selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Jag har nu ingen aning om vem "uppfinnaren" av source-first och tune-dem är men Linn är i alla fall en stark tillskyndare. Trots detta så skriver man inte en rad om (såvitt jag vet, kan ha missat nåt) underlagets betydelse för LP12:an, inget om hur viktig nätsladden är (är den?), att kablar ska vändas rätt osv.

Kan det vara så att lärjungarna blivit fundamentalister ;-)
Nej, tyvärr har Linn genom att växa snabbt tappat "attension to detail".
Tror dessutom att marknads/säljkåren är skulden till mycket av dummheterna... Dvs fokusera INTE på det som är svårt att förklara för kunder, utan bara SÄLJ.
Höga priser drar upp intresset...skit i uppgraderingar...NYA produkter ska det vara...
Men nu är Ivor tillbaks o det händer massor av bra saker igen.
Var klart deprimerad över utvecklingen men är nu full av tillförsikt igen.

Dock får man nog inse att Linn inte har tid att lägga på småsaker, med eller utan Ivor. DET är synd.
Tur vi har några entusiaster som PRÖVAR allt!
Jag hade nog lämnat Linn om inte Fredrik/Kalle/Anders visat att det går att få otroligt mycket mer prestanda ur produkterna.
Små billiga "fix" o skillnaden blir enorm :!:
Inte varje sak, men sammantaget... (rack, elkablar/signal/högtalar/internkablar, inställningar i apparaterna, skruva högtalarelementen lagom hårt, vända säkringar rätt etc etc.)
Är troligt tacksam över dessa handlare som lägger ned privat tid på at fixa för oss kunder.
Ska öven rikta ett TACK till alla på forumet som bidrar med utmärkta tips!
Bill50x wrote:

För att inte bli tjatig ska jag inte berätta hur source-first och tunedem i praktiken lät på Sheraton...
Har talat med flera handlare som är upprörda hur slarvigt grejjerna ställs upp på mässor.
Varför inte skicka dit sina bästa tunare?
O produkterna ska givetvis vara inkörda o ställda på BRA rack.
Det jag hört är ju katastrof! :?

Så jag tycker INTE man ska bedöma produkter på mässor i absolut mening.
Man kan dock jämföra relativ prestanda, tex gå mellan Uni 1.1/Akurate CD i samma rigg.

För att kunna bidra till forumet med sina inlägg bör man (som flera påpekat) vara hyggligt insatt i de tankegångar som finns på forumet.
Man behöver inte tycka lika, man att kunna diskutera kräver ju att man hyggligt vet vad parterna står för att undvika diskussioner om grundläggande värderingar som går om o om igen.
Det har du Bill o det har du min respekt för!

Jag läser på många andra HIFI forum, även de du nämt o har stor behållning av det. Håller inte med men man lär sig alltid saker o nya infallsvinklar.
Dock postar jag inte, o håller inte på att föra krig mot source last o fokusering på LJUD.
Är själv troende men har svårt för "missionerande" när det blir närmast tvingande påträngande.
En del tycker ju ljudet ÄR viktigare än musiken. Det får man ju ha respkt för.
Jag vill ha ALLT o det går faktiskt med Linn, men gratis är det ju inte :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
Du har givetvis rätt. Rätt sak på rätt plats. Men det är lätt att man i en givande diskussion glider iväg :-)
Om man startade en klistrad tråd om source first och hänvisade sån diskussion dit är jag rädd att intresset skulle bli svalt. När flamewar och bråk uppstår är det oftast i intressanta trådar, t.ex om LP12, där en person som inte är insatt i produkterna rent teoretiskt utlägger om en annan lösnings förträfflighet. I nästan alla fall där det blivit bråk har personen från "andra lägret" inte varit tillräckligt insatt i produkterna. Det är väl det jag irriteras av.
Bill50x wrote:
Att man irriteras över detta har jag dock full förståelse för och tycker det är OK med en "tillrättavisning".
Bra!
Bill50x wrote:
Vad som stör mig är däremot den inskränkthet som manifesteras i kommentarer om vad som "får" diskuteras och vilken grundsyn man förväntas ha på detta forum.
Hoppas att jag inte manifesterat inskränkthet för då är jag missförstådd. Allt jag önskar är:
  • Tydligare information om forumets inriktning.
  • Alla deltagare bör åtminstone informera sig om source-first som princip och tunedem som metod innan man deltar i diskussioner. Självklart behöver man inte samtycka. Detta skulle förmodligen bidra till intressant diskussion istället för bråk som det blivit hittills.
  • Bättre moderering när trådar "kapas". Moderering != censur.
Eventuellt skulle man kunna ha lite hårdare regler i "Diskutera Linn" och lättare i de andra forumsektionerna.

/ Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
  • Tydligare information om forumets inriktning.
  • Alla deltagare bör åtminstone informera sig om source-first som princip och tunedem som metod innan man deltar i diskussioner. Självklart behöver man inte samtycka. Detta skulle förmodligen bidra till intressant diskussion istället för bråk som det blivit hittills.
  • Bättre moderering när trådar "kapas". Moderering != censur.
Tydligare information behövs inte, det framgår i varenda tråd :-)
Att man bör veta (eller frågar om) tex tunedem innan man diskuterar företeelsen är väl självklart.
Modereringen på detta forum är precis vad den behöver vara tycker jag.

I övrigt ett bra inlägg Jajo.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 13:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Apr 24, 2007 14:08
Posts: 101
Quote:
Monkeydevil
...och så ett par citat soim visar på nivån på "den andra sidan"...

hemmamekare skrev:
Haha, nu kom det ju mer dumheter Inte har det lösts några problem.
Han undrade ju om AV5103 eller en HTPC.


hemmamekare skrev:
"Kivor har bevisat att det går att få bra ljud ur en dator", fniss.
Kan inte hålla mig, men det lät så lustigt tillsammans med de andra orden.
Ja, precis, dessa två styckena som du citerar visar hur det skall vara. De handlar om att anknyta till grundfrågan eller ämnet hos den person som startade tråden.

Och för att slutligen göra som Bill, lämna forumet så att ni kan klia varandra på ryggen :P Har inte lust att delta i diskussioner bland folk som hävdar att alla skall ha samma uppfattning som dem själva. Det är så otroligt korkat och trångsynt.

Dessa ord av Monkeydevil sammanfattar allt (jo, några undantag har gett sig till känna) som jag upplever i detta forum:


"inför ett antal "spelregler" för att skriva på selleri.....
....Naturligtvis skall det inte innebära att alla måste "tycka lika", men däremot att alla som även framledes skriver delar samma grundsyn."

Patetiskt! Adjö!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Adjö! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 13:33 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om man hänger på ett formel-1-forum med inriktning för Ferraribilar så bör man ju ta reda på lite vad formel-1 handlar om. Man måste nog inte stämma in i kören och säga: Ferrari gör bäst bilar. Det går nog alldeles utmärkt att säga: McLaren gör en bättre bil, den hade bättre prestanda i det eller det formel-1-sammanhanget. Det skapar en bra formel-1-diskussion.

Att säga att "Volvo V40 är bättre än Ferraris formel-1-bil!" är inte så lämpligt, på ett sådant forum. Resonemang om att den fick bra betyg i trafikmagasinet, eller att den till exempel också har 4 hjul, vilket är viktigt för en bra bil, därför är den lika bra... Den typen av diskussion skulle nog inte gillas på formel-1-forumet. Kommer man med påståendet att Volvon är bättre måste man nog vara beredd på att lägga fram relevanta skäl till det, utefter formel-1-grenens spelregler.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 13:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
En viktig detalj i forum av denna sort är att man behåller spårbarheten i en diskussion och inte går tillbaka och ändrar i ett tidigare inlägg.
Om man gör en ändring tillhör det god ton att låta den gamla texten ligga kvar och efter den befintliga texten lägga en förklarande text, eller att följa tråden och lägga in en förklaring som ett nytt meddelande.
Det kan uppstå ganska konstiga situationer om man tror sig svarat på något och den ursprungliga texten man svarar på har ändrats...

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
per wrote:
Om man hänger på ett formel-1-forum med inriktning för Ferraribilar så bör man ju ta reda på lite vad formel-1 handlar om. Man måste nog inte stämma in i kören och säga: Ferrari gör bäst bilar. Det går nog alldeles utmärkt att säga: McLaren gör en bättre bil, den hade bättre prestanda i det eller det formel-1-sammanhanget. Det skapar en bra formel-1-diskussion.

Att säga att "Volvo V40 är bättre än Ferraris formel-1-bil!" är inte så lämpligt, på ett sådant forum. Resonemang om att den fick bra betyg i trafikmagasinet, eller att den till exempel också har 4 hjul, vilket är viktigt för en bra bil, därför är den lika bra... Den typen av diskussion skulle nog inte gillas på formel-1-forumet. Kommer man med påståendet att Volvon är bättre måste man nog vara beredd på att lägga fram relevanta skäl till det, utefter formel-1-grenens spelregler.
Ganska bra liknelse. Om man likställer Volvo med köksradio och Formel 1 med Linn. Men i liknande prissegment är skillnaden mellan Linn och konkurrerande märken ibland stor ibland nästa ingenting. Och behöver inte ens nödvändigtvis vara till Linns favör.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 16:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag och Ayn har pratats vid på eftermiddagen, och har följande ide. Synpunkter önskas om det är rätt riktning att ta :!:

Vi lägger till info i våran Ny-på-forumet-text om tune-dem och att utgångspunkten för de flesta på forumet är denna när man bedömer och jämför stereoprodukter. Vi hänvisar även till en tråd där det tas upp vad tune-dem är och hur man kan använda det.

På så vis borde man kunna hänvisa till denna i trådar och minska problemet att trådar kapas till tune-dem-diskussioner. Vi som modererar får också vara lite hårdare med att styra upp trådar som börjar gå bort från ämnet för mycket.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Sony wrote:
Vi lägger till info i våran Ny-på-forumet-text om tune-dem och att utgångspunkten för de flesta på forumet är denna när man bedömer och jämför stereoprodukter.
Bra förslag. Jag var där och kollade innan och blev förvånad är att det inte redan stod där. Hade för mig att vi hade en passage om det redan.

Enligt min erfarenhet är Selleri i det närmaste unikt bland webforum, med den normalt vänliga stämningen och höga kvalitet på inlägg vi har här. Det vill åtminstone jag att vi inte tappar. Jag kan visserligen inte tycka att det generellt skett någon nämnvärd försämring på sistone, men jag tycker ändå att det är värt att slå vakt om vad som hittills gjort forumet så framgångsrikt.

Det är en avsevärd skillnad på censur och riktlinjer.

Att försöka "censurera" inlägg vore löjligt. Det gagnar ingen och faktiskt göra att vi förtjänade sektepitetet. Riktlinjer å andra sidan kan fokusera forumet och hjälpa till att göra diskussionen givande.

Vad gäller hemmamekare reagerade jag för egen del mer emot hans flamsiga stil och envetet redigerande av gamla inlägg än hans passionerade övertygelse att hans PC är en jämförelsevis bra källa till musikåtergivning. Det sista är en potentiellt mycket intressant diskussion, givet att man diskuterar samma saker. Gör man inte det är det bara oväsen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Nej, Bill, nu fattar jag ingenting. Du gillar ju när alla inte sitter och kliar varandra i ryggen? EN person säger att forumets kvalitet sjunkit, ett par stycken tycker att det behövs grundregler för diskussionerna och på grund av detta tackar du för dig??

Det är ju som du själv påpekar ofta mycket bråkigare på andra forum, har du hoppat av dem också?
Som vanligt har du rätt. Kanske jag överreagerar. Det är bara så trist när något som jag uppskattat helt plötsligt visar ett ansikte jag inte har förväntat mig. Med rätt eller fel, troligen fel, såg jag dessa inskränkta inlägg som representativa för forumet. En generalisering lika dålig som hos de jag kritiserar. Ber om ursäkt för detta.

/ B
Radikalt kanske var ett väl starkt ord och dina inlägg Bill tycker jag alltid är välskrivna och du har din givna plats här. Så Bill jag tycker inte att du ska ta åt dig alls för att jag tycker forumet har försämrats.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Bill50x wrote:
Dessutom är de flesta forum "självrensande", de flesta som inte delar i huvudsak samma värderingar brukar dra iväg. Några få tycker det är kul att "trolla" ett tag men de brukar dunsta om dom inte får någon respons. Och inte behöver du känna något tvång att försvara de grundläggande värderingarna, du är väl säker på dem och låter dig väl inte rubbas av några virrhjärnor?
/ B
Det är bra att vi har en hög tolerans på forumet och tror folk om gott men med så många medlemmar så dyker det ju upp troll ibland. Som Bill skriver ger man dom inte massa respons så ledsnar dom rätt snart.

Sen lät det som en jättebra idé att förbättra "Ny på selleri tråden"

Jag skulle gärna se lite tuffare modereringar på rent provokativa inlägg som uppenbart bara är till för att reta upp/kränka någon enskild


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 20:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Jag håller med, förändra "ny på selleri"-tråden, så blir det kanon.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Har man ingen koll själv så är det omöjligt att skilja goda råd från usla, det märkte jag när jag skulle köpa en kamera för ett tag sedan och kollade runt i diverse fotoforum där folk var helt oense! Varje uselt råd som dyker upp här utan att någon reagerar leder till den typen av oklarheter för en del och försämrar därmed kvaliteten på forumet. Ofta är det ju de värsta dårarna som skriver flest inlägg (se bara på mig) så att någon är "erfaren medlem" ger ju inte heller någon vägledning.

Så jag tycker som alla andra; någon formulering om "tune-dem" i välkomsttråden blir jättebra!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 21, 2007 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag tycker det vore en bra idé med att ha ett par fasta trådar, typ "Source-first" och "Tunedem". Det borde även finnas information om dessa begrepp i välkomsttråden. Men vilken tråd är det? Jag hittar ingen sådan men jag är ju inte bara gammal, utan tydligen blind åxå...

Varför inte skapa en sektion som heter "Läs detta först" där man utan pekpinnar och krav på "följsamhet" berättar vad forumet står för och strävar efter. Gärna en sektion/tråd som man hamnar i automatiskt vid registrering.

Gör man detta så är det lättare att hänvisa till relevant information när någon börjar hamna OT i andra trådar.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited