selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Diskussionen från av5103-tråden om debattklimatet på forumet fortsätter här. //Ayn

Det är nog dags att Selleri bestämmer sig för hur såna här problem/utspårningar ska hanteras i framtiden. Kvaliteten på annars bra trådar blir väldigt låg när vi måste sitta och diskutera ljudkort vs Linn-CD, source-first vs source-last. Jag respekterar att andra tycker annorlunda än jag, men det blir lätt kaotiskt när det delas ut "goda råd" som inte alls går i samma riktning som Linn eller majoriteten av de som använder Linn. Det slutar alltid med flamewar och bråk.

Jag ser inte det roliga i det här och det drar verkligen ner kvaliteten på forumet i mina ögon.

/ Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
hemmamekare wrote:
Det är ungefär som att tro att olika lödtenn påverkar ljudet fast det i själva verket vara är placebo.
Jag förstår att det kan verka konstigt att lödtenn låter olika. Genom åren har det dykt upp många påståenden om att till synes oväsentliga detaljer kunnat påverka musikåtergivningen och i vissa fall har jag nog skrattat lite föraktfullt. Ofta har dock den som påstått sig höra skillnad senare fått rätt. Dock inte alltid - en del Peter Belt-grejor jag testat har jag uppfattat som helt verkningslösa.

Att kalla skillnaden mellan lödtenn för placebo är dock felaktigt. Jag utvärderar nämligen alla lödningar med blindtest. Dels för att det är enkelt att osynligt märka identiskt lika kablar (inuti kontakterna till exempel) och dels för att det är mycket lättare att höra skillnad på detta sätt. De gånger jag är osäker på vilken som är bättre/sämre, inte kan upprepa resultatet från förra testet eller gissar fel så drar jag slutsatsen att skillnaden är obefintlig eller av mindre vikt. I och med detta förfarande kan placeboeffekten inte ligga till grund för de upplevda skillnaderna.

Just olika lödtenn och lödningar är det faktiskt rätt stora skillnader på, det behövs definitivt inte några guldöron för att höra det. För närvarande har jag dålig hörsel på ena örat på grund av en kiteboardolycka, så några guldöron kan jag verkligen inte skryta med. :lol: Det enda jag gjort är att under lång tid systematiskt försöka utvärdera lödningens alla parametrar och där har framför allt flussmedlet (som vanligen finns i kanaler inuti lödtråden) och lödtemperaturen visat sig ha en stark påverkan på ljudet. Tennets sammansättning i metaller påverkar betydligt mindre.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Det är nog dags att Selleri bestämmer sig för hur såna här problem/utspårningar ska hanteras i framtiden. Kvaliteten på annars bra trådar blir väldigt låg när vi måste sitta och diskutera ljudkort vs Linn-CD, source-first vs source-last. Jag respekterar att andra tycker annorlunda än jag, men det blir lätt kaotiskt när det delas ut "goda råd" som inte alls går i samma riktning som Linn eller majoriteten av de som använder Linn. Det slutar alltid med flamewar och bråk.

Jag ser inte det roliga i det här och det drar verkligen ner kvaliteten på forumet i mina ögon.

/ Jacob
Jag ser det tvärtom. Så länge den som diskuterar gör det med ett gott humör och en nyfikenhet samt är villig att ompröva sina synpunkter vid till exempel en demo så är det för helt OK att ha avvikande synpunkter. Vad är det för idé att diskutera om man ändå tycker exakt likadant?

Det finns inget obligatorium att läsa/följa en tråd, tycker du inte att åsikterna som skrivs ligger i linje med dina egna åsikter så strunta i tråden då. Eller säger Selleris regler att man måste vara införstådd med och hålla med om source-first och tune-dem för att få skriva här?

Jag har tidigare raljerat lite om source-first här och skrivit att det inte finns någon anledning att komplettera med tex bättre slutsteg och aktiv drift förrän man sitter på en maxad LP12:a. Då fick jag reda på att man naturligtvis inte ska driva tesen in absurdum och att ingen här driver frågan så till sin spets. Men var ligger då gränsen? Jo, den beror ju naturligtvis på ett antal faktorer, varav tex ljudliga preferenser kontra "musikalitet" balanserar mot varandra. En annan faktor kan vara ekonomisk. Det viktiga är inte att följa en dogm eller rättesnöre, det viktiga är att man får ut det som önskas i sin anläggning. Många har åsikten att högtalaren är den viktigaste komponenten, ska dom inte få använda Linn-grejor och/eller torgföra sin åsikt?

Att mer eller mindre kräva censur för att en person inte har exakt samma önskemål om balans som man själv har känns inskränkt.

Personligen tycker jag att forumet är mycket trevligt och de allra flesta Linnister är mycket vidsynta trots att dom givetvis propagerar för sin syn på saken. Om alla bara satt och kliade varandra på ryggen och skratta åt alla dumbommar som inte fattat så skulle detta forum bli synnerligen trist.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Det enda jag gjort är att under lång tid systematiskt försöka utvärdera lödningens alla parametrar och där har framför allt flussmedlet (som vanligen finns i kanaler inuti lödtråden) och lödtemperaturen visat sig ha en stark påverkan på ljudet. Tennets sammansättning i metaller påverkar betydligt mindre.
Vilket styrker min tes att det inte är tennet i sig utan den resulterande fogen som betyder något. Själv använder jag (vid de numera få tillfällen) helst tenn utan flussmedel och applicerar separat fluss. Det är en gammal vana från en helt annan hobby där det handlade om att få en stark fog och ibland kunna balansera en viss flex i fogen utan att den bröts.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
hemmamekare wrote:
... Med en dator har du stor potential att få bra ljud.
"stor potential" och "bra ljud" ser jag som två högst relativa begrepp om man inte har samma klassningsskala. För att påståendet skall få mening behöver vi få relaterat ljudet från en bra dator till något som vi känner till. Kan du kanske ge något exempel?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Alltså; visst är det bra med diskussioner, men för att det ska vara meningsfullt så bör de föras inom vissa ramar. Vi har flera mycket kunniga personer som delar med sig av noggrant och konsekvent uttestade erfarenheter (om lödtenn, MP3-spelare eller högtalarplacering). Risken är att sådana personer tröttnar på att skriva om deras råd drunknar i struntprat! Det finns redan en massa forum där åsikter som att "kablar spelar ingen roll" florerar, jag kan inte se någon fördel med att låta Selleri förvandlas till ett sådant?

Jag håller alltså med Jajo, några enkla förhållningsregler skulle inte skada.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tycker att det är trevligt och givande med olika åsikter. Man bör ju dock ta det lite lugnt i "stridens hetta" då det är lätt att det går över styr.

Personligen tror jag mycket på ett öppet sinne snarare än guidelines som vissa vill göra till lagar och andra begränsningar till vissa märken etc.

Ang placebo så borde det väl vara lätt att kolla och även bevisa. För ett tag sedan hävdades det här på forumet att man kan tune dema bättre via en mobiltelefon än i ett lyssningsrum eller eventuellt genom att gå ut ur lyssningsrummet. Så det är väl bara att jämföra en nylödd kabel med en som löddes för 3 månader sedan och är det så dramatiska skillnader som hävdas så ska väl den som står för påståendet lätt kunna gissa rätt 15 ggr av 15 om det är den nylödda eller om den äldre kabeln som används. Efter det så kan ju placeboargumenten förkastas eller bekräftas. Själv har jag ingen aning om det skulle gå men det skulle vara rätt kul att läsa om hur det gick om någon vill testa.
jajo wrote:
Det är nog dags att Selleri bestämmer sig för hur såna här problem/utspårningar ska hanteras i framtiden. Kvaliteten på annars bra trådar blir väldigt låg när vi måste sitta och diskutera ljudkort vs Linn-CD, source-first vs source-last. Jag respekterar att andra tycker annorlunda än jag, men det blir lätt kaotiskt när det delas ut "goda råd" som inte alls går i samma riktning som Linn eller majoriteten av de som använder Linn. Det slutar alltid med flamewar och bråk.

Jag ser inte det roliga i det här och det drar verkligen ner kvaliteten på forumet i mina ögon.

/ Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
Om alla bara satt och kliade varandra på ryggen och skratta åt alla dumbommar som inte fattat så skulle detta forum bli synnerligen trist.
För de som intresserade av bråk, öppna-ögonen-propaganda och inte Linn, ja, då skulle det bli trist.

Jag är verkligen mot censur, tro inget annat. Men hela poängen med att ett forum är specifikt och inte generellt är att man kan diskutera med andra från samma (ibland smala) perspektiv. Det ger mycket för kvaliteten på diskussionerna eftersom man inte gång på gång måste försvara grundläggande värderingar. Jag är faktiskt inte på selleri för att upptäcka att musik via min dator rockar, jag är här för att diskutera Linn från ett Linn-perspektiv. Annars skulle jag förmodligen hänga på faktiskt eller hififorum istället.

/ Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Det kan vara svårt att styra diskussionen så att sådana här trådar inte utvecklas utan att även riskera att döda hela forumet, men jag håller ändå med om att kvaliteten kan bli väl låg ibland. Faktiskt etc. är i det närmaste olidliga att läsa eftersom mängden dravel utgör närmare 99% av det som skrivs. Så vill i varje fall inte jag ha det här också (vilket det inte är på låna vägar)!

Jag tycker dock inte att det är för mycket begärt att samtliga foumdeltagare (i varje fall efter ett tag) sätter sig in i några grundläggande saker, t.ex. sätter sig in i och refererar skillnader m.h.a. tune-dem och även provar/utvärderar t.ex. source first konceptet för egen del (i någon mån, t.ex. genom ett besök hos en Linn-handlare).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Jag är faktiskt inte på selleri för att upptäcka att musik via min dator rockar, jag är här för att diskutera Linn från ett Linn-perspektiv. Annars skulle jag förmodligen hänga på faktiskt eller hififorum istället.
Jag kanske missuppfattar dig, men utesluter du att en dator kan spela i en klass med Linn? På vilka grunder stöder du denna uppfattning, har du lyssnat? Jag säger inte att det är så, vad jag säger är att man bör vara öppen för möjligheten.

Flera här har tydligt deklarerat att det är ljudidealet Linn förspråkar som är ledstjärnan, inte själva apparaterna i sig. Om andra fabrikat levererar så är man inte främmande för dessa. Tillhör du dom personerna?

Det är klart att man diskuterar ur ett Linn-perspektiv här, märkligt vore det annars. Men det betyder väl inte att allt som Linn säger och gör är heligt och odiskuterbart? Det finns väl all anledning att vara kritisk och skärskådande, Linn är precis som andra aktörer ett kommersiellt företag som givetvis agerar i eget intresse. Det betyder inte att dom gör fel eller propagerar för en felaktig sak. Men man ska lyssna och skapa sig en egen åsikt. Och acceptera det som känns övertygande och i linje med egen åsikt.

Utan extern input tenderar det annars lätt till att urarta i navelskåderi där man jämför olika Linn-burkar och inte ser hur den övriga världen springer ifrån en.

Dessutom är de flesta forum "självrensande", de flesta som inte delar i huvudsak samma värderingar brukar dra iväg. Några få tycker det är kul att "trolla" ett tag men de brukar dunsta om dom inte får någon respons. Och inte behöver du känna något tvång att försvara de grundläggande värderingarna, du är väl säker på dem och låter dig väl inte rubbas av några virrhjärnor?

Jag sympatiserar med mycket i "Linn-filosofin" om jag nu lite slarvigt kallar synsättet så. Framför allt är det en uppfriskande hållning jämfört med teknokratin som ibland förekommer eller bara allmänt pladder om "skir diskant".

Helt ärligt, jag känner mig inte 100 % hemma någonstans. Men inte heller ovälkommen någonstans. Är man lite öppen tar man till sig det som är bra och struntar i resten. Precis som i det verkliga livet.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
jajo wrote:
Det är nog dags att Selleri bestämmer sig för hur såna här problem/utspårningar ska hanteras i framtiden. Kvaliteten på annars bra trådar blir väldigt låg när vi måste sitta och diskutera ljudkort vs Linn-CD, source-first vs source-last. Jag respekterar att andra tycker annorlunda än jag, men det blir lätt kaotiskt när det delas ut "goda råd" som inte alls går i samma riktning som Linn eller majoriteten av de som använder Linn. Det slutar alltid med flamewar och bråk.

Jag ser inte det roliga i det här och det drar verkligen ner kvaliteten på forumet i mina ögon.

/ Jacob
Jag har inte skrivit så mycket här på sistone eftersom jag helt håler med jajo forumets kvalitet har på den allra sista tiden sjunkit radikalt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 21:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Jag tycker nog det är fel att skapa regler för hur man skall uppträda, det borde varje vettig människa klara av att lista ut själv. Men visst, på senare tid har det funnits en del som inte klarat av att hantera det. Dock är jag övertygad om att det löser sig.

Om det ska skapas några regler eller riktlinjer borde kanske snarare vara att eftersom det är ett Linnforum, främstadels iaf, så är det tune dem och source first som gäller. Alla får naturligtvis tycka vad man vill om ljudet, och om tune dem, men då kan alla vara överens om en grundram.

Och om vi skall fortsätta diskutera det här ämnet, borde vi nog skapa en ny tråd. Inte rätt att kapa tråden.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
don Tomaso wrote:
Jag har inte skrivit så mycket här på sistone eftersom jag helt håler med jajo forumets kvalitet har på den allra sista tiden sjunkit radikalt.
Radikalt sämre? Jisses. Att det pendlar lite upp och ner kan jag hålla med om. Men att forumet har degraderats till den milda grad har helt undgått mig.

Eftersom jag själv inte ställer mig på rad och ropar "ja massa" till Linn-dekretet så är väl jag förmodligen en bidragande orsak till förflackningen av forumet.

Jag har verkligen uppskattat forumet, dels för vänligheten bland de som häckar här, dels för fokuseringen på musikaliska kvaliteter istället för dB´s avvikelser från någon sorts ideal frekvensgångskurva.

Jag uppskattar också glimten i ögat på de som skriver, att inte ta en avvikande åsikt som ett angrepp och att man här slipper de personliga angrepp och skitsnack som tex förekommer på Faktiskt. Inte för att jag har några problem att hantera det, men det är onekligen roligare utan.

Men trångsyntheten bland vissa här får mig att undra. Det känns lite som i kyrkan. Alla är snälla och fromma, predikar värme och förståelse. Men trångsyntheten och intoleransen sticker snart upp sitt fula tryne och konformiteten blir kvävande. De som sticker ut, står för andra värderingar, vågar ifrågasätta - de blir utfrusna.

I sanning trist. Och inte vad jag förväntade mig.

Så för tillfället tackar jag för mig. Tittar väl in lite då och då för att kolla läget, men....

Ha det, grabbar!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nej, Bill, nu fattar jag ingenting. Du gillar ju när alla inte sitter och kliar varandra i ryggen? EN person säger att forumets kvalitet sjunkit, ett par stycken tycker att det behövs grundregler för diskussionerna och på grund av detta tackar du för dig??

Det är ju som du själv påpekar ofta mycket bråkigare på andra forum, har du hoppat av dem också?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 22:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jösses, här hinner det hända mycket under tiden man är borta på demo på High Fidelity...

Jag kan hålla med om att det känns som att diskussionsklimatet här på forumet blivit aningen sämre den senaste tiden. På sätt och vis. Det är dubbelt, för dels är det alltid tröttande när man återigen måste börja helt från början och förklara tune dem ännu en gång...samtidigt är det inte bara av ondo att hålla en öppen debatt ikring varför vi resonerar som vi gör ikring återgivning. Alla gamla forumrävar ser nog ingen större mening i det, men jag inbillar mig att det är bra läsning för nyare medlemmar om inte annat.

Att det skulle ha blivit så otroligt mycket sämre att flera medlemmar valt/väljer att mer eller mindre lägga ner kommer som en smärre chock åtminstone för mig, det är otroligt trist om det är så illa. Jag har missat helt att det skulle vara på det viset. Om det verkligen är så får man ju titta på vad som kan göras åt det. Jag har väldigt liten tilltro till censur som lösning på problem, däremot kan det kanske vara bra med en klistrad nybörjarguide till forumet och de grundläggande värderingar som man åtminstone ska respektera oavsett om man själv accepterar och använder dem själv eller inte. Får ta och fila på något sånt.

Det känns tråkigt om du slutar, Bill, personligen tycker jag att du klarar rollen som "motvallskärring" galant, med sunda argument och ett öppet sinne. Hoppas du ändrar dig :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited