per wrote:
En av Brasiliens stora är ju Elis Regina. Hon ska ha gjort några riktigt bra Bossanovaalbum. Själv har jag tyvärr bara två skivor av samlingskaraktär.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elis_Regina
Ja, du har rätt Per! Hon har verkligen avancerat till en av mina absoluta favoriter. Plattorna är dock svåra att hitta. Undvik CD, de låter apa. Min samling börjar vara rätt komplett nu. Har delvis fått beställa dem från Brasilien på Ebay. Bäst är hon från ca. 1968-1974.
Andra tips är:
Os Mutantes, en bra samling är "Everything is possible" (psykadelisk samba)
Cheo Feliciano är en annan höjdare, där måste man dock se upp, ibland blir han smörig. 2 säkra kort är "Salsa Caliente De Nu York" på bolaget Nascente, eller "Cheo" på Fania Records (finns som bra remastrad återutgåva.
Har nyligen upptäckt flamenco. Estrella Morentes "Mi Cante Y Un Poema" låter väldigt genuin och har toppljud dessutom. Niña Pastori är ett annat bra flamenco-val.
En annan brasiliansk gigant är naturligtvis Caetano Veloso. Hans andra platta "Caetano Veloso" från 1967 är ett mästerverk, men även hans relativt nya "Livro" och "Noites do Norte" är mycket, mycket bra.
Björn