selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jul 09, 2007 17:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Finns det? Kan inte tyda det av hemsidan i alla fall. I sådana fall är det för MM eller MC?

Står nämligen i valet och kvalet om jag skall satsa på hela "Majik" kombinationen eller en Unidisk SC och Majik slutsteg. Prestandan skall väl vad jag förstår vara likvärdig i 2 kanal och Unidisk kombon blir 7000 kr billigare samt att den klarar fler format. Känns ju rätt tilltalande! Men det blir ju inte mindre pengar om det saknas Riaa.

Någon som vet mer än mig och kan ge sin syn på vilken lösning som är bäst?

Mvh
Jonas

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 09, 2007 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Unidisk SC har inget phonosteg så det måste du köpa separat. Jag funderade själv på att köpa en SC men köpte en Majik CD eftersom det var bättre ljud på den. Sedan tittar jag så lite på dvdfilmer så det kändes bätte att prioritera 2-kanalsljud. Jag har skaffat en Exotik med ett Lejonklou Hudik ver 1.X phonokort som jag är mycket nöjd med och kan rekommendera. Exotik har en bättre nätdel och ska låta bättre än Majik försteget. Men vad som är bäst beror nog på vad man prioriterar

/Fredrik.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 09, 2007 18:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Diver wrote:
Unidisk SC har inget phonosteg så det måste du köpa separat. Jag funderade själv på att köpa en SC men köpte en Majik CD eftersom det var bättre ljud på den. Sedan tittar jag så lite på dvdfilmer så det kändes bätte att prioritera 2-kanalsljud. Jag har skaffat en Exotik med ett Lejonklou Hudik ver 1.X phonokort som jag är mycket nöjd med och kan rekommendera. Exotik har en bättre nätdel och ska låta bättre än Majik försteget. Men vad som är bäst beror nog på vad man prioriterar

/Fredrik.

OK! Tycker du att det är stor skillnad mellan Majik och Unidisk?

Blir ändå fundersam på det där med Riaa. Takt och Ton har en begagnad Unidisk som det står "Phono" på.......är inte det Riaa eller är jag helt ute och cyklar? :?

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 09, 2007 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om skillnaden är stor eller ej är svårt att säga bäst är att själv lyssna och avgöra själv. Men jag tycker att Majiken låter klart bättre det svänger mera. T&T hemsida har ganska stora brister och vissa saker stämmer inte. Säkrast att ringa eller besöka dom i butiken. Om den SC har phono försteg så är den unik vad jag vet så tillverkas det inga sådana. Köper du en SC så kan ju annars ett Lejonklou Slipsik fungera bra som MM riia.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 09, 2007 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classic wrote:
Takt och Ton har en begagnad Unidisk som det står "Phono" på.......är inte det Riaa eller är jag helt ute och cyklar? :?
I detta fall syftar phono på vilken typ av anslutning det är för bildutgången.
Det finns två olika Unidisk SC, en "Phono version" och en "SCART version".

Läs i manualen på sidan nio och tio för mer information.

Manual: http://www.linn.co.uk/files/85a09891/EN ... l_rev3.pdf

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 09, 2007 19:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Roland wrote:
Classic wrote:
Takt och Ton har en begagnad Unidisk som det står "Phono" på.......är inte det Riaa eller är jag helt ute och cyklar? :?
I detta fall syftar phono på vilken typ av anslutning det är för bildutgången.
Det finns två olika Unidisk SC, en "Phono version" och en "SCART version".

Läs i manualen på sidan nio och tio för mer information.

Manual: http://www.linn.co.uk/files/85a09891/EN ... l_rev3.pdf

Aha! då fattar jag. Man lär sig något nytt varje dag :D

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 09, 2007 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Prismässigt blir Unidisc SC+Lejonklou Slipsik ganska exakt samma pengar som Majik CD+Kontrol. Sant är att Majik CD och SC spelar CD på samma nivå men då pratar vi om man kopplar dom till samma försteg, SC's inbyggda är inte lika bra som Majik Kontrol (men bättre än Kairn). Spelar man bara CD och inte ämnar koppla in någon TV så skall man välja Majik-kombinationen utan tvekan, då är den värd merpriset.

Men innan man bestämmer sig så bör man uppleva DVD från SC för det är fantastiskt bra, även bildmässigt. Någonting helt annat än "vanliga" DVD-spelare. Musik-DVD blir en musikalisk högtidsstund. Sedan har den också digitala ingångar för digitalbox, DVD-recorder, spelkonsoller m m. Som bonus i SC får man SACD som den också spelar fantastiskt bra (DVD-Audio har jag inte hört på den).

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 10, 2007 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag stog också inför valet mellan Majik kombinationen eller Uni SC. Valde Majik och har trots inledande strul inte ångrat mig. Klart bättre som kombination än SC (som redan nämnts). Jag har ingen monitor kopplat till systemet, så valet var enkelt. Jag gillar dessutom inte SACD så värst mycket.

En intressant möjlighet som inte diskuterats här är huruvida man skulle kunna bygga in ett Hudiksteg i SC:n. Om den möjligheten fanns så skulle det innebära en ganska å smaklig lösning, rent estetiskt i.a.f. Jag har för mig att Lejonklou har sagt att det ska gå att stoppa in ett Hudiksteg i en vanlig Classik med lite vilja. Kanske även SC?

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 13, 2007 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
...
En intressant möjlighet som inte diskuterats här är huruvida man skulle kunna bygga in ett Hudiksteg i SC:n. Om den möjligheten fanns så skulle det innebära en ganska å smaklig lösning, rent estetiskt i.a.f. Jag har för mig att Lejonklou har sagt att det ska gå att stoppa in ett Hudiksteg i en vanlig Classik med lite vilja. Kanske även SC?
SC har ju ingen färdig kortplats som Exotik/Majik. Med div ingrepp och vilja går ju det mesta men dessa kanske blir i nivån adjöss med garantin. Dock finns det firmor som SDI-moddar SC, en phono-modd borde väl inte bli värre. Fredrik har väl haft en så han lär väl ha kikat i den ?

Vad är SDI ? Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_Digital_Interface )

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00