat resultat att stämma bättre överens med verkligheten. Fiffelfaktorer av särskilt intresse där de förekommer inom vetenskap.

I vetenskapliga sammanhang är en fiffelfaktor en faktor som introduceras ad hoc för att bortförklara en brist på överensstämmelse mellan observation och teori- eller modellbaserad förutsägelse, utan att faktorns existens i verkligheten är belagd på något oberoende sätt. Fiffelfaktorer kan vara motiverade av att man tror på teorin oberoende av empirisk evidens, vilket kan hända till exempel när teorin har fått status av allmänt vedertagen doktrin. Det kan då förekomma att man antingen tvivlar på observationerna eller har en förhoppning om att faktorns existens i verkligheten kommer att visa sig i framtiden.

Det ingår i den vetenskapliga metoden att introducera hypoteser som kan testas empiriskt. En sådan hypotes kan till exempel introduceras i ett försök att förklara en diskrepans mellan observation och förutsägelse. Hypoteser blir till fiffelfaktorer om de betraktas som sanna fast de inte kan testas, eller har testats och vederlagts.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
haraldur wrote:
En fiffelfaktor eller fuskfaktor är en påhittad konstant eller variabel som åberopas i syfte att få ett beräknat resultat att stämma bättre överens med verkligheten. Fiffelfaktorer av särskilt intresse där de förekommer inom vetenskap.

I vetenskapliga sammanhang är en fiffelfaktor en faktor som introduceras ad hoc för att bortförklara en brist på överensstämmelse mellan observation och teori- eller modellbaserad förutsägelse, utan att faktorns existens i verkligheten är belagd på något oberoende sätt. Fiffelfaktorer kan vara motiverade av att man tror på teorin oberoende av empirisk evidens, vilket kan hända till exempel när teorin har fått status av allmänt vedertagen doktrin. Det kan då förekomma att man antingen tvivlar på observationerna eller har en förhoppning om att faktorns existens i verkligheten kommer att visa sig i framtiden.

Det ingår i den vetenskapliga metoden att introducera hypoteser som kan testas empiriskt. En sådan hypotes kan till exempel introduceras i ett försök att förklara en diskrepans mellan observation och förutsägelse. Hypoteser blir till fiffelfaktorer om de betraktas som sanna fast de inte kan testas, eller har testats och vederlagts.
... och?


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
HCL wrote:
haraldur wrote:
En fiffelfaktor eller fuskfaktor är en påhittad konstant eller variabel som åberopas i syfte att få ett beräknat resultat att stämma bättre överens med verkligheten. Fiffelfaktorer av särskilt intresse där de förekommer inom vetenskap.

I vetenskapliga sammanhang är en fiffelfaktor en faktor som introduceras ad hoc för att bortförklara en brist på överensstämmelse mellan observation och teori- eller modellbaserad förutsägelse, utan att faktorns existens i verkligheten är belagd på något oberoende sätt. Fiffelfaktorer kan vara motiverade av att man tror på teorin oberoende av empirisk evidens, vilket kan hända till exempel när teorin har fått status av allmänt vedertagen doktrin. Det kan då förekomma att man antingen tvivlar på observationerna eller har en förhoppning om att faktorns existens i verkligheten kommer att visa sig i framtiden.

Det ingår i den vetenskapliga metoden att introducera hypoteser som kan testas empiriskt. En sådan hypotes kan till exempel introduceras i ett försök att förklara en diskrepans mellan observation och förutsägelse. Hypoteser blir till fiffelfaktorer om de betraktas som sanna fast de inte kan testas, eller har testats och vederlagts.
... och?
Just listen! :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
HCL: bortse från inlägget,kollegan Christer som läser Psykiatri VUB en snodde min dator under nattskiftet och läser precis om diskrepans och skillnaderna mellan förväntat resultat och realstiskt uppnått resultat vid Kognitiv betendeterapi i mötet med personlighetsstörda patienter.

Jag var inloggad och den klåfingrige rackaren hann vara framme och spöka. Att han anser mig som ett hifins Jehovas Vittne står utanför allt tvivel.

Gillade vad köparen av mina klimaxfilter skrev angående passionen för Linnhobbyn.

"I bought my first Linn Sondek back in 1984 when i graduated as Doctor,i see my hobby as a passion,my wife wich also is a doctor,claims that it is pathological"

Skön snubbe,har nyss beställt 350's och ska köra Keltiks som slit och slängsystem..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Sep 02, 2012 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Fast de hör skillnaden om man demar för dom hehe. Linns officiella ståndpunkt är att annat är viktigare än kabelrikningar och andra tweak - INTE att det inte ÄR skillnad.
Alan har superkoll.
Man ska snacka med Linnanställda "off the record", är då sanningen kommer fram.
Eller så stryker de knäppa kunder från Sverige medhårs ;-)

/ B
Linn ville (tordes) ju inte ens gå ut officiellt med att en Classik Movie Di var bättre än de äldre modellerna av samma produkt, inte ens om du ställde frågan till Helpdesk så ville de säga att Di-modellen var bättre.

Har hänt vid ett annat tillfälle när det gällde någon annan produktuppdatering också, kommer dock inte ihåg vad det var den gången...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1923 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited