selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon May 10, 2004 21:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
Hej allihop!

Om ni inte prenumererar på "värdens" bästa hifi magasin Fidelity från Norge, så gör det.
De testar en del Linnprylar regelbundet i nummer 8 -04 testas de ovanstående "prylarna"
Linn CD 12:an anses lika bra som Krell KPS 25 Sc som visserligen har ett inbyggt försteg, men den kostar dock 100 000 Nkr mer också.
CD:an anses dock överlägen Unidisc:en på cd- ljudet, Fidelity ansåg att Unidisc:en saknade den djupare basen, samt var något metallisk samt hård i ljudet gentemot CD12:an.
Kvaliten på Unidisc:ens cd ljud var i paritet med Denon 2900 men bättre än Sonys erkända ES 777. Unidisc:en hade dock den bästa bilden de sett!
I SACD och DVD Audio formatet så var den dock bättre än både Sonyn och Denon:en.
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 10, 2004 21:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det stämmer rätt bra överens med mina erfarenheter. Unidisk är väldigt bra på CD, men den får rejält med smäll på fingrarna av CD12! SACD med Unidisk är dock en annan femma. Det är svårt att säga exakt vilken som är bättre i det fallet tycker jag - Unidisk/SACD får en kuslig närvarokänsla som åtminstone är i paritet med CD12. Däremot tycker jag att CD12 ändå har lite mer driv. Men nu är vi uppe på lyxstadiet och lirar... ;)

Angående bilden så jo, vad jag vet har ett flertal tidningar valt Unidisk 1.1 som sin referensspelare för DVD-uppspelning. Duktig liten krabat det där. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 10, 2004 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Quote:
Kvaliten på Unidisc:ens cd ljud var i paritet med Denon 2900
Tester och rapporter har sagt att Arcams nya DV78 lirar CD bättre än Denons 2900 och 2200. Eftersom Unidisk klår en Ikemi så skulle ovanstående citat innebära att jag skulle få en bättre CD-spelare och DVD-spelare i ett om jag köper Arcam, plus pengar över från försäljningen av Ikemin och min H/K DVD25. Eller...

Hursomhelst, jag är lite nyfiken på Arcam DV78 men då handlar det ju inte om att ersätta Ikemin utan H/K'n. Är det någon som har kollat mer ingående på den ? Den är ju väsentligt billigare än tidigare DVD från Arcam och alla omdömen har varit väldigt goda.

Eller skall jag vänta och ersätta Ikemin med en multispelare, vad som nu kommer ? Fast egentligen är jag nöjd med den, det är H/K'n som jag skulle vilja lyfta.

/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 08:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Om man är hyfsat nöjd med de källor man har just nu tror jag att det är vettigt att vänta. Jag har inte följt det i detalj men det verkar vara en väldig röra med alla nya format och vilka som kommer att överleva längre fram. Det är väl inte helt otroligt att priserna kommer att sjunka ordentligt de närmaste åren. Ett annat skäl att vänta är att det verkar som om Unidisk 1.1 har haft en del problem. Om man läser på topicas linn forum så diskuteras det ju väldigt mycket. Det är säkert något som Linn löser men om man betalar så mycket pengar så vill man ju att det ska funka från början.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 09:03 
stefan wrote:
Quote:
Kvaliten på Unidisc:ens cd ljud var i paritet med Denon 2900
Tester och rapporter har sagt att Arcams nya DV78 lirar CD bättre än Denons 2900 och 2200. Eftersom Unidisk klår en Ikemi så skulle ovanstående citat innebära att jag skulle få en bättre CD-spelare och DVD-spelare i ett om jag köper Arcam, plus pengar över från försäljningen av Ikemin och min H/K DVD25. Eller...
Oj oj. Nu får vi ju inte glömma att det är en journalist som har bedömt
Unidiskens prestanda mot ovanstående Denon-maskin. Om du inte vet att du
har exakt samma värderingar som honom skulle jag vänta med att dra såna
slutsatser... Jag slutade lita på journalister för länge sedan, men jag tycker
att det är roligt att titta på fina bilder och läsa om nyheter.


Top
   
PostPosted: Tue May 11, 2004 10:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
majjen04 wrote:
Kvaliten på Unidisc:ens cd ljud var i paritet med Denon 2900 men bättre än Sonys erkända ES 777. Unidisc:en hade dock den bästa bilden de sett!
I SACD och DVD Audio formatet så var den dock bättre än både Sonyn och Denon:en.
Med tanke på att denon-spelaren kostar 10' ny så var det väl inget strålande betyg på Unidiscen som kostar 5-10 ggr mer beroende på vilken version de nu testade. Men såklart kan det ju handla om systemmatchning också, till övrig elektronik passar kanske denon-dvd:n bättre. Som Stefan sa ger det lite roliga konsekvenser, till exempel att en dvd-spelare för 10' är bättre än cd-spelaren för 30'...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jo, det där var ju medvetet hårddraget förstås. "Världens bästa Hifi-magasin" faller ju på sin egen rimlighet. Liksom LTS och Carlsson Planet. I engelsk press är det rimligare, Arcam's DVD spelar CD bättre än Pioneer 668 och Denon och i nivå med Arcams billigaste CD-spelare. Dvs helt OK men en klar bit från där Linns nivå börjar (Genki). Det är något man kan tro på. Själv har jag ännu inte hört någon dessa multimaskiner.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 14:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
Hej Allihop!

Nu är det ju inte så att Norska Fidelity låter en person lyssna på testprodukterna, utan oftast så använder de en hel testpanel!
Sedan skall man ju alldrig ta en tidningsåsikter som helt sanna för en själv. Fidelity bör ni läsa, den har också en fantastisk loyaut!

Att de gillar t ex Denon:en betyder ju inte att alla ni på detta forum också skulle göra detta.
Denon:en är dock en mycket bra maskin tycker jag.
I slutkommentarerna så föredrog dock Fidelity Unidisc framför Denon:en framför allt i SACD läget.
De klagade dock på Unidisc:ens uppbyggnad, vilket jag håller med dem om. En så dyr "spelare" skall inte väga under 5 kg!
Man skall kunna trycka hårt med t ex ett finger utan att buckla produkten.
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag vet inte vad det är för Denon maskin ni pratar om. Jag har inte heller hört någon Unidisk. Men folk inom Linn svängen menar att Unidiskarna är bättre än en Ikemi som CD spelare sett. Då tycker jag att det låter helt vansinnigt att en Denon för tio tusen spelar CD lika bra som en Unidisk, alltså bättre än en Ikemi. Jag tycker om Ikemin, utan att äga någon än. Är jag lurad och borde köpa någon japansk maskin som kostar en tredjedel av Ikemins pris? Hoppas inte det och tror det inte heller.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 11, 2004 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag skulle nog inte ta allt för allvarligt på vad tidningarnas tester säger. Själv har jag inget förtroende alls för någon hifitidning. De har ofta kommit fram till de mest vansinniga saker tycker jag...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
majjen04 wrote:
En så dyr "spelare" skall inte väga under 5 kg!
Alltså... Hur mycket en produkt väger kanske inte är så viktigt? Jag använder inte mina stereoprylar till tyngdlyftning. :wink:

mvh/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 12:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
En dyr spelare ska (väl?) låta bra. Punkt. Sen är det närmast ovidkommande hur välljudet uppnås...så om Unidisken gör riktigt bra ifrån sig kan den väl gärna få väga det den väger, eller? ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 12:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
henriklh wrote:
majjen04 wrote:
En så dyr "spelare" skall inte väga under 5 kg!
Alltså... Hur mycket en produkt väger kanske inte är så viktigt? Jag använder inte mina stereoprylar till tyngdlyftning. :wink:

mvh/Henrik
Hej Henrik!

Mina åsikter om vikten kanske inte handlade så mycket om tyngdlyftning.
Utan jag anser att en cd- spelare, förstärkare egentligen all elektronik skall stå så stadigt som möjligt för att bla undvika resonanser!
På högtalare gör t ex många det "berömda" knackandet i toppen på lådan för att avgöra hur dämpad lådan är. Detta görs för att undvika att högtalaren "dansar" över golvet pga de låga resonanserna,
elektroniken behöver också en hög massa för att unvika oönskade "biljud" m.m
Tänk bara hur viktigt det är för en skivspelare att vara så resonansfri som möjligt, här gäller det att man har rätt underlag att ställa den på också.
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 13:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
majjen04 wrote:
Utan jag anser att en cd- spelare, förstärkare egentligen all elektronik skall stå så stadigt som möjligt för att bla undvika resonanser!
På högtalare gör t ex många det "berömda" knackandet i toppen på lådan för att avgöra hur dämpad lådan är. Detta görs för att undvika att högtalaren "dansar" över golvet pga de låga resonanserna,
elektroniken behöver också en hög massa för att unvika oönskade "biljud" m.m
Tänk bara hur viktigt det är för en skivspelare att vara så resonansfri som möjligt, här gäller det att man har rätt underlag att ställa den på också.
Mvh
Kenth
Det finns ingen koppling mellan högre massa och bättre ljud. Att enbart öka massan är ett enkelt och billigt sätt att få en produkt att verka "dyrare", och klara audiofilers "knacktester",
men det medför en massa negativa konsekvenser. Ökar du massan, ökar tex amplituden på vibrationerna.

Om du gör skivtallriken tyngre, så måste du använda ett kraftigare lager, vilket ger mer vibrationer och oljud än ett mindre. Motorn måste göras kraftigare (dvs tyngre och mer vibrationer) etc...

Intuitivt kan det verka rätt att en tyngre produkt är bättre än en lättare, men så är det inte.

Hur mycket ska en bra CD-spelare väga? Varför?



/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 12, 2004 14:04 
Jag har fingrat en hel del på Unidisk och den har en kvalitétskänsla som är
helt i linje med vad man förväntar sig för priset. Jag har också svårt att
förstå hur en Unidisk skulle kunna börja "dansa" på stereobänken. Om den
ens rör sig när man spelar riktigt högt blir jag förvånad.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited