selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 21, 2007 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Jag vet att det inte sitter något kort i exotiken men som jag skrev tidigare så tänker jag skicka steget till Scottland. Frågan är om detta kort är bättre eller om Kinki eller hudik klår linns egna

:D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Hallooo, is there anybody out there ? Well well my Exotik has arrived and boy I´m happy. Skämt åsido det är först nu som jag upplevt en helhet i systemet. 2250 tllsammans med Exotiken spelar verkligen ut ett helt annat register än vad både Kairn och 5103 lyckats med. Sedan levererar faktiskt Kariken på ett helt annat sätt än vad Regan gjorde, musiken svänger och det är något nytt för mig. Jag har haft Genki cd spelare tidigare och Kariken är enligt mig bättre...

Exotik rekommenderas på det allra varmaste och det är inte helt fel att kombinera med ett lite kraftigare slutsteg typ 2250 men det finns säkert andra bra slutsteg av Linn som passar.

:D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Grattis, kul att du är så nöjd! Exotik är bra grejjer, jag suktar själv på ett för att ersätta mitt Kairn. Kairn är riktigt bra det med, musikaliskt sett. Men Exotik är helt enkelt såååå mycket bättre på alla sätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Jag hoppas verkligen du kan komma över en Exotik mr monkeydevil. De brukar dyka upp med jämna mellanrum på Ebay eller Audiogon om man nu vågar handla där.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 04, 2007 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Numerik till Karik och Exotik till Scottland. Det är lite tyst hemma, datorn har fått ta över som musikförmedlare under ca tre veckors tid. Har också varit nere på Tonläget hos Anders och hört de nya 140 högtalarna och de är verkligen bra. Har i och för sig bara hört dom med klassisk musik men riktigt bra är dom, som att sitta i Konserthuset. Frågan är om de är bättre än Espek.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 20, 2007 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
I går fick jag hem Exotic från Scottland med en ny phonodel i och jag är väldigt glad. Exotic är ett väldigt bra försteg och phonokortet är också mycket bra. Jag antar att det är en viss inspelningstid och LP12 :an går varm med allt från Pink Floyds the wall till Donovan och Flash and the pan. Det värsta är att det är svårt att hålla glädjen vid liv för uppgraderings tänkandet redan kommit fram till att Lingo 2 kanske skulle vara en jätte bra investering. Ett välbetalt jobb skulle inte heller sitta helt fel - Någon som kan ordna det ????

:D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 20, 2007 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Grattis till investeringen!

Men jag tycker du ska känna lungnet och lyssna på musiken istället för att tänka på vad du ska uppgradera härnäst 8)

Känner igen mig men man får inte låta uppgraderingssjukan ta över :wink:

Finns det någon mottagning för anonyma Linnister som lider av upgraditis :wink: :lol:

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 09, 2007 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Jag har ungefär 30 timmars speltid på Exotikens nya phonokort och det är bara att kapitulera. Det blommar ut mer och mer. Jag skulle tro att det har ytterligare 20 - 30 timmar innan det är helt inspelat och Adikten har aldrig låtit så bra som nu. Ändå blir man lite nyfiken på hur Exotikens MC ingång skulle låta med en passande pickup. Förresten är det någon som vet om det är svårt att vända phonokortet själv och vågar man öppna försteget själv.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 09, 2007 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
rynnox wrote:
Förresten är det någon som vet om det är svårt att vända phonokortet själv och vågar man öppna försteget själv.
Jo, jag t.e.x! :D Det är ganska enkelt faktiskt, bara 5 skruvar. Men det kan vara bra att känna till lite om ESD innan man gör det. Jobba på din (rena!) diskbänk t.ex. Det finns en del tips kring phonokortet i min medlemstråd. Se på http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=35116#35116 så kommer du att se bilder och trimtips. Ett annat hett tips för dig är väl annars att inte lyssna på Lejonklou Slipsik 3.0 när Simonsson får in den...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 09, 2007 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Men det kan vara bra att känna till lite om ESD innan man gör det. Jobba på din (rena!) diskbänk t.ex.
Men lägg absolut inte ifrån dig kortet på diskbänken! Metall är lågohmigt och blir kortet uppladdat när du drar det ur förstärkaren (all separation och gnidning skapar statisk elektricitet) så kan det bli en gnisturladdning om kortet kommer i kontakt med ett lågohmigt material. Detta är anledningen till varför arbetsytor inom elektronikindustrin alltid består av material med 1-100 Mohms ytresistans.

Utan speciell utrustning, gör så här:

- Arbeta på ett olackerat träbord. Spraya lite vatten på (eller torka med fuktig trasa) så det blir fuktigt.
- Ha ingen syntetisk tröja/skjorta på dig.
- Inga plaster på mindre än 30-50 cm´s avstånd från apparaten.
- Om förstärkaren har jordad kontakt, sätt den i ett jordat uttag. Om apparaten har ojordad kontakt, koppla chassit till jordblecket i ett jordat uttag.
- Håll ena handen, armbåge eller annan bar hud mot chassit medan du tar ut och vänder på kortet.

Svårare än så är det inte att skydda sin dyra elektronik från statisk elektricitet.

För övrigt anser jag att alla som överhuvud taget kan tänka sig att öppna sina dyrbara Linn-apparater och arbeta med kretskorten ska ha ett service-kit att arbeta på. Ett sådant kostar 5-600 kronor och det är en piss i Atlanten jämfört med vad ett skadat kort kostar.

Image

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 10, 2007 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Naturligtvis ska du göra som Bill säger!

Jag använder själv ibland diskbänken för att det då är lätt att hålla i något jordat med ena handen. Men lägger då inte kortet direkt på den! Jag har även använt Bills sladdmetod. Men ibland är den inte praktisk eftersom hela appraten (elektronikkortet alltså) kan bli spänningssatt. En sladd med bara jordledaren är en bra lösning på det. Lätt att fixa. Allt för att snåla på de 5-600 kronorna när vi jobbar på vår +100' stereo... :oops: (Räcker i.a.f. till en Power One! :D )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 10, 2007 02:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Naturligtvis ska du göra som Bill säger!

Jag har även använt Bills sladdmetod. Men ibland är den inte praktisk eftersom hela appraten (elektronikkortet alltså) kan bli spänningssatt. En sladd med bara jordledaren är en bra lösning på det. Lätt att fixa. Allt för att snåla på de 5-600 kronorna när vi jobbar på vår +100' stereo... :oops: (Räcker i.a.f. till en Power One! :D )
Helt rätt. Beroende på hur apparaten är konstruerad är det kanske inte alltid så optimalt med nätsladden i ett jordat uttag. Det beror dessutom på vad det är man ska göra med sagda apparat...

MEN, vad som är riktigt viktigt är att alla saker som ingår i jobbet har samma potential - och helst är kopplat till jord. Finns ingen potentialskillnad så blir det heller inga urladdningar.

Edit: Vad som också är viktigt är att man inte har uppladdningsbara material (plaster, syntet, typ) i närheten av elektroniken. Eftersom dessa material är isolerande hjälper det inte att jorda dessa utan laddningen kvarstår. Finns det då elektronik inom ca 30 cm´s avstånd eller mindre kan delar laddas upp av fältet från plasten och då blir det en urladdning när du tar i komponenten trots att du själv är jordad.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Måste man skicka in Exotiken för att installera phonokortet eller ändrar dom på något annat också? Jag har själv Lejonklous phonokort Hudik som jag är mycket nöjd med skulle vara kul att testa det emot Linns eget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Jag lämnade exotiken till Tonläget här i Göteborg och de skickade den till Scottland. Det tar ca 2-3 veckor. kostnaden var 4500 kr som var väl investerade pengar. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Ja då har jag skeppat i väg Kariken som jag egentligen tyckte var lite tråkig, den har ju några år på nacken, min var tillverkad 1995. Numeriken behöll jag och i stället har jag nu en Squeezebox 3. Med squeezboxen kopplad digitalt till Numeriken klår den helt klart Kariken men det är fortfarande LP12:an som står för mest musik i vårt hem. Jag kommer väl aldrig vänja mig vid CD. Sedan har jag kopplat mina Espek med single wire och jag kommer aldrig gå tillbaks till biwire i alla fall med espek. Passade samtidigt på att koppla in en av chords billigare högtalarkablar en chord carnival silver plus då jag försökte balansera upp det mörka i espek och det funkar fint. :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited