selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Bästa Beatelsskivan?
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 09:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Att The Beatles är en av de allra största musikerna genom tiderna är det ingen tvekan om, men vilken är deras bästa skiva?

Här kommer en liten lista över de skivor som jag tycker är bäst:

1. Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band
2. Abbey Road
3. The White Album
4. Revolver
5. Rubber Soul

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 29, 2004 20:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

För mig är det svårt att rangordna dem men denna trio är bäst i mina ögon:

Revolver
Sgt Pepper
Magical mystery tour

White Album tycker jag är en rätt ojämn skiva och den innehåller alldels för mycket låtar varav många är dåliga - t. ex Obladi oblada...

Tycker att Help! är ett höjdaralbum och Rubber Soul oxå... så om jag måste lista dem blir listan så här (dagsformen får avgöra):

1. Magical mystery tour
2. Help
3. Revolver
4. Sgt Pepper
5. Rubber Soul

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sgt Pepper är ett kanon album.

Just nu är det dock White album och Magic mystery tour som känns roligast.

Jag har bara en bunt av deras senaste alster. Skulle vilja ha Abbey road. De tidiga plattorna känner jag bara till hitsen på. Min favorit period med Beatles är den senare.

PostPosted: Wed Jun 30, 2004 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnist wrote:
Att The Beatles är en av de allra största musikerna genom tiderna är det ingen tvekan om
Ta inte illa upp men som musiker var/är de rätt usla - men som låtskivare SUVERÄNA!
En av de allra bästa grupperna genom tiderna är det dock ingen tvekan om!

Jämför Deep Purple's version av HELP tex.
DÄR verkligen "känns" desperationen, klagandet ända in i hjärtat.
Beatles version är lite som om de är på väg till snabbköpet = för fort o utan känsla (jämförelsevis alltså...)
Lite för hurtfriskt, om man säger så. :cry:
Deras senare plattor har mer "känsla"

En annan lustighet är att de enskilda gruppmedlemmarna inte är i närheten av storheten i Beatles.
De tillsammans hade "något magiskt" :lol:
ok, lennon/mcarteny har gjort underbar musik efter Beatles - men INTE på lika superhög klass.

För att gå tillbaks till ämnet så kan jag inte ranka plattorna - alla är höjdare.
Notera speciellt ljud-kvalitenen på orginal LP ! SUPER hög.
Artificell stereo men GUD vad det svänger..
USA cd är rätt bra de med

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 05, 2004 16:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjagge wrote:

Jag har bara en bunt av deras senaste alster. Skulle vilja ha Abbey road. De tidiga plattorna känner jag bara till hitsen på. Min favorit period med Beatles är den senare.
Håller med dig, Tjagge. De senare albumen är de skivorna där jag tycker bäst om.

Fast jag kan inte hålla med sportbilsentusiasten om att de är dåliga musiker, det får du nog backa på. :?
HELP är ju en av de tidiga låtarna och den låter lite klämkäck... Dock är det de som gjort orginalet och skulle de inte existera skulle du nog aldrig hört Deep Purple´s version... Den är ju dessutom gjord flera år senare så jag tycker det är som att jmf äpplen och päron.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 05, 2004 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnist wrote:
Tjagge wrote:

Håller med dig, Tjagge. De senare albumen är de skivorna där jag tycker bäst om.

Fast jag kan inte hålla med sportbilsentusiasten om att de är dåliga musiker, det får du nog backa på. :?
HELP är ju en av de tidiga låtarna och den låter lite klämkäck... Dock är det de som gjort orginalet och skulle de inte existera skulle du nog aldrig hört Deep Purple´s version... Den är ju dessutom gjord flera år senare så jag tycker det är som att jmf äpplen och päron.
Hej, att de inte är i samma klass som musiker som att skriva låtar är ju inget unikt...
Det räcker ju att lyssna på skivorna så hör man att de inte är virutioser på respektive instrument.
De som hört dem live skulle kunna bekräfta detta. Eller kolla på DVD!

Ja menar - gessle är en rätt hygglig låtskrivare :D men bra på gitarr/piano - njae..
ABBA likaså, det var i princip gräddan av studio musiker som spelade in/turnerade...
ABBA är ju piano/kompgitarr + sångare så det behövs några fler innan det blir musik.
Grymt bra sådan!

Så det är ingen KRITIK mot beatles, jag bara kommenterade din rad "de allra största musikerna genom tiderna" :lol:
Inget mer allvarligt än så

Att de gjort orginalet var liksom inte poängen... Det var att andra gör låten bättre.
Likaså att covern är gjord eferåt... De flesta covers är SÄMRE trots att de är gjorda efteråt.

För att ta ett neutralt exempel; Mozart requiem har gjorts otaliga gånger som cover (om man nu kan ha det begreppet) - somliga är tråkiga, andra har GRYM känsla...
Requim'et ska KÄNNAS o är det bra... är man tagen efteråt.

DET är skillnaden mellan Deep Purple o Beatles version av "help".
Låten är ju ett rop på hjälp! Låter inte riktigt så i orginalet...

OBS - jag njuter av orginalet ändå :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 23:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

"Ta inte illa upp men som musiker var/är de rätt usla "

:roll: Herreje vilken galenskap.

Jag vill dock passa på att tipsa om McCartneys tidiga soloalbum. Speciellt Band on the Run och Ram är hur bra som helst. [/quote]

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomas wrote:
"Ta inte illa upp men som musiker var/är de rätt usla "

:roll: Herreje vilken galenskap.

Jag vill dock passa på att tipsa om McCartneys tidiga soloalbum. Speciellt Band on the Run och Ram är hur bra som helst.
Det var märkligt vad debatt det uttalandet skulle väcka... :wink:
Och hela meningen är faktiskt denna;
"Ta inte illa upp men som musiker var/är de rätt usla - men som låtskivare SUVERÄNA!"

Försök se det i sammanhanget. Det var skrivet som en kommentar till detta uttalandet;
"Att The Beatles är en av de allra största musikerna genom tiderna är det ingen tvekan om"

Är det BARA jag som tycker det inte stämmer?
Nåja - jag har sett live inspelningar o inte spelar de som "de största musikerna genom tiderna" inte...

Är det någon som påstår att Paul M är i samma klass som herr slowhand Clapton?
Man bör skilja på författandet o framförandet :wink:
musiker = spelar instrument!
författare = skriver låtar!
...o det var det jag försökte förtydliga...

Kan återigen påtala att Beatles o de som soloartister är en av mina favvisar men nu var det ju deras spelskicklighet vi snackade om :D

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Beatles tog nästan död å Rock'n'Rollen. :D

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 01:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan inte annat än att rekommendera The Beatles Anthology på DVD till alla Beatlesentusiaster! Vilken hysteri som rådde på deras spelningar!!

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

young wrote:
Kan inte annat än att rekommendera The Beatles Anthology på DVD till alla Beatlesentusiaster! Vilken hysteri som rådde på deras spelningar!!
Är det någon som hört CD/DVD som låter lika bra som LP på Beatles?
Konstigt nog verkar alla dessa ha "förstörts" i mastringen...
Bäst låter specialutgåvorna av LP som kom på tidigt 80-tal (+ orginalen förstås men de är ju rariteter idag)

edit - min bror fann ett orginal på en utförsäljning sent 80 tal för en 15 spänn typ! =det stora KLIPPET!!!! :D

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 17:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tycker allt för ofta att de som får den gängse titeln "bra musiker" tenderar till att spela musik som inte lever upp till deras kompetens eller musikerskap, och att "bra låtskrivare" får sitt musicerande överskuggat av sina låtar. Exempel på den senare kategorin är t.ex jazzmusikerna Charles Mingus och Miles Davis, den mångfacetterade Frank Zappa och just the Beatles. (Parantes: Och kanske är den skicklige Eric Clapton en sån där "bra musiker" med större potential än han faktiskt har presterat.)

Eftersom Beatles skrev så starka låtar och framförde de så bra är det kanske inte så konstigt att man inte tänker på hur bra de faktiskt spelar. T ex sjunger de ju alla helt otroligt bra. Och vem skulle vilja höra Octopus's garden med någon annan än Ringo som sångare? McCartneys basspel är hur skönt som helst, sound, timing och linjer. Ringo har ett unikt och stilbildande minimalistiskt spel där också timing och sound är helt komplett. Och allt harmoniserar perfekt med deras melodier och gör att låtarna träffar så rätt.

Därför förstår jag inte alls hur kan man påstå att det finns brister i deras musikerskap. Fullständigt obegripligt. Och dessutom: hur bra Eric Clapton må vara, så skulle jag aldrig vilja att han var med i the Beatles.

/t

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Beatles är bättre musiker än gängse uppfattning. De är kanske inga virituoser på sina respektive instrument, men de gör precis rätt i sitt sammanhang. Jag skulle vilja kalla Beatles för ett skolexempel där summan/helheten är större än de ingående komponenterna. Synergieffekt brukar det också kallas :-)
Yngwie Malmsten är en virituos, men hur kul är han? Jämför med Ringo Starr som gör exakt det han ska och det svänger som f-n! Inga "Too many notes" (ur "Amadeus") här inte....

Jag vet inte om jag tycker Abbey Road är den bästa Beatles-plattan, men den är suverän! Gome Together är en höjdarlåt (spelades många gånger som "paus-musik" på PinkPop-festivalen i Holland under pingsten...)

Enskilda låtar som jag gillar är:
Strawberry Fields Forever
Helter Skelter
I Want You
I´ve Got A Feeling
I Am The Walrus
While My Guitar Gently Weeps
Happiness Is A Warm Gun
A Day In The Life
Ticket To Ride
Eight Days A Week

Ja, åså resten förstås :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
De är kanske inga virituoser på sina respektive instrument, men de gör precis rätt i sitt sammanhang. Jag skulle vilja kalla Beatles för ett skolexempel där summan/helheten är större än de ingående komponenterna. Synergieffekt brukar det också kallas :-)
Yepp, håller med 100%!
Inga supermusiker men ett av de bästa banden...

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 20:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det är ju en väldig skilnad på att vara en bra musiker och en bra låtskrivare. Bra musiker sitter i studios och lirar andras låtar medans låtskrivare gör låtar... Sedan finns det ju naturligtvis de som är bra på båda delar men inte så där väldigt många. En arkitekt behöver ju inte kunna bygga hus heller...

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00