selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 23:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon May 17, 2004 20:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Efter att jag haft Linns orginal Interconnects en lång tid och ignorerat allt kabelsnack från vänner, tog jag tag i saken och lånade hem ett par kablar som fått bäst i tester osv. Tänkte använda kabeln mellan min IKEMI och Kolektorförsteg.

Ohh, jesus vilket lyft. Jag kunde knappt tro mina öron. Rock - som inte är en av Linns bästa vänner blev bästisar på nolltid. Även blues såsom Joss Stone blev Linns älskarinna. Missförstå mig rätt - det var inte dåligt innan, men lyftet blev så stort. Troligen pga att jag inte hade några förväntningar.

Jag vill be om ursäkt till alla Er "Cabelnerds", FÖRLÅT!

Testa själva: Neotech Cables NA-012260-1 1m RCA

Hejbaberiba


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 17, 2004 21:27 
Säker på att dina Black Interconnects var korrekt lödda? Hur länge testade
du den andra kabeln innan du drog slutsatsen att den var bättre?

Kul upptäckt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 17, 2004 21:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har du nåt pris på den där sladdbiten, eftersom jag av en slump också har Ikemi och Kolektor blir man ju lite nyfiken..icke Linn-butiken här har rätt omfattande förråd av kablar så om den kanske finns där... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 17, 2004 22:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Hej igen,

Efter att ha landat tycker jag ändå att det blev ett lyft. Som sagt, speciellt med rock/pop. Tex nya Morrissey låter "örongodis".

Jo, jag har bara testat kablarna i ca 5 timmar, det betyder väl att det bör bli ännu bättre. Kablarna var helt nya!

Jag fick betala 1500 kr för 2 x 1 meter, ordinarie pris 1600 kr. Kablarna har tydligen nyligen fått bäst i test i någon blaska, vet ej vilken.

Jag ska testa dessa kablar i tio dagar, så jag återkommer med fler kommentarer.

Vore kul om någon annan som testat Neotech Cables NA-012260-1 kan ge sin bedömning.

japp,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Hej. Intressant upptäckt. Det skulle vara roligt att höra ett andra utlåtande när du har haft dem ett tag och hunnit lyssna igenom skivsamlingen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 09:00 
Ja, 5 timmar är på tok för lite. Jag har varit med om sladdar som låtit "wow!"
men som har blivit ansträngande i längden. Nu inte sagt att dessa sladdar är
så, de är säkert jättebra, men första intrycket är oftast (precis som du antyder) uppe bland molnen.

Lycka till och hoppas att sladdarna fortsätter att belåta!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 12:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Hejsan,

Jo, det kan förstås vara så. Jag återkommer med kommentarer efter några dagar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 18, 2004 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tror nog att man bör kunna göra en ganska hygglig bedömning av ett par kablar efter 5 timmars lyssning. Jag var mest nyfiken på hur du upplever skillnader med olika typer av musik etc.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 19, 2004 15:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Än så länge kan jag klart påstå att rockmusik får sin snärtiga rytm, tex Kent som annars kan kännas lite platt med Linn. Det är dessutom klarare, mer tydliga toner.

Jag håller dock med föregående talare om att långlyssning blir lite jobbigare för öronen. Speciellt lite lugnare musik som Zero7, Air, Arab strap mm. Jag kan även få en känsla av att man förlorar lite av det speciella Linn-ljudet, där musiken rinner ut ur hgt i harmoni med snärt utan att vara jobbig.

Jag tror att jag gått ut på lite djupt vatten, att bedömma vad som är bäst är mycket svårt. Både och är bra på sitt sätt.

När jag testar kabeln på Pekin får jag ut mer av radiolyssnandet som jag tidigare alltid tyckt varit lite väl blöt, kabeln sätter fart på ljudet på ett mycket bra sätt.

Eftersom jag har mest rock på vinyl tror jag att kabeln gör mest nytta där, eller som sagt på tunern.

Man har mer att förlora än att vinna på att byta kabel från IKEMI. Jag menar - det speciella Linnljudet vill jag ha kvar, varför annars köpa Linn.

Jag lyssnar vidare!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 19, 2004 16:47 
Det där är vad jag kallar mer nyanserad analys! Fortsätt på samma spår, så
hittar du nog vilken apparat som lever bäst med kabeln.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 19, 2004 19:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Är det någon annan som har samma känsla angåede Pekin, att ljudet är lite tråkigt, lite för platt och blött?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 19, 2004 19:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Absolut inte! Tycker att ljudet i Pekin är ngt alldeles otroligt bra! Har lyssnat och jämfört med Classicmodellerna (både movie och den vanliga) och de leverar verkligen ngt som är platt och tråkigt för att inte säga dötrist! Har även lyssnat på Linns äldre modeller och jag tycker absolut att Pekin gör ruskigt bra ifrån sig i jämförelse med Kudos, men mot den andra så är det lite som skiljer.....men då kostade den å andra sidan tre gånger så mkt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 19, 2004 19:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Okej, den är ju bra. Det beror lite på vad man jämför med, precis som du själv säger.

Vad har du för försteg och kablar?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 19, 2004 21:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Jag har haft den tillsammans med tre olika försteg (Wakonda, Kairn brilliant och Kairn slimline brilliant) och använt de svarta medföljande kablarna. Visst yttrar sig ljudets karaktär på olika sätt beroende på försteget och efter bytet till den Kairn jag har idag så tycker jag verkligen att det är underbart att lyssna på radio.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 20, 2004 00:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Kul att höra om Kairn, det borde väl finnas några beggade nu när så många nyheter uppkommit.

Hur är MC steget i Kairn?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited